اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس به منافع آمریکا لطمه می‌زند

جمعه 27 بهمن 1396 - 10:38:24
اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس به منافع آمریکا لطمه می‌زند

تهران- الکوثر: «ریچارد مورفی» ، سفیر پیشین آمریکا در عربستان معتقد است که اختلاف بین کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث شده امریکا نتواند به منافع خود در منطقه خاورمیانه دست یابد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، قرار است نشستی میان مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس و قطر و آمریکا در ماه می در کمپ دیوید با هدف حل و فصل بحران میان آنها برگزار شود.

شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در ماه می بنا به دعوت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن سفر خواهد کرد. هم زمان «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی نیز به آمریکا سفر می کنند و قرار است نشستی میان آنها در کمپ دیوید برگزار شود.

پیشتر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که پیامدهای منفی بحران منطقه خلیج فارس تنها به کشورهای عربی منحصر نشده و آمریکا را نیز دربرگرفته است.

لازم به ذکر است که چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر، از چند ماه گذشته قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور به کلی قطع کرده‌اند.

«ریچارد مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار آمریکایی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی، در سال‌های جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه شد. مورفی اینک با شرکت در شبکه‌های «بی‌بی‌سی»، «سی‌ان‌ان»، «فاکس نیوز» به تحلیل درباره رویدادهای جهان به ویژه خاورمیانه می‌پردازد. وی عضو هئیت امنای دانشگاه آمریکایی «بیروت» در لبنان نیز هست. متن ذیل گفتگویی با اوست درهمین زمینه:

 قرار است نشستی با حضور امیر قطر، ولیعهد عربستان و ولیعهد امارات در ماه می در آمریکا در خصوص بحران قطر برگزار شود. آیا این نشست به معنای رفع مشکلات میان این کشورها با قطر است؟

پاسخ: رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، کسانی که کویت و امارات را تحریک نموده به محاصره قطر در سال گذشته بپیوندند، عربستان و امارات متحده عربی بودند. بنابراین منطقی است که یک کنفراس با هدف پایان محاصره قطر و بازگشت روابط عادی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نظر گرفته شود. در این کنفرانس سه رقیب اصلی باید حضور داشته باشند. چشم انداز موفقیت این کنفرانس نامشخص بوده و مدتهاست که منافع ملی بیان شده امریکا، کمک به تقویت روابط خوب بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که پیامدهای منفی بحران منطقه خلیج فارس تنها به کشورهای عربی منحصر نشده و آمریکا را نیز دربرگرفته است. آمریکا چه ضرری از این بحران می بیند؟

پاسخ: در اوایل این بحران «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه امریکا در مورد تمایل امریکا جهت حل محاصره قطر صحبت کرد. سپس فرستاده ویژه وی «ژنرال آنتونی زینی» به منطقه سفر نمود تا ارزیابی کند این مسئله چگونه ممکن است حل شود.  در ابتدا پاسخ دریافت شده توسط واشنگتن این بود که ۱۳ درخواست بیان شده توسط عربستان و ارائه آن به قطر غیر قابل مذاکره هستند. خنثی کردن فعالیت های مداوم نیروهای داعش در عراق و سوریه به حمایت حداکثری متحدان امریکا در شبه جزیره عربستان بستگی داشته و غیاب همکاری فعال بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باعث شده تلاش های امریکا جهت خنثی کردن عملیات نیروهای داعش با مشکل مواجه شود.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر خارجه قطر اخیراً گفته بود که قطر آماده شرکت در این نشست هست اما اعلام کرده که دوحه حاضر نیست به شرایط اعلام شده تن دهد و خواستار حل بحران بر اساس برابری میان کشورها شده است. با این وجود آیا بحران قطر قابل حل هست؟

پاسخ: من اطلاع چندانی از تحولات دیپلماتیک فعلی ندارم. من فکر می کنم که بحران فعلی ممکن است در نتیجه انتشار خبری در اینترنت توسط یک مقام رسمی قطری ایجاد شده باشد. سال گذشته یک مقام رسمی دولت قطر این ادعا را بار دیگر مطرح نمود که عربستان سعودی در پشت پرده حمله به مرکز تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ قرار داشته است. من جزئیات این بیانیه را نمی دانم اما این اتهامی خاص است که در طی جلسات رو در رو در واشنگتن تقویت خواهد شد. چگونگی روند مذاکرات در مورد بحران قطر غیر قابل پیش بینی است.


اخبار عربستان را اینجا پیگیری کنید


جمعه 27 بهمن 1396 - 10:37:55