لوگران سوار:

نزدیکی خطرناک یونان و اسرائیل

شنبه 21 بهمن 1396 - 13:26:25
نزدیکی خطرناک یونان و اسرائیل

تغییرات ناشی از تحمیل ریاضت اقتصادی به یونان، این کشور را به طور خطرناک و احمقانه ای به رژیم صهیونیستی نزدیک کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،

روزنامه لوگران سوار در مقاله ای به قلم «رمزی برود» به بررسی دلایل نزدیکی یونان و اسرائیل پرداخت. این نشریه فرانسوی نوشت: در جریان اعمال سیاست های ریاضتی به یونان، یونانی جدید در حال شکل گیری است. این سیاست ریاضتی از سوی گروه سه جانبه و در راس آن اتحادیه اروپا (و نهادهای مالی بین المللی) به یونانی ها تحمیل شد. سیاست های ریاضتی تحمیل شده که بسیار بیرحمانه بودند، به فروپاشی اقتصادی یونان منجر شد و میلیون ها نفر را با فقر، بیکاری ، یاس و سرخوردگی دست به گریبان کرد.

به قدرت رسیدن ائتلاف چپ رادیکال یا همان سیریزا (1) در سال 2015 نتیجه اعمال همین سیاست های بی رحمانه و متعاقبا نارضایتی های مردمی از اتحادیه اروپا بود. به هر ترتیب نتیجه حاصله از تحمیل این سیاست های ریاضتی مایوس کننده بود. الکسی سیپراس نخست وزیر یونان شد. وی مواضع سیاسی خود را پس از تصاحب این عنوان تغییر داد و سیاست های نئولیبرالی که امروز کشور را به زانو درآورده است، اتخاذ کرد.

سیپراس نه تنها در زمینه سیاسی و ایدئولوژیکی، بلکه از نظر فیزیکی نیز خود را فروخت.

یونان بین سال های 2010 و 2015 حدود 262 میلیارد دلار از بانک های اروپایی وام گرفت و همین وام این کشور را متلاشی کرد. فرودگاه های محلی یونان امروز در کنترل شرکت های آلمانی قرار گرفته اند. اصلی ترین شرکت مخابراتی یونان نیز با فروش بخشی از آن به شرکت آلمانی دویچ تله کام (2)، خصوصی اعلام شد.

سی . جی. پولیشرونیو (3) کارشناس یونانی مسایل سیاسی و اقتصادی در این خصوص گفت: «محوطه سازمان خصوصی سازی یونان فقط یک چیز کم دارد: تابلویی که روی آن نوشته باشد، ملت به فروش گذاشته می شود!

مثل همیشه وابستگی اقتصادی، هشدارهای سیاسی را به دنبال دارد. سیریزا نه تنها به مطالبات رای دهندگان یونانی، بلکه به دوستی سنتی حاکم بر کشور نیز خیانت کرد.

الکسی سیپراس از زمان کسب قدرت در یونان، کشور را به سوی اسرائیل سوق داده است. وی برای جستجوی ذخایر گازی جدید در مدیترانه و همچنین برای شرکت در رزمایش های نظامی مشترک در کنار اسرائیلی ها وارد عمل شد. در حالی که اسرائیل به بهره برداری از مشکلات اقتصادی یونان می اندیشد، دولت این کشور بدون بررسی پیامدهای سوء احتمالی همراهی با اسرائیل؛ رژیمی که در منطقه منفور بوده و به دلیل اشغالگری های نظامی و نقض حقوق بشر در بعد بین المللی محکوم شده است، همکاری با رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

اسرئیل از سال 2010 کمی بعد از ماجرای حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره (حامل کمکهای بشردوستانه ترک که برای شکست محاصره غزه وارد عمل شده بودند)، تلاش برای ملحق کردن یونان به اردوگاه خود را آغاز کرد. این حمله که به کشته شدن 9 نفر و زخمی شدن شمار زیادی از بشردوستان ترک منجر شد، ترکیه و اسرائیل را رودرروی یکدیگر قرار داده بود.

به رغم  ایجاد تفاهم دیپلماتیک بین اسرائیلی ها و ترک ها پس از این ماجرا، اسرائیل برای ایجاد ائتلافی به جای ائتلاف با ترکیه واردعمل شد. اسرائیلی ها تلاش کردند با سوء استفاده از تنش های تاریخی حاکم بین کشورهای حوزه بالکان، با کشورهای این منطقه ائتلاف تشکیل دهند. در پی این تلاش ها، توافقنامه های دوجانبه متعددی امضا شد، دیدارهای دیپلماتیک مهمی انجام گرفت و رزمایش های نظامی به بهانه مبارزه با تروریسم برگزار شدند.

یونان و قبرس نیز از توجه اسرائیل به این منطقه بی بهره نماندند. چرا که هر دو طرف در برابر تهدید ترکیه، در جستجوی یک وزنه تعادل بودند. البته توان اقتصادی اسرائیل نیز یکی دیگر از دلایل بی میل نبودن یونان و قبرس به بهبود روابط با اسرائیلی ها بوده است.

جرج پاپاندروس (4) نخست وزیر وقت یونان یک ماه پس از حمله اسرائیل به کشتی حامل بشردوستان به تل آویل سفر کرد. پس از این سفر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای اولین بار به یونان رفت و همین دو سفر به سرآغازی برای گرمی روابط بین آتن و تل آویو مبدل شد.

ذخایر گازی موجود در آب های حاکمیتی چند کشور از جمله لبنان، اصلی ترین دلیل گرمی روابط بین یونانی ها و اسرائیلی ها بود. اما دنبال کردن طرح استحصال گاز از ذخایر موجود در آب های لبنان خطر به راه انداختن یک جنگ منطقه ای دیگر را تقویت می کند.

وقتی سیپراس با حمایت جنبش های مردمی به قدرت رسید، فلسطینی ها امیدوار بودند که وی متفاوت از مقامات پیشین یونان عمل کند. اما این رویا هرگز محقق نشد. فلسطینی ها انتظار داشتند که سیریزا آشکارا از اسرائیل انتقاد  و سیپراس به محض کسب قدرت روابط نظامی یونان با اسرائیل را قطع کند. اما به جای این اتفاق، روابط بین یونان و اسرائیل عمیق تر شد.

در اصل کمی پس از به قدرت رسیدن دولت جدید، چپ رادیکال برای تقویت همکاری های نظامی و برگزاری رزمایش با اسرائیل توافقنامه ای جدی منعقد کرد. این توافقنامه با اقدامات تبلیغاتی اسرائیلی ها و تمجید از این ائتلاف جدید وهمچنین تغییر لحن رسانه های یونانی در قبال اسرائیل و فلسطینی ها همراه شد.

به این ترتیب جرج ان. تزوگوپولوس (5) (خبرنگار یونانی تبار) برای رسانه ها از جمله روزنامه راستگرای اسرائیلی «اورشلیم پست» مقالات متعددی دروصف دوستی یونان – اسرائیل نوشت. وی در مقاله ای تاکید کرد که نسل جدید یونان بر خلاف نسل گذشته که از فلسطینی ها حمایت می کرد، طرفدار اسرائیل خواهد بود. تزوگوپولوس در روزنامه آمریکایی الگمینر (6) نوشت: «این روند – تغییر مواضع یونانی ها و گرایش آن ها به دوستی با اسرائیل - قطعا زمانبر خواهد بود، چرا که موضع گیری در این خصوص به آموزه های دوران تحصیل گره خورده است. » البته این پیش بینی در باره تغییر رویه دولت یونان در قبال اسرائیل درست از آب درآمد.

این تغییر در سفر اخیر روون ریولین (7) رئیس رژیم اسرائیل و همچنین دیدار وی با سیپراس و سایر مقامات یونانی مشهود بود. ریولین در جمع مقامات یونانی از سرسختی فلسطینی ها و خودداری آن ها از بازگشت به مذاکرات صلح شکایت کرد. اما رئیس حزب چپ رادیکال در مخالفت با دروغگوهای ریولین سخنی به میان نیاورد.

چه کسی می تواند حرکت  آندرئاس پاپاندرئو (8) نخست وزیر سابق یونان که در سال 1981 به رغم تهدید آمریکایی ها و  اسرائیلی ها، به سازمان آزدیبخش فلسطین جایگاهی دیپلماتیک بخشید را فراموش کند. اما دولت جدید یونان دیگر چنین سیاستی را به دست فراموشی سپرده است.

کسانی مثل پاپاندرئو از همان نسلی هستند که جرج ان. تزوگوپولوس خبرنگار یونانی تبار و امثال وی می خواهند برای همیشه به دست فراموشی سپرده  و رهبرانی منعطف مثل سیپراس جانشین آن ها شوند.

با این وجود، عقد توافقنامه برای ملحق شدن به یک ائتلاف اقتصادی به سرکردگی اسرائیل در منطقه ای پر از آشوب و درگیری، حتی برای سیاستمداران تازه کار، بی تجربه و فرصت طلب نیز حرکتی به شدت غیرمسئولانه قلمداد می شود.

از نظر رئیس حزب انقلابی کارگران یونان، برای این کشور مبدل شدن به بازوی نظامی امپریالیسم در منطقه، کاملا احمقانه است. چرا که چنین چیزی برای یونانی ها نتیجه ای فاجعه بار در پی خواهد داشت.

1-Syriza 

2- Deutsche Telekom

3-C.J. Polychroniou

4- George Papandrous

5-George N. Tzogopoulos

6-Algemeiner

7- Reuven Rivlin

8- Andreas Papandreou

 

منبع:

https://www.legrandsoir.info/politique-etrangere-a-vendre-la-dangereuse-alliance-grecque-avec-israel.html


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


شنبه 21 بهمن 1396 - 13:26:19