بندر چابهار، جایگزینی برای بندر کراچی پاکستان!

شنبه 14 بهمن 1396 - 3:3:21
بندر چابهار، جایگزینی برای بندر کراچی پاکستان!

تهران- الکوثر: پایگاه اینترنتی «آسیا تایمز» اعلام کرد بندر چابهار ایران، موجب روی گرداندن افغان‌ها از بندر کراچی پاکستان شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این پایگاه خبری مستقر در هنگ کنگ در گزارشی به قلم «اف ام شکیل» نوشت این تحول، ضربه ای اقتصادی به پاکستان محسوب می‌شود زیرا موجب کاهش نقش ترابری دریایی این کشورمی‌شود.

افغانستان 80 درصد حمل و نقل دریایی خود را از بندر کراچی پاکستان به بنادر چابهار و بندرعباس در ایران انتقال داده است. این اقدام دو ماه پس از آن روی داد که چابهار، که فقط 100 کیلومتر با بندر گوادر پاکستان فاصله دارد، افتتاح شد. انتظار می رود این اقدام، که تا حدی ناشی از تعرفه تجاری جدید اعمال شده از سوی اسلام آباد است، نقش پاکستان را در حمل و نقل کالاها برای افغانستان به شدت کاهش دهد.

صاحبان سرمایه در پاکستان معتقدند میزان بیشتری از تجارت افغانستان در نهایت به بندر راهبردی چابهار منتقل خواهد شد که نزدیک ترین نقطه پیوند دریایی ایران با اقیانوس هند است. نخستین فاز اسکله شهید بهشتی در استان سیستان و بلوچستان پارسال آغاز به کار کرد. پیش بینی می شود مبادلات تجاری افغانستان به ارزش پنج میلیارد دلار فقط از طریق بندر چابهار، زمانی که شروع به تغذیه گذرگاه بین المللی شمال- جنوب کند، انجام شود. هزینه توسعه این بندر به طور مشترک توسط هند، ایران و افغانستان تامین می شود.

اواسط ماه نوامبر 2017، رسانه ها به نقل از عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان اعلام کردند این کشور دیگر به پاکستان برای انتقال کالا وابسته نیست زیرا هم اکنون می تواند از بندر چابهار ایران به این منظور استفاده کند.

سال مالی جاری شاهد کاهش دو میلیارد دلاری تجارت افغانستان با پاکستان به علت بسته شدن مکرر مرز، درگیری های نظامی و اعمال تعرفه تجاری جدید از سوی پاکستان بوده است. ارزش مبادلات تجاری افغانستان با پاکستان، که سال 2016 برابر با 2.5 میلیارد دلار بود، در پی وخامت روابط بین این دو کشور، به تدریج کاهش یافته و به 500 میلیون دلار رسیده است.

ضیاء الحق سرحدی، مدیر اتاق مشترک بازرگانی و صنایع افغانستان- پاکستان در گفتگو با آسیا تایمز اعلام کرد: «مقامات دو کشور نباید سیاست را با تجارت درهم آمیزند و باید استفاده از تجارت دوجانبه را به عنوان اهرمی برای حل و فصل مناقشات منطقه ای و سیاسی، ممنوع کنند». وی کاهش تجارت خارجی افغانستان از طریق پاکستان را به تشدید تنش ها در مرز، افزایش تعرفه ها و پررنگتر شدن نقش بندر چابهار نسبت داد؛ جایی که به ادعای وی، هند مشوق های زیادی به تجار افغان پیشنهاد کرده است.

پیش بینی می شود کاهش دو میلیارد دلاری مبادلات تجاری دوجانبه با افغانستان تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد پاکستان داشته باشد، که هم اکنون نیز از افزایش کسری تراز تجاری و وخامت تراز پرداخت ها رنج می برد. اطلاعاتی که ماه دسامبر توسط اداره آمار پاکستان منتشر شد، به چشم انداز اقتصادی تیره و تاری اشاره می کند.

در حالی که روند کاهش مبادلات تجاری دوجانبه ادامه دارد، پاکستان نگران یک بحران اقتصادی قریب الوقوع است. این در حالی است که بندر چابهار به جایگزینی سودآور برای افغان ها تبدیل شده است.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


شنبه 14 بهمن 1396 - 3:3:0