جایگاه مستکبر و مستضعف در قرآن کریم از دیدگاه پژوهشگر اسلامی

چهار شنبه 11 بهمن 1396 - 14:24:39
جایگاه مستکبر و مستضعف در قرآن کریم از دیدگاه پژوهشگر اسلامی

مشهد- الکوثر: پژوهشگر ارشد علوم اسلامی گفت همان طور که مستکبران در قرآن کریم جزء ظالمان دسته بندی شده اند مستضعفان هم به علت تسلیم شدن در برابر مستکبران، ظالم به خودشان تلقی می شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ احمد الغرباوی در گفتگو با برنامه «ثامن الحجج» شبکه جهانی الکوثر که از بارگاه امام هشتم (ع) در مشهد مقدس پخش می شود این سئوال را مطرح کرد که: قرآن کریم چگونه برخوردی با مستکبران و مستضعفان دارد؟ آیا از نظر قرآن کریم، عذر مستضعفان به علت آن که مقهور قدرت مستکبران هستند پذیرفته می شود یا قرآن، کسانی را که در برابر مستکبران تسلیم شوند و افسار خود را به دست آنان بسپارند سرزنش می کند؟

این پژوهشگر علوم اسلامی در پاسخ گفت: مورد دوم درست است، به این صورت که از نظر قرآن پذیرفتنی نیست که مستضعف سر در لاک خود فروببرد و ظلم مستکبران را بپذیرد و از توانایی هایش برای مقابله با ظلم استفاده نکند.

شیخ الغرباوی در ادامه این برنامه که به موضوع استکبار ستیزی در سیره امام رضا (ع) اختصاص داشت افزود: قرآن کریم ظالمان را به دو دسته تقسیم می کند: گروه نخست مستکبران هستند که به دیگران ظلم می کنند و گروه دوم مستضعفان هستند که با تسلیم شدن در برابر مستکبران به خودشان ظلم می کنند زیرا از جایگاه و منزلت خود و از اصول و ارزش های خود دفاع نمی کنند.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 11 بهمن 1396 - 14:24:23