استاد الازهر: دیدگاه تکفیری، عامل عقب ماندگی مسلمانان شد

یک شنبه 8 بهمن 1396 - 12:6:35
استاد الازهر: دیدگاه تکفیری، عامل عقب ماندگی مسلمانان شد

قاهره- الکوثر: استاد ارشد دانشگاه الازهر مصر، تکفیر فلاسفه و دانشمندان یونانی و دیگر تمدنها از سوی ابن تیمیه را عامل فاصله گرفتن مسلمانان از علم و دانش و عقب ماندگی آنان دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ سامی العساله در گفتگو با شبکه جهانی الکوثر در قالب برنامه «البنیان» که در مسجد رأس الحسین (ع) قاهره ضبط شده است گفت: پیامبر اسلام حضر محمد (ص) نخستین کسی بود که قوانین نوین تحقیق علمی را ابداع و تشریح کرد. علم نوین، مبتنی بر فرضیه و آزمون و نظریه است و پیامبر اسلام (ص) نخستین کسی بود که به این مسئله اشاره کرد.

شیخ العساله افزود: دلیل و نشانه درست بودن چنین دیدگاهی این است که اسلام پیروانش را تشویق به آموختن علم و دانش و نوآوری و اختراع می کند. اسلام از تمدن غربی و یونانی و هندی و دیگر تمدن ها بهره برد و نشانه آن نیز تاثیر فلسفه یونانی بر فلسفه اسلامی است که موجب شکل گیری تمدن شکوهمند اسلامی شد.

به گفته شیخ العساله، اما ناکامی و شکست زمانی آغاز شد که ابن تیمیه پدیدار شد و فیلسوفان و علمای غرب را تکفیر کرد و به این ترتیب به نوآوری و اختراع و پذیرش و تحمل دیگران که شرط بهره مند شدن از علم و دانش آنان بود پایان داد. این تکفیر موجب عقب ماندگی امت اسلامی شد.

شیخ دکتر سامی العساله مسئول بازرسی دینی وزارت اوقاف مصر و از دانش آموختگان و علمای الازهر از جمله شخصیت هایی است که با تکیه بر آموخته های اسلامی خود در الازهر و مذهب اهل سنت در گفتگو با شبکه جهانی الکوثر به نقد منصفانه اعتقادات و عملکرد وهابیت می پردازد.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


یک شنبه 8 بهمن 1396 - 12:6:16