برنده نوبل صلح درباره برجام چه گفت؟

یک شنبه 8 بهمن 1396 - 1:48:49
برنده نوبل صلح درباره برجام چه گفت؟

پویش بین‌المللی نابودی تسلیحات هسته ای موسوم به ایکان (ICAN) ضمن تمجید از توافقنامه هسته ای ایران، خلع سلاح همه کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای را خواستار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بئاتریس فیهن (Beatrice Fihn) مدیر پویش بین المللی نابودی تسلیحات هسته‌ای گفت «اگر تهدیدها به استفاده از سلاح هسته ای ادامه داشته باشد ناچار روزی چنین اتفاقی می افتد و هیچ نوع آمادگی مشخصی هم برای مقابله با عواقب چنین اتفاقی وجود ندارد. قرار نیست برای همیشه خوش شانس باشیم بلکه این تهدیدها روزی به حقیقت خواهند پیوست».

فیهن گفت «چیزی به نام کشورهای خوب یا کشورهای بد دارای سلاح هسته ای وجود ندارد و تمامی سلاح های هسته ای باید نابود شوند. این ها سلاح های کشتار جمعی هستند و هیچ کشوری نباید چنین تسلیحاتی در اختیار داشته باشد. هیچ کس نمی تواند با تهدید دیگران امنیت داشته باشد».

فیهن خواستار حل و فصل بحران شبه جزیره کره از طریق مذاکره شد و اضافه کرد صحبت از خلع سلاح بدون آنکه کشورهایی مانند آمریکا و روسیه در مرحله اول این سلاح ها را کنار بگذارند ممکن نیست.

فیهن توافق هسته ای ایران را یک اقدام مثبت ولی موقت دانست چرا که به ایجاد یک رژیم جهانی منع استفاده از تسلیحات هسته ای منجر نشده است. وی گفت «توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای این کشور یک گام بسیار مثبت و راه حلی دیپلماتیک بود، اما تاکید می کنم که راه حلی موقت بود. من فکر می کنم هرگونه تضعیف این توافق به شدت خطرناک خواهد بود. اما نمی توانیم این دست مسائل مربوط به عدم اشاعه را حل و فصل کنیم بدون آنکه برخی کشورهایی که برای خود حق مشروع برخورداری از تسلیحات هسته ای قائل هستند، سلاح های کشتار جمعی را کنار بگذارند».

فیهن افزود جهان نباید مشکل را در ایران جستجو کند بلکه مشکل 9 دولت دیگر مجهز به سلاح هسته ای در دنیا یعنی آمریکا، روسیه،‌ انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل هستند و ابتدا باید این دولت ها سلاح های هسته ای خود را نابود کنند.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


یک شنبه 8 بهمن 1396 - 1:48:39