شکلات بخوریم یا نخوریم؟!

چهار شنبه 4 بهمن 1396 - 11:12:1
شکلات بخوریم یا نخوریم؟!

بیروت- الکوثر: شکلات شمشیری دو لبه است که اگر به درستی مصرف شود می تواند ماده غذایی مفیدی باشد و اگر نابجا مصرف شود می تواند آسیب رسان باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «مایا مهدی» کارشناس تغذیه در گفتگو با شبکه جهانی الکوثر در قالب برنامه «37 درجه» که به بررسی نکات مثبت و منفی مصرف شکلات اختصاص داشت گفت: دانه کاکائو ماده خام اصلی در تولید شکلات است ولی کاکائو با شکلات تفاوت زیادی دارد به طوری که کاکائو دارای مقدار کمی چربی آن هم از نوع چربی مفید است ولی شکلات دارای چربی و قند افزودنی است که برای بدن مضر است.

این کارشناس تغذیه درباره مزایای مصرف شکلات گفت: مصرف کاکائو یا همان شکلات تلخ برای قلب بسیار مفید است و به آن دوست قلب گفته می شود. مصرف این ماده به کاهش فشار خون کمک می کند و به عنوان آنتی اکسیدان مانع سرطان است. مصرف این ماده غذایی همچنین موجب ترشح هورمون سروتونین می شود که نشاط آور است.

مایا مهدی درباره تفاوت شکلات تلخ و شکلات شیرین گفت: از نظر میزان کالری تفاوت زیادی وجود دارد زیرا شکلات شیرین دارای مقدار زیادی شکر و روغن است که در شکلات تلخ کمتر وجود دارد. اما از نظر بهداشتی و مفید بودن برای سلامتی باید گفت مصرف شکلات شیرین به علت دارا بودن شکر و روغن زیان بیشتری دارد. شکلات شیرین اگر زیاد مصرف شود به ویژه برای کسانی که مبتلا به برخی انواع بیماری ها هستند می تواند زیان بخش باشد.

این کارشناس افزود: کاکائو دارای مقداری منگنز و منیزیوم و حتی آهن است. برخلاف آنچه تصور می شود کاکائو مانع جذب آهن نیست بلکه کافئین از جذب آهن جلوگیری می کند. در کاکائوی طبیعی آهن وجود دارد ولی مقدار کافئین آن به اندازه ای نیست که مانع جذب آهن شود. همچنین ماسک کاکائو برای حفظ شادابی پوست مفید است.

این کارشناس تغذیه درباره تاثیر مصرف شکلات بر کودکان گفت: شکلات از نظر کودکان شکلاتی است که شیرین باشد. کودکان شیرین بودن آن را دوست دارند و اگر تلخ باشد نمی خورند. برای همین زیاد خوردن شکلات برای کودکان به علت مواد افزودنی و قند و چربی موجود در آن زیانبار است.

مایا مهدی در پایان گفت: خوردن شکلات برای کسانی که دیابت دارند توصیه نمی شود زیرا مقدار زیادی قند در آن وجود دارد و میزان قند حتی در شکلات تلخ هم زیاد است. شکلات هر چقدر تلختر باشد قند آن کمتر است. کسانی هم که به دنبال کاهش وزن هستند بهتر است شکلات مصرف نکنند. اما کسانی که فعالیت فکری و ذهنی زیادی دارند مصرف شکلات برایشان مفید است و باعث افزایش فعالیت مغز می شود و گردش خون را بهبود می بخشد خون بیشتری به مغز می رساند. پس شکلات شمشیر دو لبه است و می تواند مفید یا مضر باشد ولی باید بدانیم چگونه آن را مصرف کنیم.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 4 بهمن 1396 - 11:11:24