مزدوران لاتینی عربستان در راهند

سه شنبه 3 بهمن 1396 - 18:0:16
مزدوران لاتینی عربستان در راهند

صنعا- الکوثر: هرچند در سه سال گذشته عربستان مزدورانی را از کشورهای مختلف استخدام کرده بود اما اخیرا خبری منتشر شده که نشان دهنده این است که عربستان به دنبال تشکیل ارتشی از مزدوران آمریکای لاتینی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عربستان در نزدیک به سه سال گذشته حربه ها و اقدامات متعدد و متنوعی را برای شکست انقلابیون یمن آزموده است. حمله زمینی، استخدام مزدورانی از سودان و سنگال و حتی به کار گیری مزدوران بلک واتر، بمباران هوایی و استفاده از بمب های خوشه ای، تحریم های همه جانبه و فشارهای سیاسی تنها بخشی از این اقدامات عربستان در راستای شکست مقاومت یمن بوده است.

اما بر خلاف تصور آل سعود در سه سال گذشته انصارلله یمن موفق شده است به موشک های بالستیکی با برد متوسط و دقت بالا دست یابد و سه بار پایتخت عربستان را هدف قرار دهد. این عوامل باعث شده است تا عربستان به شدت به دنبال راه خروجی از باتلاق یمن  باشد و حربه جدیدی برای پیروزی در نبرد اتخاذ کند.

استخدام مزدورانی از آمریکای لاتین

هرچند در سه سال گذشته عربستان مزدورانی را از کشورهای مختلف استخدام کرده بود اما اخیرا خبری منتشر شده که نشان دهنده این است که عربستان به دنبال تشکیل ارتشی از مزدوران خارجی است. روز گذشته 21 ژانویه تلویزیون ام. بی. سی آمریکا اعلام کرد، مقام های عربستان در جنگ یمن شکست خورده و نیروهای ارتش این کشور از جمله افسران بلندپایه آن آسیب های فراوانی دیده اند. عربستان آمار واقعی تعداد کشته شدگان را مخفی نگه داشته است. گزارش ها حاکی آن است روزانه 10 تا 20 نفر از نیروهای عربستان در این جنگ کشته شده اند. افزون بر این، نیروهایی که در این جنگ با عربستان می‌جنگیدند و با اشغال یمن توسط این کشور مخالف بودند در برخی از روزها 4 تا 5 تانک این کشور را هدف قرار می دادند.

این وضعیت در کنار هزینه های بالای تداوم جنگ که موجب کسری بودجه بزرگ این کشور شده است، نشان دهنده این واقعیت است که عربستان بیشتر از این نمی تواند به جنگ در یمن ادامه دهد. از این رو، تصمیم گرفته است نیروهای خود را از یمن عقب کشیده و نیروهای بازنشسته کشورهای آمریکای لاتین را جایگزین نیروهای خود کند.

ریاض بنا دارد به هر یک از این نیروها 4 تا 5 هزار دلار حقوق دهد تا در یمن بجنگند. طبق این گزارش، عربستان در تلاش است که بیش از 10 هزار نفر از این نیروها را - که در کشورهای خود250 دلار حقوق بازنشستگی دریافت می کنند- با پیشنهاد دادن حقوق بالا برای شرکت در جنگ یمن جذب کند. ام. بی. سی در پایان تاکید کرد، عربستان بدون اینکه اعلام کند با این شیوه تلاش  می کند از جنگ یمن عقب نشینی کند.

امارات به دنبال برکناری عبدربه منصور هادی

تلاش برای استخدام نظامیانی از آمریکای لاتین نشان دهنده اوضاع بسیار نامناسب عربستان در یمن است. به ویژه اینکه امارات نیز دیگر به عنوان متحدی قابل اطمینان در یمن برای عربستان به شمار نمی رود. طی ماه‌های اخیر روند اختلافات دو کشور بسیار تشدید شده است.

پس از مخالفت امارات با بازگشت عبد ربه منصورهادی رئیس جمهور مستعفی یمن به عدن اکنون خبرهای بسیار مهمتری در این باره منتشر شده است.  «رهبران جنوبی یمن» و «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات قرار دارند، در اعتراض به «فساد» مسئولان دولت مستعفی وابسته به عربستان، نشستی در «عدن» برگزار و در این شهر حالت فوق‌العاده اعلام کردند.

سران جنوبی در این جلسه خواستار براندازی دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن شدند. منصور هادی اکنون مقیم عربستان است. در این نشست بیانیه‎ای با عنوان «حالت فوق‌العاده» در عدن و آغاز تدابیر برای «براندازی دولت قانونی» به ریاست «احمد بن دغر» پس از متهم کردن او به «فساد» صادر شد. این مسئله می‌تواند تاثیرگذاری بالایی در ادامه جنگ یمن داشته باشد چرا که مخالفت صریح امارت با منصورهادی و درخواست برای برکناری وی می تواند امارات و عربستان را در جنوب یمن، رو در روی یکدیگر قرار دهد. در صورت اجرایی شدن این مسئله اوضاع برای ادامه حضور عربستان در یمن بسیار دشوار خواهد شد و به نظر می رسد ریاض به دنبال راه هایی برای خروج آبرومندانه از یمن باشد.

در مجموع می توان گفت نگاهی به سیر تحولات یمن به خوبی حکایت از شکست سیاسی-نظامی و حتی اقتصادی عربستان در جنگ دارد. علاوه بر تهدیدات موشکی انصارالله برای عربستان، اکنون مخالفت های امارات با عربستان نیز مزید بر علت شده است. به همین دلیل احتمال آنکه آل سعود با استخدام 10 هزار نیروی نظامی از آمریکای لاتین زمینه را برای عقب نشینی نیروهای خود فراهم کند بسیار زیاد است. چرا که این مسئله می تواند تلفات ارتش سعودی را کاهش دهد؛ فشارهای افکار عمومی عربستان بر دربار سعودی در رابطه با این جنگ را کم کند و مسئولیت شکست، یکسره بر دوش نظامیان عربستان قرار نگیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


سه شنبه 3 بهمن 1396 - 16:32:56