به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از رادیو بین المللی چین، وزارت حمل و نقل چین بعد از ظهر روز جمعه 29 دی ماه نشست خبری ویژه ای برای بررسی ابعاد و تشریح ابهامات فاجعه انفجار نفتکش سانچی در دریای چین شرقی پس از برخورد یک کشتی باربری چینی به این نفتکش، در پکن برگزار کرد.
مشکلات امدادرسانی
جی گوانلو، معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین ضمن مروری بر فرایند امدادرسانی به نفتکش سانچی تاکید کرد، در این حادثه تلاش های امدادرسانی اضطراری با مشکلات بیسابقه مواجه شد و چین نیز تا پیش از این هیچ تجربهای در این نوع عملیات امدادرسانی نداشت. وی توضیح داد، مقامات دولت چین خواستار هماهنگی و همکاری طرفهای مختلف برای نجات حادثهدیدگان شدند. صبح ۱۴ ژانویه (۲۴ دی)، ۱۲ مأمور امدادرسان ایرانی با کشتی «شن چیان» به سانچی نزدیک شدند اما با توجه به شدت گرفتن شعلههای آتش، موفق به رسیدن به سانچی نشدند. به این ترتیب آنها با چشم خود سختی و دشواری نزدیک شدن به سانچی را مشاهده کردند و از اقدامات امدادرسانان چینی بسیار قدردانی کردند.
ورود به نفتکش حادثه دیده
معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین افزود: روز سیزدهم ژانویه (۲۳ دی)، ضمن ادامه تلاشها برای اطفاء حریق کشتی سانچی، چهار امدادرسان چینی علیرغم وجود خطرات فراوان، با کشتی «شن چیان» به ۱۰ متری کشتی حادثه دیده رسیده و وارد عرشه کشتی شدند. آنها با به خطر انداختن جان خود، در محل قرار گرفتن قایقهای نجات عرشه کشتی دو جسد را پیدا کردند و قصد داشتند از قسمتهای مختلف کشتی از جمله کابین اقامت ملوانان، کابین ایمنی در برابر حمله دزدان دریایی و کابین سکان بازرسی کنند، ولی با توجه به رسیدن حرارت کابین ملوانان به ۸۹ درجه سانتیگراد و پر شدن راهروی اضطراری کابین دزدان دریایی از دود داغ و غلیظ، امدادرسانان پس از بارها تلاش نتوانستند وارد آن شوند و ناچار به بازگشت به کشتی «شن چیان» با همان دو جسد و جعبه سیاه کشتی سانچی شدند.
سانچی نخستین تجربه در نوع خود در جهان بود
جی گوانلو درباره مشکلات امدادرسانی به نفتکش سانچی پاسخ داد: چین تاکنون برای امدادرسانی در چنین حادثهای تجربهای نداشت. حادثه نفتکش سانچی، نخستین حادثه آتشسوزی و انفجار یک نفتکش حامل میعانات گازی در جهان است. به همین خاطر نیز انجام کارهای مربوط به امدادرسانی با خطرات و چالشهای بسیار مواجه شد. نخست آن که شدت آتش بسیار زیاد بود و پشت سر هم و به طور زنجیره وار انفجار در نفتکش رخ میداد و با وجود نزدیک شدن قایقهای امدادرسانی ما به نفتکش، با اوج گرفتن گرما و آتش ناشی از سوخت میعانات گازی شعله های آتش به قایق های ما هم سرایت می کرد. از این رو، امدادرسانان چینی همواره با تهدید و مخاطرات فراوان مواجه شدند و شرایط نابسامان جوی نیز کار آنان را سخت تر کرد.
معضل دور بودن محل حادثه از ساحل
وی افزود: از سوی دیگر، مکان حادثه با شهر شانگهای ۱۶۰ مایل دریایی فاصله دارد. دور بودن مکان حادثه از ساحل، رساندن مواد و تجهیزات لازم برای خاموش کردن آتش را با مشکلات زیاد روبهرو میکرد. کشتیهای ما برای تهیه مواد و تجهیزات آتش نشانی باید از مکان حادثه به شانگهای میرفتند که هر رفت یا برگشت ۱۰ ساعت طول میکشید و برای هر رفت و آمد به یک روز نیاز داشتیم. برای خاموش کردن آتش به مقدار زیادی کف آتشنشانی نیاز داشتیم ولی کشتیهای ما گنجایش کافی نداشت و مجبور بودیم به بندر برگردیم تا عملیات آتشنشانی همچنان ادامه پیدا کند. ما حتی یک کشتی را به طور اختصاصی برای حمل مواد آتشنشانی اعزام کردیم تا کمکهای لازم را در اختیار کشتیهای حاضر در عملیات آتشنشانی بگذارد.
معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین افزود: با وجود مشکلات، امدادرسانان چینی دست از کمکرسانی برنداشتند و از راههای مختلف برای خاموش کردن آتش تلاش کردند و به دنبال فرصتی برای ورود به نفتکش سانچی بودند. ما بارها خواستیم برای یافتن خدمه کشتی وارد آن شویم. چهار امدادرسان چینی از تلاشهای خود دست برنداشتند و در میان دود شدید عملیات امداد و نجات را انجام دادند و برای انجام مطلوب آن تلاش کردند. اداره ملی دریاها و اقیانوسهای چین، اداره ملی هواشناسی، گشت دریایی چین و شرکت نفت دریایی و اقیانوس چین نیز کمکهای بسیاری کردند. بعضی از آنها کشتی برای کارهای جستجو و نجات فرستادند، بعضی از آنها لوازم آتشنشانی ارسال کردند. همه در کارهای مربوط به کمک رسانی هماهنگی و همبستگی خود را حفظ کردند.
حفظ دائمی تماس با مقامات ایرانی
در جریان امدادرسانی، ما همواره ارتباط خود با ایران را نیز حفظ نمودیم. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای هر روز و به صورت ۲۴ ساعته با مرکز جستجو و امدادرسانی چین به صورت تلفنی در ارتباط بود. سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز وارد شهر شانگهای شد و در مرکز فرماندهی شاهد کل جریان امدادرسانی بود. تمام کارها و جریان امدادرسانی به صورت باز و شفاف انجام میشد. این نخستین بار است که ما در چنین وضعیت پیچیده در چنین نقطهی دورافتادهای، امور امدادرسانی را انجام دادیم. برخورد با حادثه آتش گرفتن میعانات گازی در یک نفتکش یک تجربهی نادر برای ما بود و مایل هستیم که این تجربه را با طرفهای مختلف در میان بگذاریم.
پیگیری ها پس از غرق شدن سانچی
جی گوانلو همچنین گفت، بعد از غرق شدن نفتکش سانچی، دولت چین به کارهای مدیریت بعد از حادثه اهمیت ویژه خواهد داد. وی افزود، ما علاوه بر اعزام کشتیهای مختلف امدادرسانی و ماهیگیری برای جستجو، اعزام هلیکوپتر ناظر بر آلودگی نفتی و کشتیهای پاککننده آلودگی را برای انجام دادن اقدامات مربوط به برطرف کردن آلودگی در دریا نیز آغاز خواهیم کرد تا هر چه زودتر از تاثیرات منفی نشت نفت در آب های این منطقه را کاهش دهد. به پیشنهاد مختصصان، برای انجام کارهای مربوط به برطرف کردن آلودگی و ادامه بررسی ها، بهتر است که کشتی غرق شده را از آب بیرون بکشند که البته طبق مقررات و قوانین بین المللی، انجام این کار باید با مجوز صاحب نفتکش انجام شود.
جی گوانلو گفت: در مرحله بعد، چین طبق قوانین بین المللی و داخلی خود به بررسی دلایل این حادثه پرداخته و طرفهای مختلف را به حضور در جلسه مشترک برای بررسی علل و ابعاد حادثه و رمز گشایی جعبه سیاه نفتکش سانچی دعوت می کند. از سوی دیگر، چین هماهنگی خود را با سازمان های بین المللی امور دریایی را نیز تقویت کرده است تا فعالیت های تحقیقاتی روال عادی خود را طی کند.
در این نشست مطبوعاتی همچنین ویدیویی درباره مراحل امدادرسانی و اطفاء حریق نفتکش نیز برای حاضران به نمایش در آمد.
برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید
یک شنبه 1 بهمن 1396 - 13:35:58