به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ناخدا سعید میلی با پانزده سال تجربه دریانوردی بین المللیگفته است : این حادثه در بدترین محل از نظر ترافیک دریایی برای چین یعنی درست در دهانه کانال بزرگ اتفاق افتاد که کشتی های بزرگ و کوچکی در جهات مختلف در آن حرکت می کنند. ناوبری همواره در این منطقه سخت بوده و خواهد بود. در چنین شرایطی تقریبا هیچ فضایی برای مانور در مواقع اضطراری وجود ندارد.
میلی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ناپدید شدن کشتی از صفحه رادار وجود دارد یا خیر گفت: ناپدید شدن چنین کشتی بزرگی از صفحه رادار کاملا غیرممکن است. این دو کشتی قطعا می توانستند همدیگر را ببینند. البته با وجود دیدن هم در صفحه رادار باز هم احتمال چنین حادثه ای به علتی چون نقص فنی یا اشتباه انسانی وجود داشت.
میلی در ادامه گفت نکته اینجاست که خدمه کشتی حمل بار هنگ کنگی به منظور به حداقل رساندن خسارات وارده به کشتی خود تلاش کرده اند از سمت دماغه با نفتکش ایرانی برخورد کنند که این اتفاق خیلی تاسف آور است. اشتباه دیگر کشتی چینی این بوده است که پس از برخورد با نفتکش تلاش کرده اند از آن جدا شوند و اصطکاک فلزات بدنه دو کشتی در چینن شرایطی می تواند به آتش سوزی و انفجار منجر شود.
وی افزود «در رابطه با اینکه آیا خدمه شانس زنده ماندن داشتند یا خیر، باید به این نکته اشاره کرد که همه چیز به انفجار اولیه بستگی داشته است و این انفجار چنان قوی و وحشتناک بود که متاسفانه تمامی خدمه در همان انفجار اولیه جان خود را از دست دادند.
میلی گفت «درصورتی که دستکم سی دقیقه زمان میان برخورد و انفجار اولیه وجود داشت، خدمه می توانستند خود را نجات دهند چراکه اقدامات نجات تنها بیست دقیقه طول می کشد.
میلی در رابطه با عملیات امداد و نجات کشتی هم گفت چینی ها احتمال انفجار کشتی وجود داشت و امدادگران چینی تنها زمانی توانستند به کشتی نزدیک شوند که آتش تا حدودی کنترل شد و در همان زمان موفق به یافتن جسد دو نفر از خدمه و خارج کردن جعبه سیاه کشتی شدند.»
میلی همچنین در رابطه با احتمال دخالت آمریکا در این حادثه گفت چنین چیزی کاملا شایعه و بی اساس است.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید
کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا
جمعه 29 دی 1396 - 9:33:26