رئیس حزب مصری: عرب‌ها با ایران گفتگو کنند

چهار شنبه 27 دی 1396 - 18:40:50
رئیس حزب مصری: عرب‌ها با ایران گفتگو کنند

تهران- الكوثر:  نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ مصر در بیروت، بر ضرورت اقدام ملت‌های عرب برای ایجاد ارتباط با ایرانی‌ها تاکید کرد. 

به گزارش پايگاه شبکه الکوثر، دومین کنفرانس بین المللی «عرب‌‌ها و ایران» روز چهارشنبه با حضور ده‌ها متفکر و اندیشمند از کشورهای عربی و اسلامی در هتل «کراون پلازا» بیروت گشایش یافت و تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد یافت. 

«عبدالمنعم ابوالفتوح»، رئیس حزب «مصر قدرتمند» در دومین کنفرانس بین المللی «عرب و ایران» که یکی از سخنرانان نشست بیروت بود با نگاهی انتقادی به وضعیت کنونی در کشورهای عربی تاکید کرد امت عظیم اسلامی راهی جز بازگشت به تمدن بزرگ اسلامی را ندارد، امری که بعد از بهار عربی با پیدایش جریان‌های تکفیری و افراط گرایانه و داعشی بیش از پیش دست یافتن به آن سخت شده است. ما به عنوان امت اسلامی نمی‌توانیم با این نظام‌ها رو به شکست و زبونی برویم. برخی از نظام‌های عربی اگر به نفع شیطان نباشند، قطعا به نفع امت اسلامی نیستند و ملت‌های اسلامی را به ذلت می‌کشند. ما در حال حاضر صهیونیست‌های عرب داریم. ما نمی‌توانیم نگاه‌مان را به حکومت‌های داخلی بدهیم چرا که برخی از آنان خود را به دشمن فروخته‌اند. 
کاندیدای ریاست جمهوری مصر پس از سقوط «حسنی مبارک» افزود: همه می‌دانند که کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ با هدف عادی سازی روابط بین مصر و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد. اما اگر در سراسر مصر بگردید کسی نیست که بگوید مصر دشمن من نیست. اگر از هر جوان مسلمان بپرسید اسرائیل چیست می‌گوید دشمن است. نه در مصر و اردن و نه در هیچ یک از کشورهای عربی ملت و جوانان شکی در این ندارند که اسرائیل دشمن است. 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ مصر افزود: تلاش برای ساخت و تقویت گروه‌های افراطی را طرحی برای تضعیف ملت‌های مسلمان و عرب دانست و گفت: اسرائیل در پشت افراط گرایی ایستاده است و از آن سود می‌برد. 
ابوالفتوح گفت: این داعشی‌ها که جوانان ارتش، پلیس و مردم ما را در سینا می‌کشند، تا کنون حتی یک گلوله به سمت صهیونیست‌هایی که سرزمین فلسطین را اشغال کرده‌اند شلیک نکرده‌اند. 


وی تصریح کرد: هیچ خانواده‌ای در مصر نیست که از تفکر داعشی زخمی برنداشته باشد و قربانی نداده باشد. 
ابوالفتوح شکل گیری مثلث ایران، ترکیه و کشورهای عربی را برای حل مشکلات منطقه لازم دانست و گفت: اگر در کنار هم جمع شویم و این اتفاق بیفتد و این مثلث کامل شود، می‌تواند برای منطقه آرامش و ثبات را به ارمغان بیاورد. 
این سیاستمدار مصری افزود: هر تلاشی برای دور کردن ملت‌های عربی از ایران، یا ایرانی‌ها از اعراب، یا ترکیه از عرب‌هاو ایران، تلاشی مذبوحانه و شکست خورده است و نباید به آن اجازه دهیم. 
نشست «عرب‌ها و ایران، به سمت آینده‌ای مشترک، امنیت، ثبات و همکاری» به همت مرکز مطالعات و اسناد لبنان، موسسه اندیشه سازان نور ایران و مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه ایران و با همکاری مرکز مطالعات باحث لبنان، مرکز مطالعات حقوقی و سیاسی و اداری وابسته به دانشگاه لبنان، روزنامه الأخبار و شبکه تلویزیونی المیادین برگزار می‌شود. 
هدف از این نشست ارائه چشم اندازهای مختلف و متفاوت در مورد نظام منطقه‌ای و آینده آن، بحث در مورد راه‌های ترسیم یک درک مشترک بین ایران و کشورهای عربی و ارائه توصیه‌ها و نتایجی برای استفاده از آن‌ها در دستورالعمل گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای عنوان شده است. 
اولین کنفرانس جهان عرب و ایران سال گذشته با عنوان «ایران و جهان عرب در مواجهه با چالش‌های منطقه‌ای: فرصت‌ها، موانع و چشم اندازهای مشارکت» در بیروت برگزار شد.


برای اطلاع از آخرین اخبار ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 27 دی 1396 - 18:38:30