امارات درصدد به‌آتش کشیدن منطقه است

سه شنبه 26 دی 1396 - 16:6:36
امارات درصدد به‌آتش کشیدن منطقه است

تهران- الکوثر: برخی کار‌شناسان به اقدامات تحریک‌آمیز امارت علیه قطر هشدار داده و اعلام کردند که امارات با چراغ سبز برخی دیگر از کشور‌ها (چون عربستان)، درصدد به آتش کشیدن منطقه است. 

به گزارش پايگاه شبکه الکوثر، برخی کار‌شناسان و استادان دانشگاه مقیم در دوحه قطر، هشدار دادند که امارات عربی متحده حریم هوایی قطر را نقض کرده و سپس یکی از اعضای خاندان حاکم این کشور را گروگان گرفته است که این اقدامات تحریک‌آمیز آن می‌تواند منطقه را به سوی «یک بحران بزرگ» و تنش نظامی سوق دهد. 
این کار‌شناسان در گفتگو با خبرگزاری آناتولی تاکید کردند که دوحه در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز امارات با درایتمندی عمل کرد و به شورای امنیت و سازمان ملل متحد رجوع کرد، اما در صورتی که امارات این اقدامات خود را تکرار کند، قطر برای دفاع از مرز‌ها و حاکمیت خود اقدام خواهد کرد. 
یکی از کار‌شناسان در این باره گفت اقدامات ابوظبی بنا به تحریک و چراغ قرمز برخی طرف‌های بزرگ منطقه‌ای صورت می‌گیرد. 
بر اساس این گزارش، این گونه رویکردهای سیاسی امارات در چارچوب بحران بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت می‌گیرد که از ۵ ژوئن آغاز شده است، زمانی که کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و سپس به ادعای اینکه امارات از تروریسم حمایت می‌کند، در مقام مجازات این کشور برآمدند و تحریم‌هایی را علیه آن اعمال کردند، اتهام و ادعایی که دوحه آن را رد و تاکید کرد که کشورهای تحریم کننده قطر درصدد اعمال تسلط خود بر تصمیم گیری ملی قطر هستند. 
در همین حال، قطر روز جمعه طی دو نامه جداگانه به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، به اقدام یک فروند هواپیمای نظامی اماراتی در نقض حریم هوایی قطر اعتراض کرد. این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که دوحه از ورود یک فروند جنگنده اماراتی به حریم هوایی‌اش خبر داده بود. 
بحران و تنش موجود بین دو کشور امارات و قطر روز دوشنبه (دیروز) با جنگ لفظی بین دو کشور ابعاد جدیدی به خود گرفت، ابعادی که در آن امارات قطر را متهم کرد که جنگنده‌های آن برای دو فروند هواپیمای غیرنظامی اماراتی در مسیر منامه، ایجاد مزاحمت کرده‌اند، ادعایی که قطر آن را رد کرد و امارات را متهم کرد که روز یک‌شنبه گذشته یک فروند جنگنده آن برای سومین بار حریم هوایی آن را نقض کرده است. البته، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، این سخنان مقامات قطری را رد کرد، اما به دو اتهام دیگر درباره ورود هواپیماهای اماراتی به حریم هوایی قطر، واکنشی نشان نداد. 
دو روز پس از شکایت دوحه از قطر به علت نقض حریم هوایی‌اش، شیخ عبدالله بن‌علی آل‌ثانی، یکی از افراد برجسته و مهم خاندان حاکم قطر، با انتشار فایل تصویری در شبکه‌های اجتماعی که روز یک‌شنبه در شبکه الجزیره قطر نیز پخش شد، اعلام کرد که «محمد بن زاید» ولیعهد امارات متحده او را به امارات دعوت و سپس بازداشت کرده است. امارات در واکنش اعلام کرد که وی را بازداشت نکرده بلکه در امارات به عنوان یک می‌ه‌مان و کاملا آزاد است. 
جابر الحرمی، نویسنده و کار‌شناس سیاسی قطری، درباره اقدامات امارات در نقض حریم هوایی قطر، گفت: این اقدام نه فقط تحریک‌آمیز بلکه اقدامی خصمانه علیه حاکمیت یک کشور مستقل است که در قطر به عنوان خط قرمز به شمار می‌رود. 
 وی گفت قطر از ابتدا در مدیریت این بحران با درایتمندی عمل کرد و درباره این اقدامات امارات، به شورای امنیت و سازمان ملل متحد متوسل شد. اقدامات امارات تهدیدی برای امنیت، صلح و ثبات دو کشور به شمار می‌رود که ایجاب می‌کند سازمان‌های بین‌المللی وارد عمل شوند؛ زیرا منطقه بحران دیگری و اقدامات بیهوده‌ای از سوی ابوظبی را بر نمی‌تابد. 
الحرمی هشدار داد که امارات با این اقدام منطقه را به سوی پرتگاه سوق می‌دهد و ممکن است در نتیجه این اقدامات کودکانه بحران بزرگی منطقه را فراگیرد. بعید نیست که مسئولان ابوظبی درصدد آتش افروزی نظامی در منطقه باشند. 
وی افزود: همه می‌دانند که در آغاز بحران محاصره قطر، برخی‌ها درصدد اقدام نظامی بودند و این موضوع را شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، سپتامبر گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد ترامپ، رئیس جمهور فرانسه، فاش و اعلام کرد که در متوقف کردن طرح و اقدام نظامی علیه قطر موفق شد. بنابراین، کشورهای محاصره کننده و مشخصا امارات که اقدامات تحریک‌آمیز علیه قطر را هدایت می‌کند، از قبل توطئه اقدام نظامی در سر داشتند. 
این کار‌شناس سیاسی تاکید کرد که امارات خواهان ثبات برای منطقه نیست. امارات سناریوهایی دارد که درصدد است تا افکار عمومی را با آن‌ها مشغول کند، اقداماتی مشاهبی که اکنون در یمن و شاخ آفریقا می‌بینیم که در آن‌ها امارات مشغول ارتکاب جنایت جنگی و اشغالگری است. 
وی درباره واکنش احتمالی قطر به این گونه اقدامات امارات در صورت تکرار آن‌ها گفت قوانین بین‌المللی حق دفاع از حاکمیتش را به قطر داده است و از این منظر خویشتن‌داری قطر چندان طول نمی‌کشد. اگر امارات یا هر کشور دیگری به این اقدامات ادامه دهند، قطر قدرت پاسخ نظامی را دارد. 
در همین حال، ماجد الانصاری، استاد جامعه‌شناسی سیاسی در دانشگاه قطر، نیز تاکید کرد که این رفتار‌ها و اقدامات امارات علیه قطر اقداماتی تحریک‌آمیز است، اما پیش‌بینی نمی‌شود که به سطح تشن نظامی منجر شود. 
وی گفت قطر به‌طور چشمگیری خویشتن‌داری از خود نشان داد و به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد متوسل شد و به این وسیله فرصت را از امارات برای تکرار این اقدامات تنش آفرین گرفت.


برای اطلاع از آخرین اخبار ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


سه شنبه 26 دی 1396 - 16:6:29