چارلی چاپلین عرب: هنر می تواند عامل وحدت طوایف لبنانی باشد

چهار شنبه 20 دی 1396 - 11:55:35

بیروت- الکوثر: «جورج خباز» نویسنده و کارگردان و کمدین لبنانی ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از به ابتذال کشیده شدن هنر گفت هنر می تواند عامل دور هم جمع شدن لبنانی ها از هر قشر و طایفه ای باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، خباز که به «چارلی چاپلین» عرب معروف است با حضور در برنامه «لقاء خاص» شبکه جهانی الکوثر فعالیت هنری خود را تحت تاثیر چارلی چاپلین کمدین مشهور جهانی و رحبانی کمدین معرف لبنانی دانست و تخصص خود را «کمدی سیاه» توصیف کرد که در آن مشکلات و رنج های انسان ها و جامعه در قالب اثری کمدی بیان می شود. به گفته خباز، این نوع کمدی که عمدتا مسائل انسانی را مطرح می کند ضمن انعکاس آلام مردم، موجب می شود مردم مشکلاتشان را آسانتر تحمل کنند.

خباز درباره علت وارد شدن خود به عرصه هنر و تئاتر گفت: من خوش شانس بودم که در خانواده ای هنردوست و هنرمند به دنیا آمدم و فضای حاکم بر این خانواده در کنار استعداد خدادادی به من کمک کرد در این عرصه پیشرفت کنم و موفق شوم. از این نظر خودم را خوش شانس می دانم که می بینم استعدادهای زیادی به علت فراهم نبودن فضا و شرایط مناسب، شکوفا نمی شوند.

خباز که غیر از تئاتر در عرصه سینما و تلویزیون نیز فعال است، تئاتر را عرصه مورد علاقه خود دانست و گفت: تئاتر باعث می شود به طور مستقیم و از نزدیک با مخاطبان در ارتباط باشم. هرچند سینما برای مشهور شدن و تلویزیون برای زیاد دیده شدن بهتر از تئاتر است ولی ارتباط لازم را با مخاطبان ایجاد نمی کند.

خباز افزود: من موضوعات انسانی و اجتماعی را در قالب کمدی سیاه بازتاب می دهم و متاسفانه جامعه لبنان به علت مشکلات متعدد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی از این نظر سرشار از سوژه است. موضوعاتی که به آنها پرداخته می شود برای همه طبقات و افراد جامعه مناسب است زیرا مسائل انسانی را مطرح می کند که در فطرت و ذات انسان ها مشترک است. در واقع وقتی مسائل انسانی مطرح می شود، دغدغه ها یکی می شود.

این هنرمند برجسته لبنانی بر لزوم پرهیز از حرکت به سمت ابتذال و سطحی نگری در هنر به ویژه در هنر کمدی تاکید کرد و گفت کمدی برای آن که به ابتذال کشیده نشود، باید بسیار دقیق و جدی باشد. به همین علت لازم است سوژه مدنظر از پیش زمینه فرهنگی و اجتماعی و ادبی و انسانی برخوردار باشد تا موفقیت کسب کند و به دل بنشیند.

جورج خباز در پایان ابراز امیدواری کرد هنر به عنوان زبان مشترک بتواند عاملی برای دور هم جمع شدن و وحدت لبنانی ها از هر قشر و طایفه ای باشد و جایگاه لبنان را در جهان ارتقاء دهد.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


سه شنبه 19 دی 1396 - 16:12:3