ناگفته های امیرعبداللهیان از روابط ایران و عربستان

دو شنبه 18 دی 1396 - 16:17:37
ناگفته های امیرعبداللهیان از روابط ایران و عربستان

تهران- الکوثر: دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: سعودی‌ها گزینه‌ای جز بازگشت به روابط عادی با ایران ندارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه جام‌‌جم افزود: در یکی از آخرین سفرها و دیدار با مقامات عربستانی، با سعود الفیصل دیدار داشتم، جهت فراهم کردن مقدمات سفر آقای ظریف به عربستان رفتم، تصمیم سعودالفیصل این بود که در ملاقات، مثبت برخورد کند تا منجر به سفر آقای ظریف به عربستان شود. بنده هم به‌دلیل ماموریت دیپلماتیک تلاش کردم از بسیاری تلخی‌ها و بدرفتاری عربستان سخنی نگویم تا زمینه برای گفت‌وگوهای بعدی باز شود، اما متاسفانه سعودی‌ها نتوانسته‌اند با انقلاب اسلامی کنار آیند.

وی تصریح کرد: حتی در طلایی‌ترین دوران روابط ایران و عربستان یعنی دوران سازندگی و اصلاحات روابط تهران ـ ریاض حداکثر تا موضوع حج پیش رفت، به همین دلیل نام آن دوران را مقطع کم تنش می‌گویم چرا که در سطح اقتصادی توافق خوب اقتصادی و ارتباطی میان تجار دو کشور شکل نگرفت زیرا عربستان تمایلی به برقراری روابطی با ایران نداشت.

 دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سه روز بعد از ملاقاتم با سعود الفیصل، به وی گفتم هفته آینده آقای ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل حضور خواهد داشت و امیدوارم سخنان منفی از شما نداشته باشیم. وی نیز پذیرفت و ملاقات خوبی میان آقای ظریف و سعود الفیصل شکل گرفت اما در کمتر از 30 دقیقه سعود الفیصل در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک بدترین سخنان را علیه ایران مطرح کرد.

امیرعبداللهیان افزود: بارها در مورد مسائل منطقه‌ای با سعودی‌ها به نقطه‌ای می‌رسیدیم اما با جدی شدن بحث، سعودی‌ها خواهان همه چیز بودند، آنها انتظار داشتند عراق و سوریه را تحویلشان دهیم.

وی درپاسخ به این سوال که مشکل سعودی‌ها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران چیست، تصریح کرد: مشکل عربستان این است که تمامیت‌خواه است و این که ایران را نمی‌خواهد. عربستان با پدیده انقلاب اسلامی نتوانسته کنار بیاید. آنها تصور می‌کنند هر چه ایران تضعیف شود عربستان تقویت می‌شود. بنابراین باید به حاکمان فعلی آن بویژه آل سلمان و محمد بن سلمان که با ایران خصومت دارند کمک کرد تا به فهم درست برسند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به ناپختگی تصمیمات آل‌سعود احتمال دارد این کشور، اختلافات با ایران را به فاز نظامی بکشد،تاکید کرد: در رسانه‌های عربستان برخی با ذوق‌زدگی نوشته‌اند که اغتشاشات ایران نتیجه وعده محمد بن سلمان است. این در حالی است که عربستان حتی در یمن هم که روزی به طور متوسط 34 تا 38 پرواز داشته و مردم این کشور را بمباران می‌کند، بدون حمایت و بدون لینک قوی اطلاعاتی ارتش آمریکا قادر به انجام چنین کاری نیست.

وی افزود:  به رغم این که عربستان پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگی را از آمریکا خریده است اما به تنهایی توان استفاده از آن را ندارد؛ به این معنی که خلبان عربستانی قادر به پرواز با هواپیمای خریداری شده از سوی آمریکاست اما بعد از بمباران صنعا و در مسیر بازگشت در صورت اتمام سوخت هواپیما، باید هواپیمای سوخت‌رسان آمریکایی به آن سوخت برساند.

امیرعبداللهیان  گفت: ناتوانی عربستان به حدی است که حتی برای بمباران نیز پهپادهای آمریکایی هدف را شناسایی کرده و با واسطه‌ای به خلبان عربستانی اطلاع می‌دهند. بنابراین عربستان نمی‌تواند تهدید نظامی علیه ما باشد اما در عین حال باید با سطح هوشیاری بالایی نسبت به هر گونه تهدید و تحرک عربستان در مقطع کنونی برخورد کنیم. در کل در پاسخ به این که آیا در قد‌و‌قواره‌ای است که بتواند وارد رویارویی نظامی با ایران شود حداقل در سطح سیاسی بسیار محکم می‌گویم خیلی کوچک‌تر از این است.

امیرعبداللهیان درپاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از تحولات یمن و جنگ نابرابر عربستان با این کشور پس از گذشت بیش از هزار روز چیست، خاطرنشان کرد: تا اینجای کار معادله جنگ در یمن به نفع مردم یمن، انصارالله و متحدان است. سعودی‌ها هیچ گزینه‌ای در مقابل مردم یمن جز میز مذاکره ندارند.در مقطعی که عادل‌ الجبیر بتازگی وزیر خارجه شده بود در ملاقات با وی در حاشیه اجلاسی با عصبانیت گفتم اشتباه کردید که به یمن حمله کردید و البته وی در جواب گفت: خواهید دید که ظرف سه هفته حوثی‌ها را نابود خواهیم کرد.

وی گفت: تصور می‌کنم 5 فرودین سال 97 وارد چهارمین سال حملات نظامی عربستان به یمن می‌شویم، بنابراین باید همه طرف‌ها در میز مذاکره حضور داشته باشند، حوثی‌ها گروهی قدرتمند هستند، تحولات اخیر یمن آنها را قوی‌تر کرده است.امروز مهم‌ترین جریان در یمن انصارالله و متحدین آنها هستند و ما با آنها ارتباط معنوی داریم، هیچ سلاحی به آنها نداده‌ایم چرا که یمن آن‌قدر سلاح دارد که حتی می‌تواند صادرکننده باشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد : البته بر این نکته هم تاکید کنم که سعودی‌ها گزینه‌ای جز بازگشت به روابط عادی با ایران ندارند و تحولات آینده سعودی این را نشان خواهد داد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 18 دی 1396 - 16:14:5