مهمترین مسئولیت اجتماعی فقیه از دیدگاه اندیشمند اسلامی

شنبه 16 دی 1396 - 12:3:45
مهمترین مسئولیت اجتماعی فقیه از دیدگاه اندیشمند اسلامی

تهران- الکوثر: شیخ اسد محمد قصیر، سرپرستی اجتماعی و توجه به رفاه اجتماعی را یکی از مهم ترین مسئولیت های فقیه در جامعه اسلامی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این اندیشمند اسلامی در گفتگویی در قالب برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: وظیفه فقیه فقط این نیست که سرپرستی امت اسلامی را از نظر علمی و اخلاقی و معنوی برعهده داشته باشد بلکه سرپرستی اجتماعی و توجه به رفاه یکی از مهم ترین مسئولیت های فقیه به شمار می رود.

شیخ محمد قصیر افزود: یکی از مهم ترین تجلیات سرپرستی اجتماعی توسط فقیه این است که به امور مستضعفان و محرومان و افراد صغیر و یتیمان که سرپرستی ندارند رسیدگی کند. این گونه امور در فقه اسلامی به عنوان «امور حِسبی*» توصیف شده است و شامل مستلزمات و نیازهای اجتماعی می شود که شارع مقدس، رها کردن آن و نپرداختن به آن را برنمی تابد.

این استاد پژوهش های عالی افزود: از نظر شارع مقدس پذیرفتنی نیست که در جامعه یتیمان و مستضعفان و افراد صغیر حضور داشته باشند و کسی از آنان در جهت خیر وصلاحشان سرپرستی و حمایت نکند. این گونه مسائل بخشی از «امور حِسبی» که در فقه اسلامی آمده است به شمار می روند.

* اصطلاحی در فقه و حقوق اسلامی است و به کلیه امور پسندیده‌ای گفته می‌شود که شرع و قوانین اسلام خواستار اجرای آن‌ها شده اما شخص خاصی را مسئول آن‌ها ندانسته ‌است. حمایت از افراد بی‌سرپرست به صورت تعیین قیم و نظارت بر اعمال قیم، امور مربوط به ارث و وصیت و اداره اموال افراد مفقودالاثر مثال‌هایی از امور حِسبی هستند.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


شنبه 16 دی 1396 - 11:56:38