مقام عمانی سیاست‌های بن‌سلمان را احمقانه توصیف کرد

شنبه 9 دی 1396 - 17:8:47
مقام عمانی سیاست‌های بن‌سلمان را احمقانه توصیف کرد

تهران- الکوثر: یک مقام عمانی به امارات و عربستان سعودی درباره توطئه‌های دوجانبه عربستان و امارات هشدار داد و سیاست‌های آن‌ها را احمقانه توصیف کرد. 

به گزارش پایگاه  شبکه الکوثر، یکی از مقامات ارشد عمان موضع غافلگیری کننده‌ای درباره عربستان و امارات اتخاذ کرد که نشان دهنده این است که بحران خلیج فارس به بن‌بست رسیده است و هیچ امیدی برای حل و فصل آن در آینده نزدیک نیست. 
به گفته این مسئول عمانی، اگر عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دونالد تامپ، رئیس جمهور آمریکا، به «سیاست‌های احمقانه بی‌ثبات‌کننده منطقه» ادامه دهد، عمان و دیگر کشورهای حوزه خلیج [فارس] می‌توانند ائتلاف‌های جایگزینی ایجاد کنند. 
بر اساس این گزارش، این مسئول عمانی که خواست نامش فاش نشود به پایگاه «می‌دل ایست آی» گفت: اگر محور سعودی- اماراتی به طرح‌ها و برنامه‌هایشان برای برون رفتن از شورای همکاری ادامه دهند، ممکن است مسقط مجبور به یافتن حامیان جایگزین باشد. 

همچنين بخوانيد:

بن‌سلمان‌ چه خوابی برای پاکستان دیده است؟

وی همچنین درباره ادامه محاصره تحمیلی بر قطر- که این محاصره برای کشورهای شورای همکاری بحران‌زا بود- ادامه دهند، ابراز نگرانی کرد. 
به گفته این مسئول عمانی، زمانی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها در رویکرد خود تک‌روی می‌کنند، طبیعی است که کشورهای دیگر به دنبال گزینه‌های جایگزین باشند. 
وی درباره اینکه عمان به دنبال چه کشورهایی می‌تواند برای ایجاد همگرایی باشد گفت: این کشور‌ها چه بسا شامل ایران باشد، ایرانی که رقیب منطقه‌ای عربستان سعودی است و روابط دیپلماتیک با عمان دارد. یا هند باشد که روابط تجاری مسحکمی با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. 
بر اساس این گزارش، عمان کشوری است که به داشتن دیپلماسی آرام و حفظ روابط خود با همه کشورهای در حوزه خلیج فارس معروف است. با وجود این، سیاست‌های ان با سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، همگام و هماهنگ نیست، سیاست‌هایی که سبب تقسیم کشورهای شورای همکاری و ایجاد درگیری‌ها در جبهه‌های مختلف شده است. 
این منبع عمانی در ادامه تاکید کرده است که عمان بر این نظر است که سیاست‌های ولیعهد عربستان که مورد حمایت ترامپ است، «سردرگم و بی‌ثبات‌کننده» و به بیان دیگر «احمقانه» است. اگر سعودی‌ها و اماراتی‌ها بر اساس همکاری‌ها و توافق‌های دوجانبه عمل کنند، منطقه خلیج فارس با نوعی فروپاشی و گسست مواجه خواهد شد. 
این مسئول عمانی با اشاره به عربستان سعودی و امارات تصریح کرد: همیشه می‌دانیم که طرح‌ها و برنامه‌ها در بین کشورهای شورای همکاری به فرجام و سرانجامی نخواهد رسید؛ زیرا ما همسایگان خود را [عربستان و امارات] را خوب می‌شناسیم. 
این مقام عمانی تاکید کرد که عمان در نزاع دیپلماتیک درباره قطر، جانب هیچکدام را نگرفت بلکه به هر دو طرف [قطر و کشورهای محاصره کننده آن] مشورت می‌دهد. اسباب اعلام شده بحران اسباب واقعی نیست. چه تفاوتی بین عربستان و قطر وجود دارد و چه کسی از تندرو‌ها در سوریه و عراق حمایت کرد؟ پاسخ این است که هر دوی آن‌ها چنین کردند. 
امارات پیش‌تر از تشکیل کمیته نظامی و اقتصادی جدید با عربستان سعودی و جدایی از شورای همکاری خبر داده و اعلام کرده بود که این کمیته وظیفه ایجاد هماهنگی بین دو کشور را در زمینه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی برعهده خواهد داشت. شیخ بن زاید آل نهیان حاکم امارات نیز این موضوع را تایید کرد، امری که کار‌شناسان در واکنش به آن اعلام کردند که این تصمیم آینده شورای همکاری را با خطر مواجه می‌سازد. 
 «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی»، رئیس دانشکده حقوق قطر، در این باره هشدار داد و اعلام کرد که بر اساس بندهای توافنامه تشکیل شورای همکاری، اگر کشورهای عضو یا نیمی از آن‌ها درباره تشکیل تشکل جدید همکاری به جای شورای همکاری به توافق برسند، شورای همکاری منحل می‌شود.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


شنبه 9 دی 1396 - 17:8:36