روایت آمریکایی از تحولات یمن

چهار شنبه 29 آذر 1396 - 18:22:54
 روایت آمریکایی از تحولات یمن

در حالی که غیر نظامیان و تاسیسات عمومی در یمن همچنان هدف جنگنده های سعودی قرار می گیرد، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، حمله موشکی اخیر انصارالله یمن را به عربستان سعودی محکوم می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در خصوص حمله موشکی اخیر جنبش انصارالله یمن به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، بیانیه‌ای صادر و طی آن، این حمله را قویاً محکوم کرد.
در بیانیه هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آمده است: ایالات متحده (آمریکا) حمله موشکیِ امروزِ حوثی‌ها (جنبش انصارالله یمن) را به ریاض محکوم می‌کند. این بیانیه همچنین بدون اشاره به اقدامات بی ثبات کننده عربستان سعودی در یمن و منطقه ادعا کرد "اقداماتِ تهاجمی مقاومت مردمی یمن، امنیت منطقه‌ای را تهدید و درگیری‌های یمن را طولانی‌تر می‌کند.
ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که برخی گزارش ها امروز حاکی است هواپیماهای متجاوزان سعودی و آمریکایی چهار بار به منطقه حاز در شهرستان همدان در استان صنعاء حمله کردند. بر اساس این گزارش ها این جنگنده ها یک مجتمع دولتی در ناحیه حوث استان عمران یمن و انبارهای مواد غذایی در منطقه حصبه در شمال صنعا هدف قرار دادند.
جالب اینکه همزمان با هدف قرار دادن انبارهای مواد غذایی در یمن منابع وابسته به ائتلاف زیر نظر عربستان اعلام می کنند: این ائتلاف موافقت کرده است تا کشتی های تجاری به مدت سی روز بتوانند وارد سواحل یمن شوند.
البته این تنها آمریکا نیست که از اقدامات بی ثبات کننده سعودی ها در یمن و منطقه حمایت می کند، وزیر امور خارجه ­انگلیس نیز روز سه شنبه صراحتا بر پایبندی کشورش به حمایت از عربستان در منطقه تاکید کرد.
بوریس جانسون اقدام نیروهای جنبش انصارالله را به شلیک موشک بالستیک به شهر ریاض عربستان محکوم و بر حمایت انگلیس از عربستان در بحران های منطقه ای تاکید کرد. جانسون در بیانیه مطبوعاتی گفت: «تلاشی دیگر برای حمله موشکی به ریاض باعث نگرانی شده است.
هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد ایران با فراهم‌سازی سلاح‌های پیشرفته از حوثی ها حمایت می کند. این ادعا در حالی مطرح میشود که واشنگتن هنوز مستنداتی که مورد وثوق کارشناسان نظامی آمریکا باشد ارائه نداده است.
مهمترین سندی که تا کنون ارائه شده ادعا ها و مدارکی است که نماینده آمریکا در سازمان ملل پنج شنبه گذشته به نمایش گذاشته و مدعی شده است این مدارک نشان می دهد ایران از طریق شبه نظامیان الحوثی در یمن مداخله می کند.
نیکی هیلی گفت قطعاتی از موشکی را به نمایش گذاشته که حوثی ها آن را در ماه گذشته به طرف ریاض شلیک کردند. وی ادعا کرد: این موشک ساخت ایران است.
اما آنچه در این میان حائز اهمیت بود اینکه کارشناسان نظامی آمریکا نخستین کسانی بودند که در صحت ادعاها و مستندات نماینده آمریکا در سازمان ملل تردید ایجاد کردند.
نیویورک تایمز یک روز بعد به نقل از کارشناسان نظامی آمریکایی نوشت: آمریکا ایران را به نقض قطعنامه سازمان ملل متهم کرد اما مدرکش کافی نبود. به گزارش وبگاه این نشریه آمریکایی، مقامات دفاعی در توضیح این مطلب گفتند نمی توانند به طور دقیق بگویند چه زمانی دقیقا موشک های قیام، موشک ضد تانک و یک پهپاد به حوثی ها داده شده است. این بدان معناست که این تسلیحات ممکن است پیش از اجرایی شدن قطعنامه شورای امنیت به آنها داده شده باشد. این مقامات می گویند حتی درباره زمان دقیق استفاده از این تسلیحات هم نمی توان نظر قطعی داد.


اخبار یمن را اینجا پیگیری کنید


چهار شنبه 29 آذر 1396 - 18:22:38

دسته بندی :