سوزانده شدن 40 روستای مسلمانان میانمار طی دو ماه

دو شنبه 27 آذر 1396 - 14:49:29
سوزانده شدن 40 روستای مسلمانان میانمار طی دو ماه

تهران - الکوثر: سازمان دیده بان حقوق بشر 40 روستا را شناسایی کرده که خانه های آنها در این دو ماه تخریب شده است و اینگونه تعداد روستاهایی که از 25 اوت سال 2017 تاکنون به طور کامل یا تاحدودی تخریب شده اند، به 354 روستا افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،سازمان دیده بان حقوق بشر از به آتش کشیده شدن 40 روستای متعلق به روهینگیایی ها از ماه اکتبر تاکنون خبر داد.این سازمان بین المللی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تحلیل تصاویر ماهواره ای از تخریب های جدید در ایالت شمالی راخین میانمار در ماه های اکتبر و نوامبر حکایت دارند.

سازمان دیده بان حقوق بشر 40 روستا را شناسایی کرده که خانه های آنها در این دو ماه تخریب شده است و اینگونه تعداد روستاهایی که از 25 اوت سال 2017 تاکنون به طور کامل یا تاحدودی تخریب شده اند، به 354 روستا افزایش یافته است.

در این مقطع زمانی هزاران آواره روهینگیایی دیگر از میانمار گریخته و وارد بنگلادش شده اند.

تصاویر ماهواره ای تایید می کند در همان هفته ای که میانمار و بنگلادش به منظور بازگرداندن آوارگان روهینگیایی ظرف مدت دو ماه تفاهم نامه ای به امضا رساندند، دهها ساختمان در روستاهای راخین به آتش کشیده شدند.

در 25 نوامبر، ماهواره یک آتش سوزی فعال و تخریب ساختمان ها را در روستای میو می چانگ رصد کرد. ساختمان های 4 روستا بین 25 نوامبر و 2 دسامبر تخریب شده اند.

برد آدامز، مدیر آسیایی سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: تخریب روستاهای روهینگیایی ها به دست نیروهای ارتش میانمار آنهم در روزهایی که این کشور با بنگلادش تفاهم نامه بازگشت آوارگان را امضا می کرد، نشان دهنده آن است که تعهدات در زمینه بازگشت ایمن آوارگان تنها یک نمایش بود.

« تصاویر ماهواره ای آنچه را که ارتش میانمار انکار می کند، نشان می دهد و آن اینکه روستاهای روهینگیایی ها همچنان تخریب می شوند و در نتیجه نمی توان قول دولت میانمار مبنی بر تامین امنیت بازگشت آوارگان را جدی گرفت.»

دیده بان حقوق بشر برای بررسی وضعیت بیش از هزار روستا و شهر در مناطقی که ارتش و شبه نظامیان میانمار در آنها روهینگیایی ها را هدف حمله قرار می دهند و نظارت بر آنها، از تصاویر ماهواره ای بهره می گیرد.

از 354 روستای آسیب دیده دست کم 118 روستا پس از 5 سپتامبر - زمانی که برای پایان یافتن عملیات پاکسازی اعلام شده بود - یا به طور کامل یا تاحدودی تخریب شده اند. از 40 روستای جدیدی که سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرده است ساختمان های آنها تخریب شده اند، 24 روستا در ماه اکتبر، 11 روستا در نوامبر و 5 روستا پس از این دو ماه نابود شده اند.

در 23 نوامبر بنگلادش و میانمار توافقنامه بازگشت آوارگان ایالت راخین را امضا کردند. آوارگانی که پس از نهم اکتبر سال 2016 و 25 اوت سال 2017 از مرز گذشته و وارد بنگلادش شده بودند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در نامه ای خطاب به دولت های این دو کشور تاکید کرد از آنجائیکه سازمان ملل در اجرای این توافق نقشی ندارد و زمانبندی مناسبی برای بازگشت داوطلبانه و ایمن آوارگان در نظر گرفته نشه است، اجرای این توافق باید به تعویق افتد.

از اواخر ماه اوت، ارتش میانمار کشتار، تجاوز و بازداشت خودسرانه اقلیت روهینگیا و به آتش کشیدن صدها روستای آنها را در شمال ایالت راخین آغاز کرده است. این جنایات بیش از 655 هزار روهینگیایی را به فرار از میانمار به کشور بنگلادش وادار کرده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر این پاک سازی نژادی را جنایت ضد بشریت اعلام کرده است.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 27 آذر 1396 - 14:46:3