وظایف مجمع عمومی درصورت وتوی قطعنامه مصر درشورای امنیت

یک شنبه 26 آذر 1396 - 16:18:6
 وظایف مجمع عمومی درصورت وتوی قطعنامه مصر درشورای امنیت

تهران- الکوثر: شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال بررسی پیش نویس قطعنامه ای است که ­تاکید خواهد کرد هرگونه تصمیم در مورد وضعیت شهر قدس به هیچ وجه قانونی نیست و باید لغو شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بعد از صدور اعلامیه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اشغالی، زنجیره ای از نشست های اعتراض آمیز آغاز شد و بعد از برگزاری نشست وزرای امور خارجه برخی از کشورهای عربی در قاهره و نشست سران کشورهای اسلامی در استانبول ، قرار است بزودی شورای امنیت نیز نشستی برای تصمیم گیری درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر برگزار کند.

با وجود اینکه در این پیش نویس هیچ اقدام بازدارنده ای علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا پیش بینی نشده است، اما احتمال وتوی آن از سوی آمریکا وجود دارد و لذا از هم اکنون این احتمال قوت گرفته است که در صورت وتوی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر ، ادامه کار در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری شود.

حال سوال این است که در یک چنین شرایطی چه انتظاری می توان از این تحرکات داشت و در چه صورتی این اقدامات می تواند موثر واقع شود ؟ بر اساس قطعنامه اتحاد برای صلح ،در صورتی که شورای امنیت به علت سوء استفاده یکی از اعضای دائم از حق وتو نتواند به مسئولیت تعریف شده یعنی برقراری صلح و امنیت بین المللی عمل کند ، مجمع عمومی به نیابت از شورای امنیت می تواند وارد عمل شود .

در این صورت مصوبه مجمع عمومی نیز از خاصیت الزام آور برخوردار می شود و بر خلاف مصوبات معمولی آن ضمانت اجرایی می یابد. از این دید نشست آتی مجمع عمومی می تواند یک فرصت مهم برای فلسطینی ها و مخالفان اعلامیه ترامپ محسوب می شود مشروط بر اینکه در پیش نویس قطعنامه ای که برای این منظور تهیه خواهد شد برخلاف پیش نویس پیشنهادی مصر، محافظه کارانه نباشد و در آن به راهکارهای بازدارنده نیز تصریح و تاکید شده باشد .

در غیر اینصورت نشست مجمع عمومی نیز به سرنوشت نشست های قبلی دچار خواهد شد. آنچه اتخاذ چنین رویکردی را ضروری می سازد این است که در نشست های که تاکنون برگزار شده نتیجه عملی چندانی گرفته نشده و اکنون همه توجهات به نوعی به نشست آتی مجمع عمومی دوخته شده است.

در این میان یافته های موجود حاکی از این است که تشکیلات خودگردان کماکان به خواسته های حداقلی اکتفاء کرده و در تلاش است از نشست مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان فرصتی برای تبدیل جایگاه فلسطین از کشور ناظر غیر عضو به کشور عضو استفاده کند تا از حق رای نیز برخوردار شود.

وقتی در آذر 1391 فلسطین از سازمان ناظر به کشور ناظر غیر عضو ارتقاء‌ موقعیت پیدا کرد و زمینه عضویت را در دیگر نهادها و آژانس های تخصصی سازمان ملل از جمله دیوان کیفری بین المللی بدست آورد این تصور ایجاد شد که گویا تشکیلات خودگردان از این فرصت برای کشاندن پای رژیم صهیونیستی به دادگاه جنایات جنگی استفاده خواهد کرد اما این تلاش ها در همان گام های نخست متوقف شد و در عمل ارتقاء موقعیت فلسطین با هیچ دستاورد عملی همراه نشد . بر این اساس حتی در صورتی که فلسطین به عضویت کامل در سازمان ملل در اید و از حق رای برخوردار شود باز هیچ تغییری در موقعیت فلسطین ایجاد نخواهد شد مگر اینکه فلسطینی ها بکوشند در روز زمین ، موازنه را به نفع خود تغییر دهند .


لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثرفارسی اینجا

اخبار فلسطین را اینجا پیگیری کنید


یک شنبه 26 آذر 1396 - 16:16:36