نگاهی به برگزاری بی رونق ترین نشست شورای همکاری خلیج فارس

چهار شنبه 15 آذر 1396 - 18:3:37
نگاهی به برگزاری  بی رونق ترین نشست شورای همکاری خلیج فارس

تهران- الکوثر: نشست شورای همکاری خلیح فارس در کویت در حالی برگزار شد که مسئله غایبان نشست ، زمان برگزاری ،موضوع و در نهایت بیانیه پایانی آن نشان داد شورا دیگر مانند گذشته، یکدست نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی کویت آن چنان در فضایی مبهم برگزارشد که حتی برخی کارشناسان از پایان عمر سیاسی این شورا سخن گفتند. این اجلاس برای نخستین بار شش ماه پس از بحران دیپلماتیک قطر تشکیل می‌شد، اما در فضای گرم و پرالتهاب خلیج فارس، بسیار سرد و تشریفاتی بود.

غایبان بزرگ جلسه

تا پیش از برگزاری نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در کویت، برخی منابع از رایزنی امیر کویت به عنوان میزبان برای شرکت امیر قطر و همزمان پادشاه عربستان سخن می‌گفتند و حتی برخی تحلیل گران حضور همزمان امیر قطر و پادشاه عربستان را در اجلاس شورای همکاری به منزله تمایل آنها برای دستیابی به یک راه‌حل جهت حل بحران دیپلماتیک قطر عنوان ‌کردند، اما غیبت پادشاه عربستان، امیر بحرین و امیر امارات متحده عربی در اجلاسی که در آن تنها امیر کویت و قطر حضور داشتند، نشان داد تنش و بحران در روابط دیپلماتیک قطر و عربستان سعودی همچنان پابرجاست و در واقع هنوز نمی‌توان چشم انداز روشنی را برای پایان آن متصور بود.

در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس، بلندپایه‌ترین مقامات کویت و قطر به عنوان رهبران این کشورها در جلسه‌ای حضور یافتند که از طرف عربستان، امارات و بحرین تنها وزرای خارجه حضور داشتند. از طرف عمان نیز مانند گذشته تنها وزیر خارجه حضور داشت و در واقع از شش عضو شورا تنها دو عضو در سطح رهبر و چهار عضو دیگر در سطح وزیرخارجه شرکت کرده بودند.

اجلاس سه روزه‌ای که باتشریفات سه ساعت شد!

بطور معمول اجلاس‌هایی که در گذشته میان شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس تحت عنوان نشست شورای همکاری برگزار می‌گردید، بین دو تا سه روز به طول می‌انجامید، اما اجلاس اخیر آن چنان در فضایی سرد و بی میلی برگزار گردید که مدت زمان اجرای آن به جای چند روز به چند ساعت کاهش یافته بود.

در اجلاس اخیر شورای همکاری در کویت دیگر نه از آن عکس‌های یادگاری شیخ نشین‌ها پس از پایان نشست خبری بود و نه از برگزاری کمیسیون‌ها موضوعی و مشترک چند جانبه در حاشیه اجلاس که در گذشته بطور معمول در ارتباط با موضوعات جاری در منطقه برگزار می‌شد.

محدود شدن مدت زمان برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس به چند ساعت بجای چند روز نشان داد که اصولا اعضا چندان امیدی به پیگیری موضوعات و مسائل مشترک از مجرای این شورا ندارند و شورا به عنوان سازمانی منطقه‌ای ناتوان تر از گذشته در ایفای جایگاه خود به عنوان رژیم سیاسی در خلیج فارس شده است.

بیانیه پایانی مبهم

همچنین در بیانیه پایانی این نشست نیز برخلاف اجلاس‌های گذشته اشاره‌ای بسیار کلی به مسائل منطقه نداشت و به تکرار یکسری مسائل تکراری و سربسته از جمله ایجاد امنیت در منطقه‌ و تلاش برای افزایش همکاری‌ میان کشورهای عضو بدون توجه به مصادیق امنیت و همکاری بسنده نمود. در حالی که موضوعات و مسائل بسیار قابل توجهی از جمله بحران در یمن، تنش دیپلماتیک با قطر  و موضوع فلسطین در منطقه جریان دارد که اعضای شورای همکاری خلیج فارس بطور مستقیم با آن‌ها درگیر می‌باشند، اما بیانیه پایانی اجلاس شورای همکاری خلیج فارس آن‌چنان کلی و سربسته بود که به نظر می‌رسید در منطقه دیگری بجز  خلیج فارس صادر شده است.

زمزمه‌های تاسیس کمیته‌های موازی

از سوی دیگر همزمان با برگزاری اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در کویت، برخی اظهارنظرها در ریاض و ابوظبی حاکی از احتمال ایجاد برخی تشکیلات مستقل از شورای همکاری از سوی امارات و عربستان داشت.

در این راستا در همان روزی که امرای قطر و کویت در غیاب رهبران عربستان و امارات در جلسه شورای همکاری حضور داشتند، «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات فرمان تشکیل کمیته همکاری‌های مشترک بین امارات و عربستان را صادر کرد. ماده نخست فرمان رئیس امارات تأکید داشت که فعالیت این کمیته همکاری و هماهنگی مشترک بین امارات و عربستان در تمامی زمینه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و غیره به نفع دو کشور است. همین خبر را خبرگزاری دولتی العربیه در ریاض نیز منتشر و تشکیل کمیته مشترک ریاض و ابوظبی را به نفع دو کشور عنوان کرد.

درهمین ارتباط بخوانید:اجلاس شورای همکاری؛ اجلاس غایبان

 


برای عضویت در کانال تلگرامی ما کلیک کنید


چهار شنبه 15 آذر 1396 - 18:3:30