آشنایی با جامعه رسانه ای کویت

دو شنبه 6 آذر 1396 - 18:30:30
آشنایی با جامعه رسانه ای کویت

کُوِیت کشوری در منطقه خاورمیانه در شمال غربی خلیج فارس. این کشور با کشورهای عراق و عربستان سعودی مرزهای خاکی و با ایران از طریق خلیج فارس مرز آبی دارد. پایتخت آن، شهر کویت است. این کشور با مساحت ۱۷۸۱۸ کیلومتر مربع، جزو کشورهای کوچک طبقه‌بندی می‌شود که طبق آخرین سرشماری، ۳٬۳۹۹٬۶۳۷ نفر جمعیت دارد و حدود ۳۵% آنها شیعه هستند. کویت در سال ۱۹۶۲م به استقلال رسید و از همان سال تا کنون، خاندان آل صباح بر آن حکومت می‌کنند.

تهران -الکوثر  از حدود سال 1943م به بعد کشور کویت با مطبوعات آشنایی پیدا کرد و روز به روز دامنه این آشنایی وسیع تر گشت. "شیخ عبدالعزیز رشید" نخستین روزنامه نگار کویتی بوده که به پدر مطبوعات کویت شهرت داشت، وی فعالیت خود را با انتشار مجله ای به نام "الکویت" که در مصر به چاپ می رسید آغاز نمود. 

مطبوعات کویت از نظر محتوا تنوع و تیتراژ نسبت به سایر کشور های منطقه برتری دارند و به صورت روزانه، هفته نامه و ماهنامه به دو زبان عربی و انگلیسی و گاهی با ضمیمه های اردو و فرانسه منتشر می شوند.  بیشتر مطبوعات به نوعی وابسته به جناح های مختلف حاکم در این کشور می باشند که در نهایت سیاست دولت را مدنظر دارند. مطبوعات فعلی و موجود براساس قدرت مالی صاحبان و سهامداران عمده آن منتشر می گردند به عبارت دیگر مبنای انتشار روزنامه های کنونی تمکین مالی است نه تیتراژ و گرایش های سیاسی. اغلب سردبیران روزنامه های این کشور در موسسات و شرکت ها سهام دارند . 

روزنامه های کویت 

الرای العام

این روزنامه به زبان عربی و در 16 صفحه چاپ می شود. الرای العام تا حدود زیادی منعکس کننده نظرات دولت کویت است و در افکار عمومی نسبتاً تاثیر دارد. این روزنامه در 1961م تاسیس شده است در سال 1994م به خاطر اختلاف نظر صاحبان سهام آن در باره پاره ای از مسائل حقوقی صنفی، مالی و فنی این روزنامه دستخوش مشکلاتی شد و در نتیجه انتشار آن موقتا تعطیل گردید. اما پس از چندی در دو نسخه مستقل و با همان نام دوباره منتشر شد. این روزنامه در زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعال است و مدیر آن در حال حاضر یوسف الجلاهما می باشد. 

السیاسه:

انتشار این روزنامه از تاریخ 3/6/1965 به زبان عربی آغاز گردید که تیراژ آن 70 هزار نسخه در روز بوده و دارای دفاتر نمایندگی دائمی در عمان، اردن، ریاض و قاهره می باشد و نسخه های آن نیز به اغلب کشورهای عربی ارسال می گردد. این روزنامه بیشتر در زمینه های سیاسی و مالی فعالیت دارد . مدیر این روزنامه "احمد عبدالعزیز جارالله" و سردبیران آن "سلیمان عبدالعزیز" و "قاسم افیونی" هستند.

الانباء:

این روزنامه با تیراژ 65 هزار نسخه در روز به زبان عربی چاپ و منتشر می شود که تا حدودی منعکس کننده ی نظرات مقامات رسمی کشور بوده و نفوذ دولت در آن زیاد است. انتشار این روزنامه از سال 1976 آغاز شده و در همه زمینه ها دارای نوشتار است. این روزنامه نسبتاً در افکار عمومی تاثیر دارد مدیر آن "فیصل المزروق" و سردبیر آن "خالد المرزوقی" می باشد . 

الوطن:

روزنامه الوطن که با تیراژ 65 تا 75 هزار نسخه به زبان عربی منتشر می شود در سال 1962م تاسیس شده است. این نشریه نسبت به دیگر روزنامه ها از استقلال نسبی برخوردار است و نزد افکار عمومی بویژه دانشجویان و روشنفکران مورد توجه است. الوطن به صورت شرکت سهامی اداره می شود که تحلیل گران آن مختلف، استادان دانشگاه، برخی نمایندگان مجلس و کارمندان عالی رتبه دولت، به مناسبت های گوناگون در این روزنامه مقاله می نویسند. روزنامه فوق زمینه ای کاملاً سیاسی دارد و مدیر آن عبدالقادر الجاسم می باشد.

القبس:

این روزنامه با تیراژی حدود 70 هزار نسخه از سوی موسسه مطبوعات القبس به زبان عربی منتشر می شود و سال تاسیس آن 1972 م می باشد. علاوه بر کشورهای عربی در برخی کشورهای اروپایی نیز توزیع می گردد. این روزنامه از جراید خبرساز کویت بود و به خاطر تماس با مدیران ادارات و ارگان های دولتی اخبار محلی را نیز منتشر می کند و از نفوذ خوبی در افکار عمومی برخوردار است. القبس روزنامه ای مستقل است و مدیر این روزنامه "فوزان الفارس" می باشد و سردبیر آن "ولید عبداللطیف نصف"می باشد.

کویت تایمز:

با تیراژی حدود 7000 نسخه در روز به زبان انگلیسی و اردو و مالایی منتشر می شود که مورد استفاده اکثر خارجیان مقیم کویت قرار می گیرد. روزنامه ای سیاسی است که در 1961 کار خود را آغاز کرده است اخبار این روزنامه معمولاً رسمی است و مدیر آن "عبدالرحان علیان" می باشد.

عرب تایمز: 

با 6000 نسخه در روز دومین روزنامه انگلیسی زبان کویت است. در 1972م نشرش شروع شده و بیشتر در زمینه های سیاسی و مالی فعالیت دارد. این نشریه سابقاً به صورت هفتگی چاپ می شد و در حال حاضر "احمد عبدالعزیز الجارالله" مدیریت آن را به عهده دارد و میشال الجارالله سردبیر آن است.

دیگر نشریات کویت عبارتند از : الجریده ، الدار، طلیعه، اخواء الکویت، الکویت، رساله، النهضه، صوت الخلیج و المجتمع. 

ماهنامه ها

العربی: 

ماهنامه ای فرهنگی، تاریخی، علمی و اجتماعی که سردبیر آن دکتر "رمیحی" است و از سوی وزارت تبلیغات کویت منتشر می شود. این ماهنامه از اعتبار ویژه ای در جهان عرب برخوردار است . 

مجله دراسات الخلیج و الجزیره العربیه: 

این ماهنامه از سوی شورای انتشارات علمی دانشگاه کویت به سردبیری خانم دکتر "فاطیما حسین عبدالرزاق" منتشر می شود و بیشتر به درج مقاله های علمی در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می پردازد. این مجله به زبان انگلیسی و عربی می باشد و در سال 1975 تاسیس شده است. به طور کلی 21 ماهنامه، هفته نامه و فصلنامه در سال 2010 در کویت فعال بوده است که تعدادی از آنها عبارتند از: الکویتی، مراه الامه، الریاض، المجتمع، البراق، البیان، الجندی الکویتی و حیاتنا، سوات الخلیج، الیقزا، المجلس، کویت الیوم و ...

رادیو تلویزیون

رادیو کویت از سال 1951م فعالیت خود را آغاز نمود و قبل از اشغال این کشور از سوی رژیم عراق با چهار فرستنده برنامه های خود را به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسه و فارسی پخش می کرد. 

در کویت فرستنده رادیویی خصوصی وجود ندارد و رسانه های گروهی در اختیار کامل دولت قرار دارند. مدیر رادیو کویت در سال 2010م  دکتر عبدالعزیز علی منصور و مدیر برنامه های رادیو عبدالرحمان هادی بود. تلویزیون دولتی کویت در حال حاضر با 5 کانال فعالیت کرده و مدیر آن محمد القحطانی می باشد. شروع برنامه های با کیفیت رنگی در تلویزیون از سال 1973م بود. کانالهای تلویزیون شامل یک کانال به زبان عربی، کانال دوم به زبان انگلیسی و کانال سوم و چهارم مختص پخش گزارش های ورزشی و فیلم های سینمایی است. 

اولین تلویزیون ماهواره ای کویت در سال 2004 آغاز به کار کرد که مدیریت آن با گروه تلویزیونی الرای می باشد. دفتر این تلویزیون در کویت است اما پخش برنامه های آن از شهر دوبی امارات می باشد. از سال 2003م هم اولین کانال تلویزیون خصوصی در کویت شروع به کار کرد. 

در سال 1951م اولین فرستنده رادیویی دولتی کویت به قدرت یک کیلو وات و روی موج متوسط آغاز به کار کرد که روزانه به مدت دو ساعت به پخش برنامه می پرداخت. از سال 1960م دو فرستنده به قدرت پنج کیلو وات روی موج متوسط و کوتاه شروع به کار کردند و چندی بعد قدرت هر یک از فرستنده ها به 10 کیلو وات رسید و ساعات پخش برنامه روزانه به شش ساعت افزایش یافت. 

قبل از اشغال این کشور از سوی رژیم عراق برنامه های آن با چهار فرستنده به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسه و فارسی پخش می شد که پس از آزادسازی کویت، پخش برنامه های فارسی رادیویی آن قطع شد. از سال 2005م اولین ایستگاه خصوصی رادیویی در این کشور آغاز به کار کرد. رادیو کویت به طور 24 ساعته علاوه بر زبان عربی برنامه هایی نیز به زبان های انگلیسی و فرانسه پخش می کند. 

پیش از نوامبر 1961م یکی از بازرگانان کویت صاحب امتیاز تلویزیون این کشور بود ولی از آن زمان به بعد تلویزیدن در اختیار دولت قرار گرفت و برنامه های آن به طور محسوسی گسترش یافت. ساعات پخش برنامه های تلویزیونی کویت که تا نوامبر 1963م در هفته به 28 ساعت می رسید در اکتبر 1967م به 53 ساعت در هفته افزایش یافت و اکنون نیز به 70 ساعت در هفته رسیده است. 

تلویزیون کویت با استفاده از ماهواره ای که بر فراز اقیانوس هند قرار دارد بسیاری از برنامه های جهانی را از جمله سفرهای فضایی و مسابقات ورزشی بین المللی را مستقیما پخش می کند. در کویت رسانه های گروهی در اختیار کامل دولت است و سیاست های حکومت در کلیه برنامه های آن اعمال می شود و اخبار رسمی و مورد تایید مقامات کویتی نیز از این طریق پخش می شود. 

همچنین ایستگاههای تلویزیونی کویت برنامه های کانال تلویزیون mbc و کانال ماهواره ای esc مصر را رله می کنند و این کانال ها در کویت با آنتن های معمولی قابل دریافت می باشند. شاغلین رادیو تلویزیون برخلاف شاغلین مطبوعات اغلب کویتی هستند ولی در کارمندان مطبوعات نسبت کویتی ها و غیر کویتی تقریبا مساوی بوده، اما اشراف بر امور و اعمال نظر با کویتی ها می باشد.


لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 6 آذر 1396 - 18:29:47

دسته بندی :