سخنرانی دکتر روحانی در نشست سه جانبه روساي جمهور ايران ، روسيه و تركيه

چهار شنبه 1 آذر 1396 - 18:2:36

تهران- الکوثر: حجت الاسلام روحاني در نشست سوچی گفت : اين پيروزي ها مرهون مقاومت مردم سوريه و جوانان و مجاهداني است كه دژ تروريست ها را فروريختند و شراره هاي آتش را خاموش كردند .

مهمترين محورهاي سخنان رئيس جمهور كشورمان در نشست سه جانبه روساي جمهور ايران ، روسيه و تركيه :

- جاي بسيار خوشحالي است كه در كمتر از يكسال پس از آغاز روند گفتگوهاي آستانه ، كه با مشاركت و تلاش ايران ، روسيه و تركيه برقرار شد ، تلاشهاي مبارزه با تروريسم به ثمر نشسته و چشم انداز اميدوار كننده اي براي حل بحران سوريه بوجود آمده است .


- بحران سوريه از ابتدا با دخالت مستقيم خارجي و با تسليح و تجهيز همه جانبه جنگ طلباني شكل گرفت كه داعش و النصره را تشكيل دادند . همين حمايتها موجب طولاني شدن بحران سوريه شد .

- اكنون در شرايطي هستيم كه پايه هاي اصلي داعش فروريخته و ديگر گروههاي تروريستي هم در سراشيبي سقوط قرار گرفته اند .

- اين پيروزي ها مرهون مقاومت مردم سوريه و جوانان و مجاهداني است كه دژ تروريست ها را فروريختند و شراره هاي آتش را خاموش كردند .

- ضرورت دارد مبارزه با تروريست ها تا ريشه كني كامل هسته هاي آنها ادامه يابد ، تا هيچگاه مردم سوريه هيچگاه تحت سلطه تروريست ها قرار نگيرند.

- قدرت هاي بيگانه و برخي دولتهاي منطقه براي نيل به اهداف خود ، از هيچ اقدامي ، از جمله توسل  تروريسم ، فروگذار نكردند ، اما بايد از اوضاع سوريه درس بگيرند .

- آنها كه تروريسم را بوجود آوردند ، با نگراني و هراس مي كوشند تا بحران جديدي بوجود بياورند.

- مردم سوريه بيش از ٦ سال تحت ظلم تروريسم تكفيريِ مورد حمايت بيگانگان ، مجبور بودند از كشورهاي دوست كمك بگيرند و جمهوري اسلامي ايران ، اولين دولتي بود كه به نداي كمك دولت و ملت پاسخ مثبت داد .

- با دعوت رسمي و قانونيِ دولت سوريه و با هدف مقابله با اقدامات بي ثبات كننده ، جمهوري اسلامي ايران ، كمك هاي خود را به سوريه آغاز كرد.
ايران قبلا هم در افغانستان ، هرچه در توان داشت براي مبارزه با تروريسم انجام داده بود .
 

- ما در مبارزه با تروريسم بين المللي جدي هستيم و آماده ايم در صورت درخواست ديگر كشورها ، به آنها هم كمك كنيم .

 -  متاسفانه برخي كشورهاي منطقه تحت تأثير و القائات امريكا و رژيم صهيونيستي ، بدنبال تفرقه افكني و اختلاف هستند .

- سياستهاي ايران در قبال سوريه و روند گفتگوهاي سوري - سوري آستانه ، نماد بارز صلح طلبي ، همراهي با اراده ملتها و عدم پيروي از قدرتهاي بيگانه است .


 - تمامي تلاشهاي جمهوري اسلامي ايران منطبق با قواعد بين المللي و منشور ملل متحد است و اين تلاشها بيانگر آن است كه چگونه ميتوان با همكاري و همراهي ، سايه گسترش داعش و ديگر تروريست ها را از سرِ مردم سوريه برداشت.


- در شرايط كنوني ، رسالت بزرگ ما ، نه تنها مقابله با تروريسم ، بلكه رفع همه اشكال ناامني ، تروريسم و فقر در منطقه است . با اين رويكرد مي توانيم توسعه منطقه را مدنظر قرار دهيم .

دارابی مسکو, [۲۲.۱۱.۱۷ ۱۷:۵۳]
[In reply to دارابی مسکو]
رئيس جمهور در نشست سه جانبه سوچي : مردم سوريه بيش از ٦ سال تحت ظلم تروريسم تكفيريِ مورد حمايت بيگانگان ، مجبور بودند از كشورهاي دوست كمك بگيرند و جمهوري اسلامي ايران ، اولين دولتي بود كه به نداي كمك دولت و ملت پاسخ مثبت داد .
با دعوت رسمي و قانونيِ دولت سوريه و با هدف مقابله با اقدامات بي ثبات كننده ، جمهوري اسلامي ايران ، كمك هاي خود را به سوريه آغاز كرد.
ايران قبلا هم در افغانستان ، هرچه در توان داشت براي مبارزه با تروريسم انجام داده بود .
ما در مبارزه با تروريسم بين المللي جدي هستيم و آماده ايم در صورت درخواست ديگر كشورها ، به آنها هم كمك كنيم .

- اكنون در آستانه كنگره سراسري گفتگوهاي سوري - سوري ، بايد نكات زير مدنظر قرار گيرد:
- جنگ با تروريسم هنوز پايان نيافته ، لذا احترام به حاكميت ملي ، تماميت ارضي و استقلال سوريه در اين مبارزه غير قابل خدشه است
حالا كه ريشه داعش خشكيده است ، ديگر هيچ توجيهي براي حضور كشورهايي كه بصورت غيرقانوني در سوريه هستند ، وجود ندارد.

- بعد از سالها مبارزه با تروريست ها ، مردم سوريه در شرايطي هستند كه با بهره گيري از شرايط جديد ، مردم سالاري و توجه به قوميتها و مذاهب مدنظر قرار گيرد.

- نقش جامعه بين المللي بايد معطوف رفع آلام انساني و به دور از مداخله در امور سوريه باشد .

- بازسازي سوريه نيازمند مشاركت فعال جامعه جهاني است و اين نشست مي تواند آغازگر تلاشي مشترك در همين زمينه باشد .


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثر فارسی کلیک کنید


چهار شنبه 1 آذر 1396 - 18:2:29

دسته بندی :