روزنامه آمریکایی: عربستان سعودی نمی داند با ایران چه بکند؟!

شنبه 27 آبان 1396 - 9:50:45
روزنامه آمریکایی:  عربستان سعودی نمی داند با ایران چه بکند؟!

تهران- الکوثر: یک روزنامه آمریکایی در مطلبی به بررسی تحولات اخیر خاورمیانه و تشدید تنش در روابط عربستان سعودی و ایران پرداخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه نیویورک تایمز با بیان اینکه  ترکیب قدرت، جاه طلبی و تشویش، بسیار مهلک هستند؛ و این سه این روزها در ریاض به وفور دیده میشوند، نوشت: عربستان سعودی که زمانی یک قدرت منطقه ای محتاط و منفعل بود، در سالهای اخیر ظاهرا هدف جدیدی پیدا کرده است. 

این روزنامه افزود: جاه طلبی بی حدوحصر شاهزاده محمد بن سلمان که در داخل عربستان قدرت خود را با سرکوب تاجران و اعضای خاندان سلطنتی به نمایش گذاشته ، در حال تسری یافتن به سراسر خاورمیانه است. 

این روزنامه با بیان اینکه شاهزاده محمد بن سلمان بر این باور است که ایران قصد دارد تبدیل به قدرت برتر و مسلط از عراق تا لبنان گردد، نوشت: ایرانی‌ها خود درباره اینکه چه دیدگاهی در خصوص منطقه دارند، کاملاً شفاف هستند: هیچ اقدام مشخص و قاطعی را نمی‌توان بدون رضایت ایران در عراق، سوریه، یمن، لبنان، شمال آفریقا و خلیج فارس انجام داد.

نیویورک تایمز تصریح کرد: به نظر می‌رسد سیاست امنیتی عربستان سعودی در دوره محمد بن سلمان با تغییرات ساختاری روبه‌رو شده است. ریاض به‌جای آنکه محتاطانه با فعالیت‌ها و تلاش‌های ایران در منطقه مقابله کند، رویکرد تهاجمی و غیرسازنده‌ای را در قبال تهران در پیش گرفته است و ایران یک گام جلوتر است.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: آخرین اقدام عربستان در منطقه، استعفای اجباری نخست وزیر لبنان و احتمالاً زندان خانگی وی بوده است. این تحولات، بسیاری از سیاستمداران در لبنان و سایر مناطق را تحت تأثیر قرار داده است. این اقدام می‌تواند تبعاتی را برای ریاض به‌دنبال داشته باشد. در واقع اگر هدف عربستان از این اقدامات؛ مقابله با ایران باشد، باید گفت مقام‌های سعودی کارزارهای نادرستی را انتخاب کرده‌اند.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


شنبه 27 آبان 1396 - 9:50:28