نقش احزاب سیاسی لبنان در خنثی سازی توطئه بزرگ

چهار شنبه 24 آبان 1396 - 15:21:58
نقش احزاب سیاسی لبنان در خنثی سازی توطئه بزرگ

تهران - الکوثر: عدم پذیرش استعفای حریری از جانب هم حزبی‌های وی و متحدان سابق عربستان در لبنان، تیر خلاصی بر توطئه ریاض بود که انتظار داشت ثبات سیاسی یکساله لبنان از بین رفته و تحولات به سمت شرایطی همچون سال‌های 1975 تا 1990 -که این کشور درگیر در جنگ داخلی شد- پیش برود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کمتر از 10 روز پس از آن که سعدحریری در جریانی سفر غیرمنتظره به عربستان رفت و در ریاض استعفای خود را به عنوان نخست وزیر لبنان اعلام کرد، اخبار و تحولات پیرامون این موضوع همچنان در رسانه‌ها دنبال می‌شود.

و نیز بخوانید:

سعد الحریری باز توئیت کرد

سخنان بی سابقه میشل عون: سعد الحریری در عربستان بازداشت شده است

سعدحریری هنوز به لبنان بازنگشته است و با وجود درخواست رئیس جمهور و جریان‌های سیاسی لبنان، او همچنان در عربستان به سر می‌برد. در این میان آن چه نظر بسیاری را در ارتباط با تحولات لبنان به خود جلب کرده، آرامش و حفظ ثبات داخلی در این کشور با وجود اعلام استعفای نخست وزیر در عربستان است.

در واقع یکی از اهداف رهبران سعودی به فراخواندن غیرمنتظره حریری به ریاض و اعمال فشار بر او برای اعلام استعفا و همزمان ایراد اتهاماتی علیه ایران و همچنین حزب الله، ایجاد شرایط لازم برای تنش آفرینی و بحران در لبنان از طریق بروز شورش‌های خیابانی در این کشور برای بهره‌ برداری سیاسی یعنی تنگ کردن عرصه بر حزب الله در فضای سیاسی داخلی لبنان بود.

اما برخلاف تصورات و انتظارات رهبران ریاض، لبنان بعد از استعفای ساختگی نخست وزیر نه تنها با بی‌ثباتی و اعتراضات داخلی روبرو نشد، که فراتر از آن لبنان به میزان بیشتری متاثر از جهت‌گیری و همسویی احزاب داخلی در محکومیت دخالت عربستان شاهد حفظ اتحاد ملی است.

واکنش حساب شده حزب الله و شکست برنامه ریاض

بدون تردید چشم‌های بسیاری پس از استعفای حریری متوجه مهمترین حزب رقیب او، یعنی حزب الله لبنان بود، اما مواضع دبیرکل این حزب و واکنش اعضای آن به استعفای حریری آن چنان حساب شده بود که حتی تحسین جریان‌های مخالف را نیز به همراه داشت. سیدحسن نصرالله، در نخستین واکنش خود به استعفای نخست وزیر بدون متهم کردن سعدحریری این سوال را مطرح کرد که چرا عربستان به سعد الحریری اجازه بازگشت به لبنان را نداده تا در کشور خودش اعلام استعفا کند؟

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه به این موضوع اشاره کرد که استعفای حریری تصمیم عربستان بوده که به وی دیکته شده و حریری در این مسئله نه تصمیمی گرفته و نه اراده‌ای داشته ‌است.

این گونه موضع‌گیری دبیرکل حزب الله لبنان نشان می‌داد که از نگاه وی کارگردانی تحولات اخیر از جانب ریاض صورت گرفته تا فضای داخلی لبنان را پرتنش و به درگیری میان گروه‌های داخلی رقیب بکشاند. هدفی که سید حسن نصرالله با سخنان خود و دعوت همه گروه‌های لبنانی به آرامش و حفظ خونسردی و صبر در عمل آن را بی‌نتیجه ساخت و باعث شد تا ثبات داخلی لبنان پس از استعفای حریری، علی رغم میل ریاض همچنان تداوم یابد.

درخواست رئیس جمهور لبنان برای بازگشت نخست وزیر

در این میان واکنش میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز به استعفای حریری درخور تامل بود. رئیس جمهور مسیحی لبنان در همان واکنش‌های اولیه خود خواستار بازگشت سعد حریری به لبنان شد و استعفای او در عربستان و حواشی آن را غیرقابل قبول عنوان کرد.

میشل عون همچنین از وضعیت نامشخص سعد حریری در عربستان ابراز نگرانی و مقامات عربستان را متهم کرد که حریری را به اسارت گرفته و مانع از خروج او شده‌اند. رئیس جمهور لبنان درباره بیانیه‌ استعفای سعد حریری نیز گفت «هر چه حریری تا کنون گفته یا پس از این بگوید، اعتباری ندارد چون این اظهارات ناشی از وضعیت مشکوک و مبهم اقامت او در عربستان است».

در واقع جهت‌گیری رئیس جمهور لبنان نیز همسو با دبیر کل حزب الله، بدون محکوم کردن سعدحریری، مداخله عربستان را عامل استعفای نخست وزیر عنوان می‌کرد.

واکنش وحدت آفرین سایر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی لبنان

سایر شخصیت‌ و جریان‌های سیاسی لبنان نیز پس از استعفای حریری در ریاض، ضمن محکوم کردن مداخلات عربستان در لبنان خواستار بازگشت حریری و حفظ اتحاد داخلی در کشور شدند.

میشل سلیمان رئیس جمهور سابق لبنان، در واکنش به استعفای سعد الحریری نخست وزیر این کشور تأکید کرد لبنان وارد مرحله‌ای شده است که همه در این شرایط باید متحد باشند. همچنین ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نیز اعلام کرد که لبنان متحدتر و قوی تر از آن است که این استعفا را قبول کند.

حتی هم حزبی‌ها و متحدان سعدحریری در ائتلاف 14 مارس نیز ضمن درخواست حفظ اتحاد در لبنان، استعفای او را در ریاض غیرقبول عنوان کردند. به عنوان مثال سلیم جریصاتی وزیر دادگستری کابینه حریری و متحد و هم حزبی او استعفای نخست وزیر را مشکوک و زمان و مکان این اقدام را نیز ابهام برانگیز و سردرگم کننده دانست. جریصاتی همچنین افزود: «استعفای الحریری غیرمنتظره و بر خلاف فضای حاکم بر کشور بود».

براین اساس عدم پذیرش استعفای حریری از جانب هم حزبی‌های وی و متحدان سابق عربستان در لبنان، تیر خلاصی بر توطئه ریاض بود که انتظار داشت ثبات سیاسی یکساله لبنان از بین رفته و تحولات به سمت شرایطی همچون سال‌های 1975 تا 1990 -که این کشور درگیر در جنگ داخلی شد- پیش برود.

لذا مواضع هماهنگ و متحد همه گروه‌های لبنانی در محکومیت مداخله آشکار سعودی‌ها در امور داخلی لبنان و اجازه ندادن مقامات ریاض به حریری برای بازگشت به خاک کشورش، موجب افزایش اتحاد و همبستگی ملی لبنانی‌ها شده است. اتحادی که اگر نگوئیم بی‌سابقه، اما میان گروه‌های لبنانی و علیه عربستان کم سابقه است.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 24 آبان 1396 - 15:21:54