ولایتی : آمریکایی ها بیخود کرده اند در رقه سوریه پایگاه نظامی ایجاد کنند

سه شنبه 23 آبان 1396 - 14:54:16
ولایتی : آمریکایی ها بیخود کرده اند در رقه سوریه پایگاه نظامی ایجاد کنند

تهران- الکوثر: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امریکایی ها بیخود کرده اند در رقه سوریه پایگاه نظامی ایجاد کنند؛ طبق خبرها آنان 12 پایگاه نظامی در این شهر تاسیس کرده اند اما دیر یا زود باید بار و بنه خود را جمع کنند و از آنجا بروند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  علی اکبر ولایتی در نشست خبری اجلاس جهانی محبان اهل بیت(ع) و مسأله تکفیری ها گفت: رابطه میان ایران، سوریه، عراق و ترکیه رابطه ای میان برادران و همسایگان است و امریکایی ها فضولی کرده اند که اکنون در این منطقه حضور دارند اما روزی زحمتشان را کم می کنند وگرنه بیرونشان می کنیم یعنی ما و دیگر کشورهای همسایه.
وی تاکید کرد: رقه متعلق به سوریه است و همه اعم از آنکارا، بغداد و دمشق اتفاق نظر داریم که امریکایی ها باید بروند و اگر نخواهند بروند بیرونشان می کنیم. آنان بسیار تلاش کردند که شهر بوکمال را حفظ کنند تا مرز عراق و سوریه منقطع شود، اما دیدیم که با همت مردم این دو کشور و همپیمانانشان این شهر تقریبا آزاد شد و فقط بخش کوچکی از آن باقی مانده است که آن هم بازمی گردد.
ولایتی با بیان اینکه رقه نیز به سوریه بازخواهد گشت، هشدار داد: مردم کرد سوریه در پی تجزیه طلبی نیستند. مردم ایران، عراق، ترکیه و سوریه از اقوام مختلف تشکیل شده اند و اگر قرار باشد این نسخه عمومی شود بعدا همین بلا را بر سر ترکیه نیز می آورند. ما مخالف طرح های اینگونه در منطقه هستیم. آنان در پی این هستند که جنگ دائم میان اقوام ایجاد کنند در حالی که این ملت ها دارای تاریخ، فرهنگ و مشترکات بسیارند و قرون متمادی با یکدیگر به طور مسالمت آمیز زندگی کرده اند.

به امریکایی ها چه ربطی دارد که بگویند چه کسی در رقه بماند و چه کسی نماند؟ ترامپ که عقل حسابی ندارد کسانی که عقل درست دارند یا آنجا را ترک کنند یا حتما بیرونشان می کنیم. امروز 23 آبان است یادداشت کنید و ببینید که در آینده نه چندان دور امریکایی ها را از سوریه بیرون می کنند همچنانکه اغلب مناطق عراق آزاد شد سوریه نیز آزاد می شود.


وی همچنین خطاب به خبرنگار شبکه ترکیه گفت: امریکایی ها دشمن مردم ترکیه هستند آنان پشت کودتا علیه اردوغان بودند در حالی که ما از دولت قانونی ترکیه حمایت کردیم. ممکن است میان کشورهای منطقه برخی اختلافات نیز باشد که مهم نیست زیرا اختلاف میان برادران است و ما حتما با اتحاد می توانیم بر دشمنان مشترک پیروز شویم.
ولایتی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اتهامات عربستان علیه کشورمان مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای عربی تصریح کرد: عربستان چه کاره است که از طرف جهان عرب حرف بزند؟ مگر کسی این کشور را وکیل جهان عرب کرده که حتی بر مردم خودش نیز تحمیل شده است؟ اگر رای گیری شود معلوم نیست که حاکمان فعلی رای بیاورند، با این حال حکومتی است که مقبول سازمان ملل متحد است اما نیابت ندارد که خود را به عنوان مدافع جهان عرب معرفی کند.
­عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این چه وکیلی است که حدود 3 سال هزاران تن بمب بر سر یکی از اصیل ترین کشورهای عربی یعنی یمن می ریزد؟ هزاران نفر از کودکان از گرسنگی و نداشتن دارو جان داده اند و 700 هزار نفر به وبا مبتلا شده اند چرا در سوریه و عراق دخالت کرد که سفیرش را بیرون کردند؟
وی گفت: خودش ادعا می کند که وکالت جهان عرب را دارد در حالی که این دروغ بزرگی است و به هیچ عنوان ربطی به او ندارد.
ولایتی افزود: حضور ایران در عراق و سوریه به دعوت دولت های قانونی این دو کشور است که این کاملا مفهوم است که دولتی از دولت دیگر برای مشاوره دعوت کند پس حضور ما در این کشورها کاملا قانونی است.
وی همچنین درخصوص مذاکره میان ایران و عربستان سعودی اظهار داشت: ما هیچ مشکلی برای مذاکره نداریم همچنانکه درباره مناسک حج مذاکره کردیم اما مذاکره کردن به معنی تایید ظلم حکومت سعودی به دیگر کشورهای عربی و غیرعربی و نیز تایید دخالت غیرقانونی این کشور در جهان اسلام و نیز تایید حمایتش از گروه های تروریستی نیست.
ولایتی افزود: هیچ گاه از مذاکره پرهیز نمی کنیم زیرا حجت قوی داریم، ما همه کشورهای یک منطقه ایم و در پی این هستیم که با حسن همجواری زندگی کنیم و از اتحاد جهان اسلام استقبال می کنیم.


سه شنبه 23 آبان 1396 - 14:53:46