محمد بن سلمان؛ مبارزه با فساد برای قدرت طلبی!

یک شنبه 14 آبان 1396 - 20:57:31
محمد بن سلمان؛ مبارزه با فساد برای قدرت طلبی!

تهران- الکوثر: کارشناسان معتقدند محمد بن سلمان سعی می کند تا با متهم  سازی منتقدان خود، دیگر شاهزادگان سعودی ِ احتمالا منتقد را برای پذیرش خود به عنوان پادشاه آینده عربستان تحت فشار قرار دهد

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تنها یک روز بعد از فرمان ملک سلمان و تشکیل کمیته مبارزه با فساد به ریاست محمد بن سلمان ، 11 تن از شاهزادگان سعودی از جمله ولید بن طلال بزرگترین سرمایه دار عرب در غرب آسیا، متعب بن عبدالله فرمانده سابق گارد ملی عربستان ، ترکی بن ناصر رئیس سابق محیط زیست و ترکی بن عبدالله حاکم سابق ریاض به همراه تعداد زیادی از وزرای سابق عربستان دستگیر شدند. اما واقعیت این دستگیری ها چیست؟ این موضوع باید در کنار حرکت‌های بن سلمان برای حکومت آتی عربستان مورد تحلیل واقع شود.

1-  با برکناری محمد بن نایف از ولیعهدی و روی‌کار آمدن محمد بن سلمان اعتراضات درون خاندان آل سعود افزایش یافت. بسیاری از متنفذان این خاندان سعی داشتند تا مخالفت خود را با این انتساب به نحوی نشان دهند. 

2- تلاش های محمد بن سلمان در تحدید مفتی های وهابی با ارائه قانون اعطای آزادی به زنان و منفعل سازی هیئت کبار العلما کلید خورد . او می کوشد به هدف خود که ارائه یک اسلام فردی است نائل آید.

3- محمد بن سلمان در گام بعدی خود که ارائه پروژه های بلند پروازانه مانند نئوم بود، توانست در سطح منطقه خبرساز شده و چهره ای حامی توسعه از خود به نمایش بگذارد.

4- او بعد از تضعیف نهاد دینی چالش دیگر پیش روی خود را شاهزادگان متنفذ خاندان آل سعود می‌داند. لذا با ارائه اتهاماتی علیه شاهزادگان سعودی سعی دارد از طرفی وجهه فسادستیز خود را در میان مردم بالا ببرد و از طرف دیگر کسانی که به طور بالقوه می‌توانند نقش بن سلمان را به چالش بکشند را از دایره قدرت دور سازد.

5- از سوی دیگر محمد بن سلمان سعی می کند تا با متهم  سازی منتقدان خود، دیگر شاهزادگان سعودی ِ احتمالا منتقد را برای پذیرش خود به عنوان پادشاه آینده عربستان تحت فشار قرار دهد. براین اساس ما در میان دستگیر شدگان هیچ فردی از خاندان سدیری که موافقان بن سلمان و از حامیان او هستند را نمی بینیم در حالی که دامن برخی از آن ها هم به فسادهای مالی و رانت خواری ها گسترده آلوده شده است.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


یک شنبه 14 آبان 1396 - 20:49:16

دسته بندی :