جنگ بعدی با کردها خواهد بود

شنبه 13 آبان 1396 - 9:53:43
جنگ بعدی با کردها خواهد بود

تهران- الکوثر: تحلیلگر مشهور عرب در یادداشتی نوشت با توجه به اینکه پایان جنگ با گروه تروریستی داعش نزدیک است، جنگ بعدی با کردها خواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم  افزود:  نوشت: پس از آن که نیروهای عراقی شهر قائم را پس گرفتند و نیروهای سوریه شهر دیرالزور را به طور کامل تحت تصرف خود درآوردند، زمان حضور جغرافیایی گروه (تکفیری-صهیونیستی) داعش پایان می یابد و مرحله ای جدید آغاز می شود که در آن مفاهیم و موازنه ها هر دو تغییر می کند و طبق ادبیات کشورهای منطقه زمان ائتلاف های اضطراری به نفع احیای ائتلاف های نظامی و سیاسی قدیمی برای مقابله با تروریسم قدیمی تکرار شونده سر می رسد.

وی تصریح کرد:  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه همه را غافلگیر کرد؛ وی به سرعت ویژگی های مرحله جدید و جنگ های آن را ترسیم کرد و در سخنانی در شهر مانیسای ترکیه که از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت: بدون این که از کسی اجازه بگیریم، تروریست ها را در سوریه و عراق هدف قرار خواهیم داد. همه پایگاه های تروریسم را نابود خواهیم کرد. تروریسم مورد نظر اردوغان که قصد دارد آن را از بین ببرد، طبق توصیف آمریکایی ها تروریسم داعش یا جبهه النصره نیست بلکه به طور خاص تروریسم کردها در شمال غرب سوریه، شمال عراق و جنوب شرق ترکیه است.

وی نوشت: ترکیه در زمان سلیمان دمیرل در سال 1995 چندین توافقنامه با صدام، رئیس جمهور عراق امضا کرد و به نیروهای خود اجازه داد حدود 15 کیلومتر به کردستان عراق نفوذ کنند تا نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را تعقیب و پایگاه هایشان را با هواپیما هدف قرار دهند. اردوغان هم اکنون قصد دارد همین ماموریت را انجام دهد بدون این که این توافقنامه ها را تکرار یا توافقنامه هایی دیگر را جانشین آنها کند. اردوغان اطمینان دارد که دو دولت سوریه و عراق هیچ مخالفتی نخواهند کرد.
نکته جدید در این خصوص این است که رئیس جمهور ترکیه قصد دارد این توافقنامه ها را یک طرفه گسترش دهد به گونه ای که شامل شمال سوریه شود؛ منطقه ای که اردوغان آن را امتداد نظامی پ ک ک و بازوی نظامی آن در سوریه می داند. این موضوع اعتراض وی را به حضور نمایندگان منطقه شمال سوریه در کنفرانس مردمی سوریه در سوچی تفسیر می کند. این کنفرانس روز هجدهم ماه کنونی میلادی (نوامبر) با حضور سی و سه گروه، تشکیلات و حزب و به درخواست دولت روسیه برگزار می شود.
عطوان نوشت: ما باور نداریم که رئیس جمهور ترکیه این سخنان و مواضع را بدون هماهنگی قبلی با سوریه و عراق بر زبان جاری کند. وی اطمینان دارد که سوریه و عراق از ترکیه در جنگ با کردها حمایت می کنند. این جنگ در آستانه شدت گرفتن است و احتمالا ظرف چند روز آینده شعله ور می شود.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


شنبه 13 آبان 1396 - 9:53:24