بارزانی از سمت خود کناره‌گیری کرد

چهار شنبه 10 آبان 1396 - 18:35:40
بارزانی  از سمت خود کناره‌گیری کرد

بغداد- الکوثر: مسعود بارزانی، رئیس کردستان عراق امروز (چهارشنبه) با کناره گیری از سمت خود، وظیفه صلح با دولت مرکزی بغداد و دولت‌های همسایه و نیز احزاب مخالف را پس از شکست در همه پرسی جدایی کردستان، به برادرزاده خود (نچیروان بارزانی) واگذار کرد.


به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مسعود بارزانی به طور رسمی از ریاست اداره محلی کردستان عراق کناره گیری کرد و بخش عمده ای از اختیارات ریاست منطقه را به نیچروان بارزانی واگذار کرد.

با این تحول دستکم دو سوال مطرح است: نخست اینکه پس از این اقدام مسعود بارزانی چه سرنوشت سیاسی پیدا خواهد کرد و آیا می توان حیات سیاسی وی را پایان یافته تلقی کرد و ؟ و دوم اینکه روابط میان اداره محلی و دولت مرکزی عراق از این پس چگونه خواهد بود و چه چشم اندازی برای آن قابل تصور است؟
در پاسخ به سوال نخست می توان گفت که برخی نشانه ها از جمله ادامه حضور وی در دیوان ریاست و حفظ فرماندهی نیروهای پیشمرگ ها حاکی از این است که ظاهرا وی قصدی برای کناره گیری کامل از قدرت ندارد و فقط می خواهد فشارهای جاری را از خود رد کند و در فرصت مناسب برای احراز مجدد ریاست برگردد.

از این دید احتمال دارد مسعود بارزانی نقش دولت در سایه را برای ریاست انتقالی نیچروان بارزانی ایفاء خواهد کرد .آنچه این احتمال را تقویت می کند این است که گزینه انتقال اختیارات ریاست به رئیس پارلمان نیز امکان پذیر بود و با وجود اینکه کاملا قانونی بود اما به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفت .
اما در پاسخ به سوال دوم باید گفت که اعتمادسازی در روابط میان اداره محلی و دولت مرکزی عراق اولویت اول نیچروان خواهد بود و اگر چه زمینه های آن به طور بالقوه وجود دارد اما به نظر می رسد این اعتماد زمانی کامل خواهد شد که اداره محلی به طور کامل با درخواست لغو همه پرسی جدایی موافقت کند. زیرا اگر این اقدام صورت نگیرد همیشه این نگرانی از سوی دولت مرکزی وجود خواهد داشت که اداره محلی باز سر فرصت از اجرای تعهدات خود طبق قانون اساسی سر باز بزند بخصوص آنکه نقش تحریکی رژیم صهیونیستی در جریان همه پرسی اخیر آشکار شد .
بر این اساس می توان چشم انداز فضای پسا بارزانی را توام با بیم و امید ارزیابی کرد اما در مجموع کفه امیدواری ها و فرصت ها برای اداره محلی و دولت مرکزی سنگین خواهد بود و دو طرف بار دیگر فضای دوستانه از روابط و همکاری های را تجربه خواهند کرد .


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 10 آبان 1396 - 18:35:33

دسته بندی :