گزارش روزنامه آمریکایی:

شبح برخورد نظامی ایران و آمریکا بر سر منطقه

جمعه 5 آبان 1396 - 15:36:0
شبح برخورد نظامی ایران و آمریکا بر سر منطقه

تهران- الکوثر: یک روزنامه آمریکایی با اشاره به تصمیم‌ها و سخنان تحریک‌آمیز مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران، درباره برخورد نظامی بین ایران و آمریکا در منطقه هشدار داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه واشنگتن پست با اشاره به تنش بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در پی سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره تهران، در مقاله ای به قلم «لیز سلای» نوشت: راهبرد جدید آمریکا در قبال تهران برای مقابله با نفوذ گسترده تهران در خاورمیانه به‌ویژه پس از حملات بین‌المللی به فرماندهی آمریکا علیه داعش مطرح شده است.

این راهبرد آمریکا به صرف نظر از تمرکز آن بر مبارزه با داعش، بیانگر تحول مهم در سیاست آمریکا درباره خاورمیانه و تلاش برای واکنش به نفوذ ایران طی سال های گذشته در منطقه است.

در این راهبرد جزئیاتی درباره نحوه مقابله با نفوذ فزاینده ایران در سوریه و عراق و مناطق دیگر منطقه مطرح نیست و از این رو پرسش هایی را درباره میزان توانایی آن برای جلوگیری از نفوذ ایران بدون وقوع درگیری های جدید مطرح می‌کند.

این روزنامه با اشاره به سخنان حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، در واکنش به اظهارات رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، که در آن خواستار خروج نیروهای مورد حمایت ایران از خاک عراق شد گفت: این نیروها بخشی از نهادها و موسسه های نظامی عراق است و بسج مردمی امید کشور و منطقه به شمار می‌رود. در ادامه این گزارش آمده است که یکی از قیس قیس الخزعلی، یکی از فرماندهان برجسته بسیج مردمی – به ادعای این روزنامه شبه‌نظامی- در صفحه توییتر خود خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شد. و نیروهای آمریکایی باید پس از برطرف شدن بهانه داعش، بی درنگ برای ترک خاک عراق آماده شوند.

نویسنده این گزارش افزود: تنش های فزاینده حاکی از بازگشت سایه جنگ نیابتی است که دهه قرن گذشته وجود داشت، همان دوره ای که نیروهای عراقی مورد حمایت ایران به نیروهیا آمریکایی حمله می کردند. همچنین، در آن برهه زمانی بود که نیروهای آمریکایی در پی به گروگان گرفته شدن شماری از آن‌ها از سوی حزب الله، خاک لبنان را ترک کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: تنش ها ممکن است به پیچیده شدن اوضاع عراق و جنگ علیه داعش در منطقه صحرایی واقع در مرز سوریه و عراق شود. ده‌ها هزار نفر از نیروهای مورد حمایت ایران طی سه سال گذشته برای مبارزه با داعش به عرصه رویارویی اعزام شده اند و اکنون در بخش های وسیعی از مناطق عراق و سوریه مستقر هستند. تیلرسون در این خصوص به تاثیرپذیری سوریه از نفوذ ایران اعتراض کرد و در ژنو به نقل از وی اعلام شد که گفته است روسیه مسئول بیشتر دستاوردهای سوریه است و البته سوریه پیروزی برای ایران به شمار نمی رود.

وی افزود: ایرانی ها با استفاده از نمایندگان خود در منطقه نفوذشان را توسعه می دهند. نیروهای وابسته به ایران در عراق بیش از نیروهای آمریکایی است که به گفته العبادی شمار نیروهای آمریکایی در عراق بیش از 5 هزار و 200 نفر است و وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرده است که افزون بر این تعداد 500 نیروی ویژه نیز در سوریه حضور دارند. این روزناه آمریکایی در پایان تاکید کرد که تلاش برای تهدید ایران در سوریه و عراق تاثیر منفی بر حضور آمریکا در سراسر منطقه خواهد داشت و نیروهای ایرانی از هر سوی مورد حمایت نیروهای شبه نظامی است.


جمعه 5 آبان 1396 - 15:35:54