مشارکت تل‌آویو در طرح ولیعهد سعودی

پنج شنبه 4 آبان 1396 - 18:52:35
مشارکت تل‌آویو در طرح ولیعهد سعودی

تهران- الکوثر: منابع خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که ولیعهد عربستان سعودی برای اجرایی کردن طرح خود موسوم به طرح «نئوم» ناگزیر به مشارکت اسرائیل در آن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اخیرا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اعلام کرد که این کشور قصد دارد پروژه‌ای عظیم برای ساخت شهرکی تجاری ـ صنعتی به نام «نئوم» را اجرایی کند. عربستان می‌خواهد با این پروژه به استقبال آینده برود و خود را تدریجا از وابستگی به درآمد‌های ناشی از صادرات نفت رها سازد.

قرار است بخش‌هایی از این پروژه‌ی عظیم در خاک مصر و اردن ساخته شود و هزینه‌ی آن بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. منطقه‌ای که این پروژه در آن ساخته خواهد شد، در شمال عربستان واقع و محل تلاقی سه کشور عربستان، اردن و مصر است که این دو کشور نیز از متحدان ریاض هستند.

در بخشی از این پروژه پیش‌بینی شده است که پلی روی آبراه جزیره «تیران» بر روی دریای سرخ ساخته شود، اما این منطقه‌ در پیمان صلح سال ۱۹۷۹ میان اسرائیل و مصر لحاظ شده است.

پایگاه روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز پنجشنه (امروز) به گزارشی از بلومبرگ اشاره کرده و از قول یورام مایتال، رئیس بنیاد هرتسوگ، یعنی مرکز مطالعات دیپلماسی خاورمیانه در دانشگاه بن‌گوریون اسرائیل، گزارش داد که برای این منظور «شرکت اسرائیل در این پروژه تعیین کننده است.»

به گفته‌ی مایتال، هیچ چیز به این احتمال نزدیک‌تر نیست که اسرائیل و عربستان سعودی از این فرصت استفاده کرده و درباره‌ی جزئیات مناسبات خود و این پل گفت‌وگو کنند.

به گزارش بلومبرگ، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به درخواست برای موضعگیری در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

بیش از ۴۸۰ کیلومتر از سواحل خلیج عقبه و دریای سرخ در این پروژه جای می‌گیرد و برای مسیرهای تجاری آبی از کانال سوئز استفاده خواهد شد. مقامات عربستان سعودی گفته‌اند که قرار است این منطقه با استفاده از انرژی باد و خورشید، انرژی خود را تامین کند.

«نئوم» در یکی از مهم‌ترین شریان‌های اقتصادی جهان قرار دارد. موقعیت استراتژیک آن می‌تواند به توسعه‌ی سریع منطقه کمک کند و تبدیل آن به مرکزی جهانی را ممکن سازد که اتصال آسیا، آفریقا و اروپا را تسهیل ‌می‌کند.

به گفته‌ی ولیعهد عربستان در این پروژه قرار است در عرصه‌های مختلفی مانند آینده‌ی آب و انرژی، حمل و نقل، بیوتکنولوژی، مواد غذایی، دانش‌های فنی و دیجیتال، صنایع پیشرفته، تولیدات رسانه‌ای و سرگرمی سرمایه‌گذاری شود.

 


پنج شنبه 4 آبان 1396 - 18:52:27