روزنامه‌نگار عرب: اسرائيل در وحشت هولناکی به‌سر می‌برد

سه شنبه 25 مهر 1396 - 11:20:1
روزنامه‌نگار عرب: اسرائيل در وحشت هولناکی به‌سر می‌برد

تهرن- الکوثر: روزنامه‌نگار‌ عرب با اشاره به حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان و پاسخ سامانه های موشکی سوریه به آن‌ها‌ تأکید‌ کرد که اسرائيل اکنون در وحشت هولناکی به‌سر می‌برد.

«عبدالباری عطوان» در سرمقاله امروز (سه‌شنبه‌) روزنامه «رأی الیوم» به اقدام سامانه‌های دفاعی سوریه در تیراندازی به طرف جنگنده های رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: اینکه سامانه های دفاع هوایی سوریه به طرف جنگنده های اسرائيلی که در ماموریت هوایی در حریم هوایی لبنان و نه سوریه بودند، شلیک کند و بر اساس بیانیه ارتش سوریه یکی از آن‌ها‌ را مورد اصابت گلوله قرار دهد و جنگنده های دیگر را مجبور به فرار کند، تحولی مهمی و بی‌سابقه‌ است. این تحول بیانگر وجود احتمالی راهبرد نظامی جدید برای مقابله به تجاوزگری‌ها علیه حریم هوایی لبنان و سوریه است.

وی نوشت: درست است که اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد جنگنده های آن‌به منطقه‌ای‌ در شرق دمشق که سامانه های دفاعی سوریه از آنجا‌ شلیک کرده بودند حمله کردند، اما واکنش غیرقابل پیش بینی سوریه مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل را دچار سردرگمی کرد و سبب شد که اعلام کنند که به دنبال متشنج کردن امور نیستند و آرامش را ترجیح می‌دهند. سبحان الله اسرائيل از چه زمانی خواهان آرامش شده است؟!

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر‌ اسرائیل که نه وی و نه سخنگویانش به‌هیچ‌ وجه به حملات سابق اسرائیل به عمق خاک سوریه اشاره نکردند، این بار بیانگر نگرانی اسرائيل از این واکنش غیرقابل انتظار سوریه بودند. او تهدید کرد که اسرائيل هر کسی را که درصدد حمله به اسرائيل و تهدید کردن امنیت آن باشد حمله خواهد کرد. وظیفه تهدید را این بار او برای مطمئن کردن شهرک‌نشین‌ ها و رفع نگرانی آن‌ها‌ برعهده گرفت نه وزیر امور خارجه

پیام موشک سوری به رژیم اشغالگر واضح است و بیانگر این موضوع است که دوره ای که جنگنده های اسرائيل برحریم هوایی لبنان و سوریه جولاندهی می کردند و هر آنچه را که می خواستند روی زمین تصویربرداری می کردند، پایان یافته و حریم هوایی لبنان به امتداد حریم هوایی سوریه پیوسته است و با هرگونه تجاوزگری علیه آن برخورد خواهد شد.

این تجاوزگری اسرائيل و واکنش فوری سوریه بر آن بیانگر نگرانی سران رژیم صهیونیستی است که تمایل دارند قدرت دفاعی سوریه را محک بزنند و بدانند که آیا موشک‌هایی‌ چون اس ۴۰۰ در آنجا مستقر شده است یا نه. از سوی دیگر، این واکنش سوریه بیانگر اعتمادبه نفس مقامات سوریه است که نتیجه پیروزی‌ها‌ی بزرگ میدانی ارتش و متحدان آن است که توانستند ۹۰ درصد از اراضی سوریه را بازگردانند.

اسرائيل به‌علت‌ شکست خود و متحدانش در سوریه و نیز به‌علت‌ تجربه رزمی و جنگی فوق العاده ارتش سوریه و حزب‌الله‌ در وحشت به‌سر می‌برد و این البته در سخنان دو هفته پیش آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائيل در گفت‌وگو‌ با پایگاه «والا» نمایان بود، سخنانی که در آن وحشت موج می زد که از صف کشورهای جهان و کشورهای سنی معتدل سخن گفت که درصدد ایجاد رابطه با بشار اسد هستند.


سه شنبه 25 مهر 1396 - 11:19:22