سوریه درانتظار چهار تحول اساسی

یک شنبه 23 مهر 1396 - 11:18:36
سوریه درانتظار  چهار تحول اساسی

تهران- الکوثر: تحلیلگر مشهور عرب می گوید چهار تحول اساسی در سوریه پایان قریب الوقوع جنگ در این کشور را تایید می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  عبدالباری عطوان در مقاله ای در پایگاه اینترنتی روزنامه «رای الیوم»، نوشت: چهار تحول اساسی در صحنه سوریه، ثابت می کند بحران در این کشور به زودی پایان خواهد یافت که مهمترین آنها خروج اتوبوس های سبز (حامل گروه های مسلح) از الرقه و تسلط ارتش سوریه بر شهر المیادین است.
عطوان افزود: سوریه در حال تغییر و شرایط این کشور رو به بهبود است و از شرایط دشوار خارج می شود و با پشت سر گذاشتن هفت سال دشوار و دردناک، زخم های خود را درمان می کند. شمار کشته ها و ویرانی ها کند شده است و در آستانه توقف قرار دارد و بعضی از آوارگان به شهرها و روستاهایشان باز می گردند تا خانه هایشان را تعمیر کنند یا بر روی آوار خانه هایشان سرپناهی برای خود بسازند و از غربت، رنج ها و توهین ها فرار کنند. در چند روز گذشته چهار تحول اساسی در صحنه سوریه رخ داد که می تواند نشانه های این بهبود اوضاع باشد و چهره سوریه جدید را از بین بقایای جنگ و خونریزیها ترسیم کند.


وی خاطر نشان کرد: نخستین تحول موفقیت ارتش سوریه با کمک متحدان روسی و جنگجویان حزب الله، در پس گرفتن شهر المیادین آخرین پایگاه مهم گروه داعش در استان دیرالزور بود و این گروه دیگر هیچ جای پایی در شرق سوریه به جز شهر البوکمال در مرزهای عراق ندارد. دومین تحول، خروج بیشتر جنگجویان سوری عضو داعش از شهر الرقه با اتوبوس های سبز رنگ و انتقال آنها به آخرین منطقه در کنترل این گروه در شرق رودخانه فرات است. این اقدام با میانجی گری شخصیت های محلی برای جلوگیری از ادامه خونریزی صورت گرفت. در شهر الرقه که نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) به آن حمله کردند فقط بخش های کوچکی که جنگجویان خارجی داعش در آن حضور دارند و مشمول این توافق نشدند و می خواهند تا پای مرگ بجنگند، باقی بمانده است. سومین تحول مربوط به پاسخ مثبت دولت خودمختار کردها در مناطق شمال شرق سوریه به پیشنهاد ولید المعلم معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه است که آن را چند روز پیش در سفر به مسکو مطرح کرد. این پیشنهاد شامل مذاکره برای ایجاد حکومت خودمختار در چارچوب حاکمیت ملی سوریه پس از نابودی داعش است.


چهارمین تحول هم درخواست مقامات سوری از دولت ترکیه برای خارج کردن همه نیروهایش از استان ادلب است که نشان می دهد به هیچ وجه حضور نیروهای بیگانه در خاک خود را نخواهد پذیرفت. طرح پیشنهادی دولت سوریه و واکنش مثبت کردها به آن، بیانگر شکل گیری چهره سوریه آینده، «سوریه جدید» است که پایه های آن مبتنی بر چندصدایی سیاسی و قومیتی در چارچوب اصل شراکت و همزیستی و پیروی از راهکار سیاسی و گفتگو به عنوان تنها راه حل بحران و رسیدن به دموکراسی است که ملت سوریه خواهان آن هستند. عده ای تصور می کردند چند روز سکوت دولت سوریه در برابر ورود نیروهای ترکیه ای به استان ادلب، نشانه موافقت دمشق با این اقدام است، اما درخواست دولت سوریه برای عقب نشینی نیروهای ترکیه ای بیانگر احساس اعتماد به نفس و اعتماد به توانایی های نظامی دمشق بیش از هر زمان دیگر است. سوریه حضور نیروهای بیگانه در خاک خود را بدون موافقت دمشق نخواهد پذیرفت و درباره انگیزه ترکیه از اعزام نیرو به ادلب مشکوک است. به ویژه که این مداخله با توافق و هماهنگی گروه مسلح هیئت تحریر الشام یا جبهه النصره که در فهرست گروه های تروریستی قرار دارد، صورت می گیرد.



بدون شک بهبود سریع اوضاع میدانی سوریه در چارچوب حفظ وحدت ملی این کشور و تسلط ارتش بر بخش های مختلفی از کشور، زمینه ساز آشتی ملی و آغاز روند بازسازی سوریه خواهد بود. ملت سوریه یا دستکم بیشتر ملت سوریه از تجربه هفت سال گذشته درس گرفتند و مهمترین درس آگاهی یافتن از طرح آمریکایی برای ویرانی کشورشان و استفاده از بعضی سوریها به عنوان ابزاری برای موفقیت این طرح بود. حمایت اکثریت قاطع ملت سوریه از تیم ملی فوتبال این کشور در رقابت های مقدماتی جام جهانی، با وجود همه دشواریها، اقدام نمادینی بود که ثابت کرد ملت بزرگ سوریه که تمدن عظیمی دارد، شایسته زندگی شرافتمندانه در سرزمین خود است و می تواند بار دیگر و به سرعت، توسعه پیدا کند. بخش بزرگ توطئه علیه سوریه در برابر پایداری ملت این کشور در هم شکست و واقعیت های میدانی آشکار است.


یک شنبه 23 مهر 1396 - 11:18:0