بازتاب صرف نظر برخی کشورهای عربی از ارائه قطعنامه ضداسرائیلی

دو شنبه 17 مهر 1396 - 18:37:4
بازتاب صرف نظر برخی کشورهای عربی از  ارائه قطعنامه ضداسرائیلی

تهران- الکوثر: روزنامه رای الیوم نوشت: برخی از کشورهای عربی پیش نویس قطعنامه محکومیت رژیم صهیونیستی را در نشست سالانه یونسکو پس گرفتند و بار دیگر خفت و حقارت خود را نشان دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در شماره امروز خود در اینترنت  افزود:اگر کسی وجود داشت که می خواست برای اطمینان از خفت و حقارت مقامات رسمی کشورهای عربی دلیلی تازه ارائه شود اکنون می تواند شاهد آن باشد. زیرا دیروز یکشنبه فاش شد که کشورهای عربی و در پیشاپیش آنها اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین از تصمیم خود برای ارائه پیش نویس قطعنامه ای علیه سیاست های تجاوزکارانه اسرائیل در قدس اشغالی و کرانه باختری و نوار غزه صرف نظر کرده اند. قرار بود این پیش نویس در نشست سازمان یونسکو که هفته آینده در پاریس برگزار خواهد شد ارائه شود.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص در شماره روز یکشنبه خود اعلام کرد؛ برای نخستین بار در ماه آوریل 2013 هیچ پیش نویس قطعنامه ای علیه سیاست های توسعه طلبانه و دیگر سیاست های اسرائیل در نشست سالانه یونسکو ارائه نخواهد شد.
باراک رافید خبرنگار امور سیاسی این روزنامه اسرائیلی به نقل از یک مسئول بلندپایه وزارت امور خارجه اسرائیل گفته است: گروهی از کشورهای عربی پس از گفتگوهای دیپلماتیک، تصمیم به عقب نشینی از تصمیمات خود درخصوص ارائه پیش نویس این قطعنامه گرفته اند. این گفتگوها هفته گذشته میان مایکل ویرباس رئی کمیته اجرائی یونسکو و کرمیل شاما هکوهین سفیر اسرائیل در این سازمان و همچنین مکرم قیسی سفیر اردن در این سازمان جریان یافت.
براساس گزارش این روزنامه‌‌؛ این مسئول بلندپایه اسرائیلی تصریح کرده است که شماری از کشورهای غربی و در صدر آنها آمریکا، از گفتگوهای جاری مطلع بوده اند و شخص جیسون گرینبلات فرستاده دولت آمریکا در امور منطقه خاورمیانه در جریان مستقیم این گفتگوها بوده است.
براساس توافق صورت گرفته میان اسرائیل و گروهی از کشورهای عربی، رئیس کمیته اجرائی این سازمان، پیشنهادی درخصوص تعویق بحث بر سر دو پیش نویس عربی برای مدت شش ماه ارائه کرده است. در این دو پیش نویس از اشغالگری اسرائیل و اقدامات نژادپرستانه در مناطق اشغالی فلسطینی سخن گفته شده است. افزون بر این همه کشورهای عضو این سازمان [که 56 عضو دارد] از پیشنهاد تعویق شش ماهه برای طرح این دو پیش نویس حمایت می کنند.
هاآرتص به نقل از یک مسئول مطلع اسرائیلی افزوده است: اسرائیل در ازای این عقب نشینی عربها هیچ تعهدی نداده است و اسرائیل به موازات این دستاورد، به تلاش های پرحجم برای افزایش کشورهایی که همواره علیه پیش نویس های عربی برای محکومیت رژیم اشغالگر رأی می دهند، ادامه خواهد داد.
این مسئول اسرائیلی گفته است: در اکتبر 2014 آمریکا تنها کشوری بود که درخصوص مسئله قدس در کنار اسرائیل قرار داشت اما در ماه مه گذشته تعداد کشورهای طرفدار اسرائیل به 10 کشور رسید.
مخالفت فزاینده در یونسکو با تصویب قطعنامه های سیاسی درخصوص مسئله قدس، اردن و شماری دیگر از کشورهای عربی را متقاعده کرده است تا ترجیح دهند از ارائه پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی عربی خودداری کنند. یک مسئول اسرائیلی در همین چارچوب گفته است؛ کشورهای عربی بدان علت تصمیم به عقب نشینی از طرح پیش نویس های ضد اسرائیلی گرفته اند که اساس کردند این بار این اقدام ممکن است مورد اهانت قرار گیرند.


دو شنبه 17 مهر 1396 - 18:36:58

دسته بندی :