نگاهی به دور جدید نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار

شنبه 25 شهریور 1396 - 15:43:39
نگاهی به دور جدید نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار

دولت میانمار برای رفع اختلافات و مشکلات میان مسلمانان و بوداییان - سیاست کوچ اجباری تمامی مسلمانان روهینگیایی را از منطقه آراکان اتخاذ کرده است. در پی اتخاذ این سیاست دولت،عرصه بر این مسلمانان تنگ و صدها هزار نفر از آنان به بنگلادش، تایلند،مالزی و دیگر کشورهای آسیایی مهاجرت کرده اند. رییس جمهوری میانمار در اظهار نظری گفته است که باید 800 هزار نفر از این مسلمانان از میانمار اخراج شوند تا تنش ها پایان یابد.

تهران - الکوثر: 

میانمار کجاست؟

میانمار- برمه سابق- در آسیای جنوب شرقی واقع شده است. این کشور از شمال شرقى با چین، از شرق با لائوس، از جنوب شرقى با تایلند، از غرب با بنگلادش و از شمال غربى با هند مرز مشترک دارد و از جنوب غربى با خلیج بنگال و از جنوب با دریاى آندامان محصور است.میانمار عضو سازمان کشورهای آسیای جنوب شرقی -آسه آن- می باشد.جمعیت این کشور طبق سرشماری بالغ بر 55 میلیون نفر اعلام شده است. 70درصد مردم میانمار بودایی هستند.

میانمار با مساحت 678500 کیلومتر مربع دومین کشور بزرگ آسیاى جنوب شرقى است. این کشور 1900 کیلومتر مرز آبى دارد.

روهینگیاها

مسلمانان روهینگیایی ازصدها سال پیش، در ناحیه آراکان زندگی می‌کرده‌اند.آنان مدتها امپراطوری محلی به مرکزیت شهر چیتاگون- در بنگلادش کنونی- تاسیس کرده بودند که تابع پادشاهان مسلمان بابری هند بود. با آغاز استعمار هند در شبه قاره، کمپانی هند شرقی این ناحیه را هم اداره می کرد. مدتی ژاپنی ها برمه را اشغال کردند که در منابع ژاپنی از همکاری و هم پیمانی مسلمانان روهینگیا با ژاپنی ها سخن به میان آمده است. پس از استقلال برمه در سال 1948 و تعیین مرزها از سوی استعمار پیر انگلیس،منطقه آراکان به برمه ملحق شد. در حالی که واقعیتهای تاریخی گویای تعلق این منطقه به بنگلادش می باشد. اما در قانون اساسی 1948، مسلمانان به عنوان یکی از اقلیت‌های رسمی کشور شناخته شدند و حقوق کامل شهروندی داشتند. اما پس از تغییر قوانین شهروندی در سال 1982، روهینگیاها به مردمی بی‌ کشور در کشور خودشان تبدیل شدند.
بر اساس قانون حقوق شهروندی1982، از میان 144 اقلیت موجود در میانمار 135 اقلیت حق شهروندی دریافت کردند و 9 گروه از اقلیت ها از حق شهروندی محروم شدند که بزرک ترین این اقلیت ها روهینگیا است. دولت میانمار مسلمانان را با عنوان «بنگالى» معرفی می کند و افرادى را که تحت عنوان «روهینگیا» در این کشور زندگى مى‌کنند، مهاجران غیرقانونى می نامد.اقلیت مسلمان روهینگیا حدود یک میلیون صدهزار نفر جمعیت دارند که بیشتر در ایالت راخین (آراکان ) در سواحل غربی میانمار ساکن هستند .

اسلام در قرن اول هجری توسط بازرگانان و دریانوردان ایرانی و عرب تبار در برمه ظهور و گسترش یافت. زبان مسلمانان این کشور ترکیبی از عربی، فارسی و ترکی است که نشان می دهد اسلام از منطقه آسیای غربی به آن منطقه وارد شده است.

کشتار مسلمانان در ماه مه 2012 (اردیبشهت / خرداد 1391) با کشته شدن یازده مسلمان به دست نظامیان آغاز شد. حملات بودائیان تندرو به مسلمانان پس از آن،تحت حمایت ارتش ادامه یافت وبر اثر آن یکهزار نفر از مسلمانان کشته ، 500 نفر زخمی و 300 نفر ربوده شدند. این کشتار همچنان ادامه دارد،ولی از آنجا که دولت به هیچ خبرنگاری اجازه حضور در آراکان را نمی دهد- کسی از ابعاد فاجعه باخبر نیست. البته تصاویری که در اینترنت قرار گرفته است ، صحنه های دلخراشی را روایت می کنند.

کشتار فجیع زنان و کودکان خردسال و یا صد ها جسد سوخته شده در محوطه یک مدرسه از جمله این صحنه ها و تصاویر است. دولت میانمار برای رفع اختلافات و مشکلات میان مسلمانان و بوداییان - سیاست کوچ اجباری تمامی مسلمانان روهینگیایی را از منطقه آراکان اتخاذ کرده است. در پی اتخاذ این سیاست دولت،عرصه بر این مسلمانان تنگ و صدها هزار نفر از آنان به بنگلادش، تایلند،مالزی و دیگر کشورهای آسیایی مهاجرت کرده اند. رییس جمهوری میانمار در اظهار نظری گفته است که باید 800 هزار نفر از این مسلمانان از میانمار اخراج شوند تا تنش ها پایان یابد.

شمار زیادی از مسلمانان آواره هم اکنون در اردوگاه های مرزی نزدیک به بنگلادش به سر می برند، اما از سرکوب نظامیان میانمار و خشم طبیعت در امان نیستند. از یک طرف در اردوگاه های مرزی که در آن ها غذا به اندازه کافی یافت نمی شود، گرسنگی،باران های موسمی و بیماری های واگیر آن ها را آزار می دهد و از طرف دیگر به گفته نشریه انگلیسی "ساندی تایمز" نظامیان - مردم مسلمان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند،به زنان در جلوی چشم دیگران تجاوز می کنند و هر که را می خواهند به قتل می رسانند. آن ها اگر با قایق دست ساز به بنگلادش فرار کنند،ممکن است با خطر غرق شدگی روبرو شوند. مضاف بر اینکه در بنگلادش پذیرفته نمی شوند چون دولت داکا می گوید گنجایش پذیرش بیش از 300 هزار آواره میانماری را ندارند؛ اگر به تایلند بگریزند- به دریا برگردانده می شوند و بر اثر گرسنگی و تشنگی می میرند و یا امواج اقیانوس آن ها را می بلعد به همین خاطر- در سرزمین مادری خود می مانند و منتظر مرک می نشینند: مرگی که یا به دست بودائیان متعصب و تحریک شده رقم می خورد و یا بر اثر خشم طبیعت - باران ها و گردبادهای موسمی و بیماری های واگیر و خطرناک از راه می رسد .

مسلمانان میانمار از داشتن کارت شناسایی؛حق مسافرت، تحصیل در دانشگاه ها،استخدام در ادارات دولتی، ازدواج بدون کسب مجوز، خدمات عمومی مانند خدمات بهداشتی و آموزش و پرورش، اجازه تعمیر و نوسازی مساجد و مدارس خود بدون مجوز دولت و دایر کردن فروشگاه شخصی محروم هستند. نهادهای بین المللی و در راس آنها سازمان ملل به این محرومیت ها اذعان کرده اند اما برای احقاق حقوق مسلمانان این کشور تا کنون هیچ اقدامی انجام نداده اند.


دور جدید سرکوب

موج جدید خشونت ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین در غرب میانمار حدود دو هفته قبل درپی حملات شبه نظامیان موسوم به ارتش آزادی بخش آراکان روهینگیا به مقرهای پلیس و یک پایگاه نظامی در 25 آگوست تشدید شده است.آمار رسمی کشته ها کماکان 400نفر اعلام می شود، اما گزارش های تایید نشده این آمار را تا شش هزار نفر هم ذکر کرده اند.از ماه اکتبر تاکنون بیش از 350 هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش گریخته اند. این رقم حدود یک سوم جمعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار است.

آکشایا کومار Akshaya Kumar عضو دیده‌بان حقوق بشر روز شنبه مستندات به دست آمده از جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی را «به شکلی باورنکردنی آزار دهنده و دهشتناک» ارزیابی کرد.

بنا بر اعلام دولت بنگلادش، میانمار از سه روز پیش بخشی از مرزهای خود با این کشور را برای جلوگیری از بازگشت مسلمانانی که از خشونت های اخیر در میانمار به بنگلادش گریخته اند، مین گذاری کرده است.روز یکشنبه 3 تن بر اثر انفجار مین کشته شدند. گرچه دولت میانمار موضوع مین گذاری مرز را تکذیب کرد، اما سازمان عفو بین الملل روز یکشنبه اعلام کرد به اسناد و شواهدی دست یافته است که نشان می دهد نظامیان میانماری در مرز با بنگلادش مین های ضد نفر کاشته اند .

گفته می شود در این مدت بیش از 60 هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای دولتی میانمار و بودایی های تندرو به آتش کشیده شده است.

دولت میانمار با رد گزارش بازرسان سازمان ملل متحد در خصوص اتهامات تجاوز گروهی،شکنجه، - آتش سوزی و کشتار توسط نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا،مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام تحقیقات مستقل گروه حقیقت یاب سازمان ملل شده است.


همدستی دارنده مدال به اصطلاح «صلح» نوبل با ارتش و افراطیون

آنگ سان سوچی وزیر امور خارجه و مشاور عالی دولت میانمار که سال 1991 برنده جایزه صلح نوبل شده، اکنون از سوی برخی کشورها متهم است که درباره اوضاع سخت و طاقت فرسای مسلمانان روهینگیایی سکوت اختیار کرده است.سوچی برای جلوگیری ازاین جنایات اقدامی انجام نمی دهد و این مساله موجودیت این جایزه را زیر سوال می برد.



شبه نظامیان طرفدار روهینگیاها آتش بس یکجانبه اعلام کردند/ دولت میانمارآتش بس را رد کرد

شبکه قطری الجزیره انگلیسی گزارش داد: گروه موسوم به« ارتش نجات روهینگیا آراکان» به طور یکجانبه و به مدت یک ماه آتش بس اعلام کرده تا امدادرسانان بتوانند به قربانیان بحران انسانی در منطقه کمک کنند. این گروه از ارتش نیز خواست همین اقدام را به کار گیرد. خبرنگار الجزیره از یانگون، بزرگترین شهر میانمار گزارش داد، ارتش آزادی بخش آراکان روهینگیا نیمه شبه گذشته با انتشار بیانیه ای در توییتر اعلام کرد هدف این آتش بس یک ماهه که از روز یکشنبه آغاز می شود، فراهم کردن زمینه حضور امدادگران در استان راخین است.در واقع اعلام آتش بس از سوی گروههای مسلح روهینگیا،بهانه ادامه این عملیات را از ارتش میانمار می گیرد؛ از سوی دیگر ارتش دیگر مانند گذشته نمی تواند گروههای مسلح روهینگیا را که آنها را تروریست می داند، عامل آتش زدن خانه ها معرفی کند.

اما مقامات میانمار روز یکشنبه با این درخواست آتش بس مخالفت کردند.

سخنگوی آنگ سان سوچی وزیر امور خارجه میانمار در توئیتی نوشت « سیاست ما این نیست که با تروریست ها مذاکره کنیم. »

سازمان های بشردوستانه هم برای کمک رسانی به صدها هزار آواره ای که از خشونت های ایالت آراکان گریخته اند درخواست آتش بس کرده اند.



واکنش ها

مردم ایران، پاکستان،افغانستان، اندونزی، مالزی، بحرین، مسلمانان جمهوری چچن در روسیه، مسلمانان ساکن اتریش و کشمیر تحت کنترل هند به منظور محکوم کردن نسل کشی مسلمانان روهینگیا به دست ارتش میانمار،راهپیمایی کرده اند. گفتنی است اندک روهینگیایی های ساکن ژاپن نیز مقابل سفارت میانمار در توکیو تجمع اعتراض آمیز برگزار کرده اند.

فعالان حقوق بشر دولت و ارتش میانمار را به جنایت علیه بشریت متهم کرده اند.سازمان های بین المللی ارتش میانمار را به جلوگیری از انتقال کمکهای بشردوستانه به منطقه و نیز نقض گسترده حقوق بشر و پاکسازی قومی و ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم می کنند. آنها خواستار اعمال مجدد تحریمها علیه مقامات نظامی میانمار شامل جلوگیری از صدور روادید و توقیف اموال و نظامیان میانمار است. یکی از این علائم و نشانه ها این است که رژیم صهیونیستی یکی از فروشندگان تسلیحات به ارتش میانماراست و برخورد ارتش میانمار با مسلمانان این کشور از خیلی جهات شبیه اقداماتی است که گروههای ترور صهیونیستی در سال های قبل از اشغال فلسطین علیه ساکنان این سرزمین انجام دادند و با این اقدامات انها را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کردند که هنوز هم آوارگی انها پایان نیافته است. از این منظر شاید یکی از درس های بحران فلسطین برای مردم میانمار این است که گزینه ترک وطن و سرزمین مادری خود را در اولویت قرار ندهند چرا که در این صورت با توجه به ماهیت سیاست های نژادپرستانه ارتش میانمار در کوچ اجباری مسلمانان میانمار هیچ تضمینی برای بازگشت آنها وجود نخواهد داشت .

آغاز رابطه تل آویو با میانمار به اواخر دهه پنجاه قرن گذشته میلادی و انعقاد قراردادهای فروش سلاح باز می گردد. این روابط با کودتای سال 1988 در میانمار تقویت و انتشار اخبار مربوط به انعقاد انواع قراردادهای تسلیحاتی میان دو رژیم آغاز شد.دیدارهای متقابل میان سران نظامی و سیاسی دو طرف در اوایل دهه 90 قرن گذشته میلادی شروع شد. شرکت های خصوصی اسراییلی طی این مدت قراردادهایی برای توسعه تسلیحات و تجهیزات نظامی و آموزش ارتش میانمار منعقد کردند . رابطه نظامی میان دو کشور تا آنجا پیش رفت که مسلسل دستی ساخت رژیم صهیونیستی از نوع "یوزی " وتسلیحات ساخت شرکت اسلحه سازی اسرائیلی "سولتام " به اصلی ترین سلاح ارتش برمه تبدیل شدند.

بر اساس گزارش های بین المللی، ژنرال «مین اونک هیلینک» از عوامل اصلی جنایت علیه اقلیت مسلمان میانمار، اخیراً در سفری به فلسطین اشغالی ،با رئیس رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و فرماندهان بلندپایه ارتش این رژیم دیدار و گفت وگو کرد.در همین راستا،روزنامه هاآرتص در تابستان سال 2016 از بکارگیری تفنک های اسراییلی«کرنر شات»توسط ارتش میانمار خبر داد.روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز در گزارش دیگری، فاش کرد که ارتش میانمار در ایالت راخین شمالی - یکی از مراکز خشونت های نژادی در این کشور -توسط یک شرکت نظامی اسراییلی آموزش می بیند.
خبرگزاری رسمی مصر (منا) گزارش داد نتایج تحقیقاتی که چند گروه و سازمان حامی حقوق بشر انجام داده اند حاکی از آن است که شرکتهای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی بیش از یکصد دستگاه تانک، چند کشتی و مقادیر زیادی سلاحهای سبک به دولت میانمار فروخته اند.گفته می شود شرکت TAR Ideal Concepts همچنین در زمینه آموزش نیروهای ویژه ارتش میانمار در ایالت آشوبزده راخین که در ماههای اخیر صحنه کشتار مسلمانان روهینگیا بوده است، مشارکت داشته است. این شرکت در پایگاه اینترنتی خود تصاویری از پرسنل خود منتشر کرد که در حال آموزش تاکتیکهای رزمی و روش استفاده از سلاح به نیروهای ویژه میانمار هستند.آمریکا و اتحادیه اروپا فروش سلاح و تجهیزات جنگی به میانمار را ممنوع کرده اند.


آمریکا

آمریکا همچنان در واکنش به وقوع جنایت جنگی علیه روهینگیاها منفعلانه برخورد می کند. به گزارش سی ان ان، وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه بار دیگر به «ابراز نگرانی» در خصوص وقایع میانمار بسنده و از انتقاد مستقیم از دولت و ارتش این کشور خودداری کرد. در بیانیه این نهاد درباره کمک های دولت آمریکا به آوارگان در این منطقه سخن به میان آمده است ،اما سخنی از جنایتی نرفته که گزارش آن این روزها در رسانه های غربی منتشر می شود. هدر نوئرت سخنگوی این وزارتخانه هم پیش از این در واکنشی دوپهلو، از یک سو حمله به نیروهای امنیتی میانمار را محکوم کرده و از سوی دیگر خواستار ایجاد دسترسی نهادهای حقوق بشری به ایالت راخین شده بود.

آسوشیتدپرس در گزارشی درباره اوضاع میانمار و سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور می نویسد:‌ نباید از آمریکا توقّع داشت تا وارد عمل شود و برای حل آنچه از آن به عنوان تلاش گسترده برای پاکسازی قومی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار یاد می شود، پادرمیانی کند. آمریکا که به هیچ وجه مایل نیست تا جایگاه آنگ سان سوچی را در میانمار تضعیف کند، در انتقاد از سرکوب گسترده ازسوی مقامات میانمار، محتاطانه و دست به عصا وارد عمل شده است. ولی نه دولت ترامپ و نه قانونگذاران کنگره هیچ یک برای تحریم و مجازات یا اعمال فشار واقعی بر آنگ سان سوچی و دولتش تمایل ندارند.

طرحی در دولت آمریکا برای تقدیم به کنگره تهیه شده که در آن از لزوم تقویت همکاریهای نظامی آمریکا با میانمار سخن به میان آمده است.

با وجودی که آمریکا سالهاست خود را سردمدار تلاشهای بین المللی برای مقابله با نقض حقوق بشر و اعاده دموکراسی در میانمار می داند،‌ ولی چشم انداز تلاش آمریکا برای هدایت فشارهای جدید بر ضدو دولت سوچی بسیار تیره و تار به نظر می رسد.

مقامات آمریکایی مایل نیستند تا دولت غیر نظامی ضعیف سوچی را که سال گذشته با پایان یافتن پنج دهه حکومت نظامیان در میانمار به قدرت رسید، تحت فشار قرار دهند. نظامیان همچنان به لحاظ سیاسی قدرتمند هستند و بر عملیات امنیتی نظارت دارند ولی واشنگتن هنوز سوچی را کلیدی برای حکومت غیر نظامیان قلمداد می کند.



پاکستان
خشم و اعتراض مسلمانان پاکستانی به اوج خود رسیده است، تاجایی که احزاب سیاسی پاکستان از دولت این کشور خواسته‌اند تا هرچه سریعتر تمامی ارتباطش را با دولت میانمار قطع و حتی سفیر این کشور را از اسلام آباد اخراج کند.

دولت پاکستان، سفیر میانمار را احضار کرد تا مراتب نگرانی پاکستان نسبت به اوضاع اسفبار مسلمانان روهینگیا را به دولت میانمار ابلاغ کند.با این حال دولت میانمار در پاسخ به اعتراض گسترده پاکستانی‌ها، تیم رسانه‌ای «ای آر وای نیوز» که به قصد پوشش خبری به میانمار رفته بود را در فرودگاه دستگیر و پس از 8 ساعت بازداشت بدون دلیل، از خاک میانمار اخراج کرد.


بنگلادش

هجوم آوارگان روهینگیا به کشور فقیر بنگلادش برای درامان ماندن از حملات نظامیان میانماری،مشکلات زیادی را برای بنگلادش از نظر اسکان و تامین غذای این افراد ایجاد کرده است.

محمود علی وزیر امور خارجه بنگلادش، جنایات دولت میانمار در کشتار هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا در استان راخین را نسل کشی خواند.محمود علی یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در داکا پایتخت از نظامیان میانمار و بودائیان افراطی خواست هرچه سریعتر به سرکوب و کشتار مسلمانان مظلوم روهینگیا پایان دهند .وی همچنین از مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و کشورهای اسلامی خواست با فشار به دولت میانمار، مانع ادامه حملات و جنایات ارتش این کشور در نسل کشی مسلمانان روهینگیا در استان راخین شوند .

وزارت امور خارجه بنگلادش نیز روز پنجشنبه با احضار سفیر میانمار درداکا خواستار توقف فوری حملات علیه مسلمانان روهینگیا شده بود.


هند

در چند روز گذشته مردم هند با برگزاری تجمع در پایتخت و شهرهای مختلف به قتل عام و نسل کشی مسلمانان روهینگیا اعتراض کردند. معترضان به سفر نخست وزیر هند به میانمار، خواستار فشار دولت برای توقف جنایات نظامیان روهینگیا شدند تا وزارت امور خارجه هند روز یکشنبه در واکنشی انفعالی و دیر هنگام، در بیانیه ای خواستار پایان خشونت ها در استان راخین و برقراری وضعیت عادی در این استان شود.

هفته گذشته در اوج خشونت ها، قتل عام و آواره شدن دهها هزاران روهینگیایی، نارندرا مودی نخست وزیر هند به میانمار سفر کرد.مودی در یانگون پایتخت میانمار با آنگ سان سوچی مشاور عالی دولت و وزیر خارجه میانمار دیدار کرد و بر همکاری در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بین دو کشور تاکید کرد.دراین سفر 11 قرارداد همکاری بین هند و میانمار امضا شد.



روابط رژیم صهیونیستی با میانمار

علائمی وجود دارد که حاکی از نقش رژیم صهیونیستی در جنایات علیه مسل
مانان میانمار است. یکی از این علائم و نشانه ها این است که رژیم صهیونیستی یکی از فروشندگان تسلیحات به ارتش میانماراست و برخورد ارتش میانمار با مسلمانان این کشور از خیلی جهات شبیه اقداماتی است که گروههای ترور صهیونیستی در سال های قبل از اشغال فلسطین علیه ساکنان این سرزمین انجام دادند و با این اقدامات انها را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کردند که هنوز هم آوارگی انها پایان نیافته است. از این منظر شاید یکی از درس های بحران فلسطین برای مردم میانمار این است که گزینه ترک وطن و سرزمین مادری خود را در اولویت قرار ندهند چرا که در این صورت با توجه به ماهیت سیاست های نژادپرستانه ارتش میانمار در کوچ اجباری مسلمانان میانمار هیچ تضمینی برای بازگشت آنها وجود نخواهد داشت .

آغاز رابطه تل آویو با میانمار به اواخر دهه پنجاه قرن گذشته میلادی و انعقاد قراردادهای فروش سلاح باز می گردد. این روابط با کودتای سال 1988 در میانمار تقویت و انتشار اخبار مربوط به انعقاد انواع قراردادهای تسلیحاتی میان دو رژیم آغاز شد.دیدارهای متقابل میان سران نظامی و سیاسی دو طرف در اوایل دهه 90 قرن گذشته میلادی شروع شد. شرکت های خصوصی اسراییلی طی این مدت قراردادهایی برای توسعه تسلیحات و تجهیزات نظامی و آموزش ارتش میانمار منعقد کردند . رابطه نظامی میان دو کشور تا آنجا پیش رفت که مسلسل دستی ساخت رژیم صهیونیستی از نوع "یوزی " وتسلیحات ساخت شرکت اسلحه سازی اسرائیلی "سولتام " به اصلی ترین سلاح ارتش برمه تبدیل شدند.

بر اساس گزارش های بین المللی، ژنرال «مین اونک هیلینک» از عوامل اصلی جنایت علیه اقلیت مسلمان میانمار، اخیراً در سفری به فلسطین اشغالی ،با رئیس رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و فرماندهان بلندپایه ارتش این رژیم دیدار و گفت وگو کرد.در همین راستا،روزنامه هاآرتص در تابستان سال 2016 از بکارگیری تفنک های اسراییلی«کرنر شات»توسط ارتش میانمار خبر داد.روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز در گزارش دیگری، فاش کرد که ارتش میانمار در ایالت راخین شمالی - یکی از مراکز خشونت های نژادی در این کشور -توسط یک شرکت نظامی اسراییلی آموزش می بیند.
خبرگزاری رسمی مصر (منا) گزارش داد نتایج تحقیقاتی که چند گروه و سازمان حامی حقوق بشر انجام داده اند حاکی از آن است که شرکتهای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی بیش از یکصد دستگاه تانک، چند کشتی و مقادیر زیادی سلاحهای سبک به دولت میانمار فروخته اند.گفته می شود شرکت TAR Ideal Concepts همچنین در زمینه آموزش نیروهای ویژه ارتش میانمار در ایالت آشوبزده راخین که در ماههای اخیر صحنه کشتار مسلمانان روهینگیا بوده است، مشارکت داشته است. این شرکت در پایگاه اینترنتی خود تصاویری از پرسنل خود منتشر کرد که در حال آموزش تاکتیکهای رزمی و روش استفاده از سلاح به نیروهای ویژه میانمار هستند.آمریکا و اتحادیه اروپا فروش سلاح و تجهیزات جنگی به میانمار را ممنوع کرده اند.

تهیه و تنظیم : ولی الله قرقانی مدیر رادیو ژاپنی برون مرزی


شنبه 25 شهریور 1396 - 15:43:33