تحلیلی برسفر مودی به میانمار

شنبه 25 شهریور 1396 - 14:0:10
 تحلیلی برسفر مودی به میانمار

در حالی که خشونت‌های خونین نظامیان و بودائیان افراطی ضد مسلمانان روهینگیا در میانمار ادامه دارد؛ نارندرا مودی، نخست وزیر هند به این کشور سفر و با مقامات بلند پایه میانمار دیدار و گفتگوکرد.

تهران - الکوثر: مودی در این سفر با «آنگ سان سوچی» وزیر امور خارجه و مشاور عالی دولت میانمار دیدار و بر مبارزه با تروریسم تاکید کرد. هند به همراه چین همواره از روابط خوب و روبه توسعه با میانمار برخوردار بوده است. بسیاری از محافل سیاسی براین اعتقادند که پکن و دهلی نو رقابت تنگاتنگی را نیز برای تشدید نفوذ خود در میانمار دنبال می کنند.

از اینرو سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به میانمار در حالی که این کشور تحت فشارهای بین المللی برای پایان دادن به جنایات ضد مسلمانان روهینگیا است نوعی حمایت از دولت سوچی محسوب می شود.این در حالی است جامعه جهانی بخصوص کشورهای اسلامی انتظار داشتند دولت هند که ادعای بزرگترین دمکراسی جهان را دارد در جهت حل مشکلات مسلمانان روهینگیا گام بردارد.

تاکید مودی و سوچی بر مقابله با تروریسم نکته قابل توجه و تاملی است که تعجب محافل جهانی را برانگیخته است؛ زیرا در میانمار تروریسم دولتی ضد مسلمانان روهینگیا همچنان در جریان است و انگ سان سوچی که خود را به اصطلاح مدافع حقوق بشر می داند چشمان خود را بر آن بسته است و مودی نیز آن را تایید کرده و از خون هزاران مسلمان روهینگیا در میانمار می گذرد.

روزنامه‌ی انگلیسی «ساندی تایمز» در این زمینه نوشت: دولتهای منطقه، با سکوت خود، نوعی همکاری با بوداییان افراطی و نظامیان تندرو را در پیش گرفته‌اند.

مدعیان حقوق بشر از جمله خانم «آنگ سان سوچی» که برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل نیز شده؛ در قبال این جنایت بزرگ سکوت پیشه کرده‌اند.

سکوت نارندرا مودی در برابر جنایات دولت و ارتش میانمار ضد مسلمانان روهینگیا در حالی است که دولت هند با ورود آوارگان مسلمان روهینگیا به این کشور به شدت مخالف است و اخیراً با همکاری دستگاه قضایی هند در تلاش است تا آنان را از این کشور اخراج کند.

بنابراین سکوت نخست وزیر هند در برابر سیل آوارگان مسلمان روهینگیا نشان می دهد که برای وی تنها منافع دهلی نو در رقابت با چین در میانمار مهم است حتی به قیمت به دریا ریختن آوارگان مسلمانان روهینگیا که به هند پناهنده شده اند

وکلای مدافع پناهجویان روهینگیا درهند گفته اند؛ «دولت هند در حالی قصد اخراج آنان را دارد که براساس قانون اساسی این کشور دولت هند وظیفه دارد؛ در حفاظت از زندگی و آزادی هر انسانی چه هندی و یا غیر هندی تلاش کند.»

در هر حال، دولت هند در حالی موضع خصمانه ضد مسلمانان روهینگیا اتخاذ کرده است و نارندرامودی نخست وزیر هم در سفر به میانمار در مورد مظلومیت خواهی آنان سخن نگفت که سازمان ملل اخیراً «ایندیرا جایسینگ» عضو دادگاه عالی هند را به عنوان رئیس گروه سه نفره این سازمان برای تحقیق درباره کشتار مسلمانان روهینگیا برگزید.

از این‌رو این انتخاب می تواند استقلال و بی طرفی این گروه را در بررسی وضعیت مسلمانان روهینگیا زیر سوال ببرد.


شنبه 25 شهریور 1396 - 14:0:5