گزارشی درباره مسلمانان میانمار:

روهینگیا چه کسانی هستند؟

چهار شنبه 22 شهریور 1396 - 17:25:6
روهینگیا چه کسانی هستند؟

تهران- الکوثر: مسلمانان روهینگیا در کشور میانمار بزرگ‌ترین اقلیت درجهان هستند که از هر گونه حقوق شهروندی و حتی آزادی تردد منع شده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حدود یک میلیون روهینگیا، اقلیت مظلوم مسلمان، در میانمار هستند که از داشتن هر گونه تابعیتی محروم هستند. بودائیان آن‌ها را آوارگانی از کشور بنگلادش می دانند که چنین تصوری سبب شده آن‌ها بزرگ ترین گروه و مجموعه ای در جهان باشند که از داشتن تابعیت محروم باشند.

بحران از زمان خشونت های 25 آگوست گذشته، بین گروه م «ارتش نجات روهینگیای آراکان» با ارتش میانمار در ایالت راخین، تشدید شد. البته، ریشه این بحران به دوره تقسیم هند در زمانی که تحت مستعمره انگلیس بود و شامل میانمار و بنگلادش بود، بر می گردد، بحرانی که به علت آن بیش از 370 هزار نفر از آن‌ها به بنگلادش- کشور همسایه میانمار- فرار کردند.

 

 مسلمانان روهینگیا

روهینگیا بزرگ ترین گروه بدون تابعیت در جهان و یکی از اقلیت‌هایی که به شدت تحت ظلم و ستم قرار دارند، هستند. مسلمانان میانمار به لهجه «شیتا گونیه» که لهجه بنگالی است و در جنوب شرق بنگلادش رایج است، سخن می گویند. حدود یک میلیون روهینگیای مسلمان در میانمار زندگی می‌کنند. بعضی از آنها در اردوگاههای آوارگان به‌ویژه در ایالت راخین ، واقع در شمال غربی، به سر می برند.

بهانه رژیم حاکم میانمار در ندادن شناسنامه به مسلمانان، قانون سال 1982 میانمار است. در این قانون آمده است تنها اقوامی که بتوانند اثبات کنند پیش از سال 1823 (قبل از جنگ اول انگلیس و میانمار که به استعمار این کشور منجر شد)، در خاک میانمار بوده اند، می توانند تابعیت میانماری داشته باشند. ‌ از سوی دیگر، اما روهینگیا تاکید می‌کنند که حضور آن‌ها در میانمار به پیش از این تاریخ (1823) بر می گردد.

طی سال‌های اخیر، هزاران نفر از آن‌ها از راه دریا به مالزی و اندونزی فرار کرده اند. برخی از آن‌ها نیز بنگلادش را مقصد فرار خود انتخاب کردند، کشوری که بیشتر آن‌ها در اردوگاه به سر می برند.

 

 شرایط طاقت‌فرسای زندگی

مسلمانان روهینگیا در میانمار، افراد بیگانه (خارجی) قلمداد می‌شوند. از این رو، انواع تبعیض‌ها مانند کار اجباری، اخاذی از آن‌ها، منع آمد و رفت، مقررات ظالمانه ازدواج و مصادره اراضی، در حق آن‌ها اعمال می‌شود. همچنین، در زمینه، تحصیلی و در خدمات اجتماعی ظلم و ستم برای آن‌ها اعمال می‌شود.

از سال 2011 با انحلال شورای نظامی، که نیم قرن بر میانمار حاکم بود، تنش‌ها در این کشور تشدید شد. طی سال های اخیر، گروهی موسوم به «جنبش راهبان ملی بودایی» به شدت به ایجاد تنفر علیه روهینگیا مشغول شدند و مسلمانان را مورد انواع آزار و اذیت قرار دادند.

 

حملات خونبار ارتش علیه روهینگیا

سال 2012 درگیری‌های بسیار خشونت‌باری بین بودایی ها و مسلمان در گرفت. در این درگیری‌ها دست‌کم 200 نفر کشته شدند که بیشتر آن‌ها از مسلمانان بودند. اکتبر سال 2016 درگیری‌های خشونت‌بار دیگری در این کشور روی داد و آن زمانی بود که ارتش میانمار عملیاتی را علیه اعضای «ارتش نجات روهینگیای آراکان» سازماندهی کرد. در حملات ددمنشانه نیروهای ارتش، خشونت‌های هولناک و بسیار فجیعی علیه مسلمانان روی داد و ده‌ها هزار نفر از آن‌ها از روستاها گریختند. ارتش میانمار درحالی به کشتار و نسل کشی مسلمانان اقدام می‌کند که آنها سلاحی جز سلاح سرد در اختیار ندارند.


چهار شنبه 22 شهریور 1396 - 17:24:56

دسته بندی :