هشدار شدید اللحن فیصل مقداد به آمریکا

دو شنبه 20 شهریور 1396 - 9:2:7
هشدار شدید اللحن  فیصل مقداد به آمریکا

معاون وزیر امور خارجه سوریه پیروزی ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان علیه تروریست های داعش را در دیرالزور سوریه، فصل جدیدی ار تلاش ها برای سرکوب تروریسم دانست و گفت آمریکا باید به همراه دوستانش به زودی از سوریه خارج شود در غیر این صورت برخورد ما با آنان همچون برخورد با نیروهای دشمن خواهد بود.

دمشق- الکوثر:  معاون وزیر امور خارجه سوریه پیروزی ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان علیه تروریست های داعش را در دیرالزور، فصل جدیدی ار تلاش ها برای سرکوب تروریسم دانست.

فیصل مقداد در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین افزود: مناسبت را غنیمت می شمرم و از تلاش هایی که همه طرف ها انجام دادند تا شهروندانمان در دیرالزور زنده بمانند تشکر می کنم. در این میدان رشادت واقعی از ارتش عربی سوریه و هم پیمانانمان اعم از حزب الله لبنان، جمهوری اسلامی ایران و روسیه بود. تمامی این طرف ها برای اقدام مشترک تلاش کردند تا داعش به عنوان الگوی تروریسم جهانی سرکوب شود. حوادث نشان می دهد داعش افسانه ای است که داستان ها و رسانه های غربی حکایت کرده اند تا منطقه همچنان با شکاف و تقسیم که برنامه غربی ها و اقدامی در جهت خدمت بیشتر به اسرائیل است، روبرو باشد. اسرائیل در پشت تمامی قضایایی است که بر سر سوریه می رود.»
معاون وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا پیروزی کامل در دیرالزور به معنی یک طرفه کردن جنگ و پیروزی نهایی است؟ گفت « بر اساس برداشت من نبرد دیرالزور آخرین نبرد بزرگ در سوریه است، البته نبرد در برخی مناطق باقی مانده ادامه خواهد یافت و این میادین نیز مهمند اما بخش زیادی از میدان های بزرگ را پشت سر گذاشته ایم و در مسیر آزادسازی دیگر مناطق در حرکتیم و به طور حتم، پیروزی با ماست. از زمان آغاز بحران تا به امروز، حتی ثانیه ای از امید به پیروزی دور نشده ایم.»
فیصل مقداد دربخش دیگری از مصاحبه خود بااشاره به حضور آمریکا در خاک سوریه گفت:« هرگونه حضور بیگانه در سوریه، بر اساس قانون بین الملل و منشور ملل متحد غیر قابل قبول است و حضور آمریکا در سوریه جز برای دشمنی با سوریه نیست، موجودیت آمریکا در سوریه جز به موجودیتی غیرقانونی و غیر قابل قبول، قابل تعبیر نیست، حضور آمریکا به هیچ وجه قابل توجیه نیست. اگر آمریکا به دنبال مبارزه با تروریسم است باید در این زمینه با ارتش عربی سوریه و هم پیمانان ارتش سوریه هماهنگی کند زیرا ارتش و هم پیمانانش هستند که در برابر تروریسم ایستاده و پیروزی هایی واقعی را رقم زده اند در شرایطی که مثلا در حادثه جبل ثرده، آمریکا به حمایت مستقیم از گروههای تروریستی مسلح برخاست تا این گروهها بتوانند با تسلط بر این منطقه، فرودگاه دیرالزور را به مدت یک و نیم سال به تعطیلی بکشانند. به همین منظور ما حضور آمریکا در سوریه را حضوری غیر قابل قبول می دانیم. چنانچه اخیرا مشاهده شد نیروهای آمریکا دهها برابر بیشتر از تروریست ها، کودکان، زنان و سالخورگان را در سوریه می کشند. از سوی دیگر آمریکا و ائتلاف زیر نظر او تمامی زیرساخت ها را در سوریه ویران می کنند. به نیابت از داعش و دشمنان سوریه، اماکنی را ویران می کنند که داعشی ها و جبهه النصره قادر به ویران سازی آن نیستند. بر اساس همین اتفاقات معتقدیم اقدامات آمریکا در سوریه برای خدمت به تروریسم و علیه منافع مردم سوریه است.»

وی درباره شیوه اخراج آمریکا از خاک سوریه گفت:« آمریکا باید به همراه دوستانش به زودی از سوریه خارج شود در غیر این صورت برخورد ما با آنان همچون برخورد با نیروهای دشمن خواهد بود. در شرایط کنونی که همگان به جنگ با داعش مشغول هستیم در پی آن نیستیم تا با مفاهیم بازی کنیم اما جا دارد برای کامل کردن سوالات شما(مجری) به ویژه سوالاتتان درباره برخی از قومیت های سوری چون کردها، به این نکته اشاره کنم که رویکرد ما به شهروندان کرد سوریه این است که آنها بخش جدانشدنی از مردم سوریه اند. آنچه ما از تمامی اقوام سوری می خواهیم مبارزه با داعش و جبهه النصره است . اگر در این وادی گام نهاده باشند مایه مسرت است اما این مبارزه باید در چارچوب وحدت ارضی و وحدت ملی سوریه باشد نه آنکه در چارچوب هایی باشد که به سود کشور نیست.»
معاون وزیر امور خارجه سوریه درباره امکان رویارویی با هدف اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از سوریه گفت:« بر این عقیده ام بهتر است آنان خودشان خاک سوریه را ترک کنند.»
المقداد همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات احتمالی آمریکا برای مقابله با پیروزی های اخیر ارتش سوریه افزود: «غربیها نمی خواهند هیچ دو کشور عربی در فضای همبستگی و همکاری با یکدیگر قرار بگیرند. آنها در اتحادیه اروپا تلاش کردند کشورهایی را که زبان، فرهنگ، آداب و رسوم و حتی گاهی ادیان مختلفی دارند در کنار یکدیگر قرار دهند، اما نمی خواهند دو کشور مانند سوریه و عراق با یکدیگر متحد شوند. این مسئله چالش اصلی است که با آن روبرو هستیم. ما خواهان افزایش هماهنگی با برادران عراقی برای مقابله با این چالش ها هستیم، زیرا منافع واقعی دو ملت عراق و سوریه آن است با یکدیگر همکاری کنند. منافع اسرائیل، آمریکا و کشورهای غربی آن است که مانع از متحد شدن سوریه و عراق شوند. برای سال های طولانی مانع از این مسئله شدند، اما این شرایط باید پایان یابد. »
مقداد درباره نگرانی اسرائیل از پیروزی های ارتش سوریه و حمله هوایی این رژیم به منطقه ای در استان حماه خاطر نشان کرد:« ما اولویت های خود را می دانیم و می دانیم که اسرائیل تاوان سنگینی پرداخت خواهد کرد. به اسرائیل درباره تکرار چنین تهاجم هایی هشدار می دهیم. اما اسرائیل نخواهد توانست در این شرایط، توجه ما را از دیرالزور و بعد از دیرالزور برای نجات ملت سوریه از داعش، منحرف کند. تروریسمی که اسرائیل از آن حمایت می کند و حملات اسرائیل با حمایت آمریکا و سکوت این کشور و سکوت جامعه جهانی، به باری بر دوش اسرائیل و کشورهای غربی تبدیل خواهد شد و اعتبار آنها را زیر سوال خواهد برد. این کشورها اصولی را به عنوان قوانین بین المللی تدوین کردند و تلاش می کنند ما را به پذیرفتن این قوانین قانع کنند، اما شاهد آن هستیم که هر روز و هر لحظه این قوانین را به نفع اسرائیل نقض می کنند.


دو شنبه 20 شهریور 1396 - 9:1:56