آغاز اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در آستانه قزاقستان

یک شنبه 19 شهریور 1396 - 13:4:27
آغاز اجلاس  سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در آستانه قزاقستان

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی باحضور سران و نمایندگان ۲۴ کشور اسلامی در آستانه قزاقستان آغاز به کار کرد.

آستانه - الکوثر: رئیس جمهوراسلامی ایران، سران کشورهای اسلامی را به گشودن عرصه‌هایی نو برای همکاری‌های علمی و فناورانه و نوسازی هرچه بیشتر این کشورها، به دور از تفرقه‌افکنی‌های دشمنان اسلام و قدرت‌های جنگ‌طلب، فراخواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای همکاری همه جانبه در عرصه علم و فناوری و نوآوری با همه کشورها و ملّت های اسلامی آماده است.
آقای روحانی که روز یکشنبه در جمع سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در آستانه پایتخت قزاقستان سخن می گفت، اظهار داشت: ما برای صلح، همزیستی و همکاری هر چه بیشتر با شما دولت‌های دوست و برادر به این اجلاس آمده‌ایم.

وی افزود: همة ما بر این مسئله اتفاقّ نظر داریم که «جهان اسلام» بخشی مهم و مؤثر، در منظومه جهانی است. و توانمندی، پیشرفت و ثبات آن، مایه توانمندی، پیشرفت و ثبات جهان خواهد بود. روشن است که در ضعف، عقب‌ماندگی و از هم‌گسیختگی جهان اسلام نیز، صلح پایدار، توسعه همه جانبه و همگرایی مؤثر جهانی ناممکن می‌شود. پس همرأیی و همراهی و همکاری ما اعضای جهان بزرگ اسلام برای ورود به جهان توسعه یافته در واقع تلاشی مشترک، برای ساختن جهانی به دور از جهل، فقر، جنگ و خشونت است.


روحانی گفت: همکاری در حوزه علم و فناوری هم از آن حیث که نقش پیشران در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی را دارد، برای رشد و همگرایی کشورهای اسلامی تعیین کننده است و هم از آن جهت که با جوانان و دانشگاه‌ها سر و کار دارد و با ایجاد فضای امید و سازندگی و اشتغال‌زایی، ریشه‌های گرایش به افراط و تروریسم را می‌خشکاند، از اهمیت سیاسی و اجتماعی راهبردی برخوردار است.

همچنین  نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان در مراسم افتتاحیه این اجلاس با تاکید بر لزوم همگرای بین کشورهای اسلامی در اجرای طرح های مشترک علمی گفت:بسیاری از علوم جدید در ریاضیات،نجوم و پزشکی حاصل تلاش دانشمندان مسلمان است که امروز در خدمت علم و اقتصاد غرب است.
وی خواستار ایجاد تشکلی همچون G20 میان ۱۵ کشور اسلامی برای توسعه علوم و فناوری نوین شد و افزود:توسعه فناوری های نوین در بخش کشاورزی،بهبود کیفیت غذا و حمایت های مالی از طرح های فناورانه نوین و حرکت به سوی دیجیتالی شدن مهمترین اولویت های پیش روی کشورهای اسلامی است.


رئیس جمهور قزاقستان با اشاره تحولات اخیر جهان اسلام گفت:جهان اسلام با آزمونی سخت مواجه است و اشاعه تفکرات افراطی و جوامع اسلامی را با مشکل مواجه کرده و اسلام هراسی هرروز لیستی جدید از جرایم را برعلیه مسلمانان در جهان ثبت می شود.
وی افزود:متاسفانه برخلاف واقعیت این باور در حال ترویج است که عقب ماندگی کشورهای اسلامی را به دین و مذهب مرتبط کنند در حالی که بسیاری از علوم امروز حاصل تلاش دانشمندان مسلمان است.

وی گفت:متاسفانه اختلاف موجود در جامعه اسلامی با یک ونیم میلیارد جمعیت موجب شده تا جهان اسلام به اهداف خود نرسد.
رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه دیگر سخنران این اجلاس بود .
وی با اشاره به ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی گفت:متاسفانه امروز در بیشتر کشورهای اسلامی کمتر از ۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود را به آموزش و تحقیقات اختصاص دارد که این رقم در برخی کشورها کمتر از یک درصد است و همین امر موجب شده که جهان اسلام عمدتا مصرف کننده محصولات علمی شوند واین امنیت ملی کشورهای اسلامی را با مخاطره مواجه کرده است و فرزندان هوشمند ما عمدتا در موسسات علمی کشورهای غربی جذب می شوند.


وی خواستار هماهنگی میان کشورهای اسلامی برای مقابله با جرایم سایبری شد و تاکید کرد:با وجود اهمیت این فناوری در توسعه تجارت و دسترسی آزاد به اطلاعات اما شاهد سو استفاده گروه های ترویستی از این فناوری هستیم  که به همه آسیب می زند. 
طیب اردغان با اشاره به بحران های  جهان اسلام گفت:کشورهای اسلامی باید با کنار گذاشتن اختلافات زمینه را برای خاتمه بخشیدن به حوادث غم انگیز سالهای اخیر در بحران خلیج فارس فراهم کنند و سازمان کنفرانس اسلامی باید ایفای نقش کند.
وی افزود:امروز مسلمانان با سختی هایی مواجه هستند که باید از همه امکانات برای کاستن از این سختی استفاده کنیم.
وی گفت؛ امروز در مسلمانان میانمار با مشکل مواجه هستند آنها وادار به ترک خانه و کاشانه خود می شوند و باید از همه ظرفیتها برای خاتمه بخشیدن به این رفتار ناعادلانه خاتمه داده شود.


یک شنبه 19 شهریور 1396 - 13:2:12