آشنایی با قانون اساسی عربستان

یک شنبه 12 شهریور 1396 - 12:59:50
آشنایی با قانون اساسی عربستان

قانون اساسی کشور پادشاهی عربستان مشتمل بر 9 فصل و82ماده است .

تهران- الکوثر: قانون اساسی عربستان 9فصل دارد . فصل اول به اصول کلی و فصل دوم به ساختار حکومت اختصاص دارد.

سایر فصل ها به شرح ذیل است

فصل سوم :عناصر انجمن سعودی

فصل چهارم : اصول اقتصادی

فصل پنجم: حقوق و ملزومات

فصل ششم: مقامات دولتی

فصل هفتم: امور مالی

فصل هشتم: دستگاه نظارت و کنترل

فصل نهم: مقررات عمومی

 

قانون اساسی عربستان 82ماده قانونی دارد که برخی از آنها به شرح ذیل است :

ماده ۱

پادشاهى عربستان سعودى، حكومتى اسلامى عربى و مستقل است كه مذهب آن اسلام، قانون اساسى آن كتاب خدا و سنت پيامبر (صلوات ا. . . و سلام ا. . . عليه) ، زبان آن عربى و پايتخت آن رياض است.

ماده ۲

عيد فطر و عيد اضحى تعطيلات عمومى كشور بوده و تقويم آن تقويم هجرى است.

ماده ۳

پرچم كشور به قرار زير است: الف) رنگ آن سبز مى‌باشد. ب) عرض آن دو سوم طول آن است. ج) عبارت «لا اله الاّ اللّه و محمدا رسول اللّه» در وسط پرچم نقش بسته و يك شمشير آخته زير آن قرار دارد. مقررات مربوط به آن توسط قانون معين مى‌شود.

ماده ۴

نهاد (آرم) كشورى، شامل دو شمشير متقاطع است كه يك درخت نخل در فضاى بالاى آن دو شمشير و بين آنها قرار مى‌گيرد. سرود و نشانهاى كشورى توسط قانون مشخص مى‌شود.

ماده ۵

رئیس کشور و و قوه مجریه پادشاه ست که به صورت موروثی برگزیده می‌شود.

عربستان با نام رسمی پادشاهی عربستان سعودی (به عربی: المملکة العربیة السعودیة) بزرگترین کشور در باختر آسیاست. این کشور که بخش عمدهٔ شبه جزیرهٔ عربستان را در بر گرفته‌است، از شمال با عراق، اردن و کویت، از سوی خاور با امارات متحدهٔ عربی، قطر و خلیج فارس، از جنوب خاوری با عمان، از سوی جنوب با یمن و از سوی باختر با دریای سرخ هم‌مرز است. جایگاه‌های مهم دینی مسلمانان هم‌چون کعبه، مسجد پیامبر و آرامگاه پیامبر اسلام در این کشور جای دارد.عربستان سعودی با ۲٫۱۴۹ میلیون کیلومتر مساحت بزرگترین کشور غرب آسیا و دومین کشور وسیع عرب‌نشین پس از الجزایر است. این کشور بیش از ۲۷ میلیون جمعیت دارد که فقط ۱۶ میلیون آن‌ها شهروند این کشور و بقیه از اتباع خارجی هستند.

پادشاهی عربستان سعودی در سال ۱۹۳۲ توسط ملک عبدالعزیز بن سعود پایه‌گذاری شد. هرچند که جنگ‌ها و کشمکش‌هایی که به تشکیل عربستان منجر شد در سال ۱۹۰۲ با تصرف ریاض، خانهٔ ابا و اجدادی آل سعود، توسط ملک عبدالعزیز آغاز گردید. عربستان سعودی یک سلطنت مطلقه است. عربستان خود را کشوری اسلامی معرفی می‌کند و به شدت تحت تاثیر وهابیت است. عربستان سعودی کشور محل تولد اسلام است.

برخی از دانستنی های دیگر درباره عربستان:

فروش سگ و گربه در این کشور ممنوع است.

ورود غیرمسلمان بنا به حرمت مکان‌های اسلامی، به بخش‌های حجاز (شهرهای مکه و مدینه) ممنوع است. سازنده‌ی بهترین هتل مکه (هتل هیلتون) که غیرمسلمان است، مجبور شد از راه دوربین و بر روی یکی ازتپه‌های دور شهر پروژه ساخت هتل را دیده‌بانی و پیگیری کند.

سالن سینما در عربستان وجود ندارد.

عکس‌برداری در بیشتر جاهای عمومی ممنوع است.

جادوگران گردن زده می‌شوند.

بعضی از دانشمندان دینی عربستان خواهان قانونی شدن برده‌داری هستند.

در جاهای عمومی و غذاخوری‌ها جداسازی جنسیتی به شدت اجرا می‌شود

بر اثر فشار بیش از حد بر روی زنان، آمار خودکشی زنان بالاست

در عربستان، مجازات اسلامی اجرا می‌شود که در بر گیرندهٔ حدود و قانون‌های تعزیراتی است برای نمونه، چهار انگشت فرد دزد بریده می‌شود. همچنین در بعضی موردها و برای قصاص اندام دیگر بدن نیز بریده می‌شود. در این کشور افراد بزه‌کار در ملأ عام گردن زده می‌شوند.

تاکنون میلیون‌ها کتاب دینی اقلیت‌های دینی توقیف و آتش زده شده‌است.

حکومت سعودی معاهده حقوق بشر سازمان ملل را خلاف اسلام می‌داند و تاکنون حاضر به امضای آن نشده است. از این رو، خود را ملزم به رعایت مفاد آن نمی‌داند و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نیز مبنایی برای برخورد با موارد نقض حقوق بشر در این کشور ندارد.

مردان مجاز هستند ۴ همسر قانونی داشته باشند، و داشتن بیشتر از ۴ همسر بر خلاف قانون اسلامی به حساب می‌آید.

کتاب قانون اساسی عربستان


یک شنبه 12 شهریور 1396 - 12:59:38

پربازدیدها