گروه های فلسطینی(7)

آشنایی با کتائب ابوعلی مصطفی از جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین

پنج شنبه 17 خرداد 1397 - 0:32:49
آشنایی با کتائب ابوعلی مصطفی از جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین

تهران - الکوثر : جنبش جبهه مردمی برای آزادی فلسطین از گروه‌های چپ‌گرای فلسطینی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این جنبش یک گروه ضد امپریالیستی است و رژیم صهیونیستی را مولد صهیونیسم جهانی می‌داند. در سال ۱۹۶۷ با ادغام دو گروه از جوانان فلسطینی و جبهه آزادی فلسطین تشکیل شد. احمد جبرئیل افسر نیروی هوایی سوریه و جرج حبش دو مؤسس اصلی آن بودند. این سازمان بر اثر اختلافاتی که درون آن نمایان شد، دو جریان تحت عنوان‌های فرماندهی کل و جبهه دموکراتیک به رهبری احمد جبرائیل و نایف حواتمه اعلام جدایی و انشعاب نمودند.

کتائب ابوعلی مصطفی زیر مجموعه جنبش اولیه این جریان است که امروزه با نام جبهه مردمی برای آزادی فلسطین از آن نام برده می‌شود. رهبر جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تا سال ۲۰۰۰ جرج حبش بود و سپس ابوعلی مصطفی جایگزین وی شد. پس از شهادت ابوعلی مصطفی در سال ۲۰۰۱ براثر حمله موشکی رژیم صهیونیستی، احمد سعدات تا اکنون رهبری این گروه را بر عهده دارد. احمد سعدات بارها از سوی تشکیلات خودگردان دستگیر شده است و اکنون در زندان رژیم صهیونیستی در اریحا بازداشت است. امروز گروه اولیه برخلاف سال‌های اول تأسیس جنبش جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، نقشی حاشیه‌ای و خنثی در معادلات فلسطین دارد و جایگاه پیشین خود را از دست داده است.

گروه نظامی این جنبش به یاد شهید ابوعلی مصطفی رهبر پیشین نام گذاری شده است. کتائب ابوعلی مصطفی، شاخه نظامی جبهه خلق برای آزادی فلسطین پس از انشعاباتی که نام برده شد، از سال ۱۹۹۹ به طور رسمی آغاز به کار کرد و در جریان انتفاضه مسجدالاقصی ملت فلسطین، توفیقات مهمی را در کارنامه مبارزاتی خود به ثبت رساند.

بررسی سابقه و تفکرات گروه‌های نظامی در فلسطین، نشان می‌دهد که علی‌رغم تفاوت عقیده و ماهیت مبارزه در آنان، اما هدف مشترک مبارزه با رژیم از طریق نظامی می‌تواند فرصت همکاری میان آنان را ایجاد نماید.

پیش از شهادت ابوعلی مصطفی دبیر کل این جبهه، شاخه نظامی مذکور از همان آغاز انتفاضه تحت عنوان نیروهای مقاومت خلق قوات المقاومه الشعبیه عملیات نظامی خود را انجام می‌داد، اما پس از ترور ابوعلی مصطفی و انشعابات نام آن تغییر یافت.

یکی از اقدامات این گردان‌، ترور وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی به فاصله چهل روز پس از شهادت ابوعلی مصطفی بود. اقدامی که موجب شد از آن زمان روابط جنبش فتح و کتائب ابوعلی مصطفی بسیار تیره‌ گردد. امری که زمینه درگیری‌های داخلی این دو گروه را در مناطق متعددی در کرانه غربی طی سال‌های بعد، مهیا کرد. حمله به یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در نوامبر ۲۰۰۶ و حمله به مقر انگلیسی‌ها در غزه در مارس ۲۰۰۶ از دیگر فعالیت‌های نظامی گردان‌های شهید ابوعلی مصطفی است. این جنبش در سال‌های اخیر اقداماتی را علیه رژیم صهیونیستی بر عهده گرفته است. به طور مثال می‌توان به انجام عملیات شهادت طلبانه در قدس در آبان ۹۳ و شلیک ۱۲ موشک به سرزمین‌های اشغالی در سال ۹۰ اشاره کرد.

سیاست‌های اعلامی و رفتارهای این کتائب به‌خوبی نشان می‌دهد که این گروه به دنبال مبارزه مسلحانه با رژیم صهیونیستی است؛ هرچند شاخه سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در سال ۱۹۹۹ پس از چند سال مخالفت، اسلو و پیامدهای آن را پذیرفت.


شنبه 11 شهریور 1396 - 15:18:23