قذافی اطلاعات صحیحی از وضعیت امام موسی صدر نداد

دو شنبه 6 شهریور 1396 - 15:34:43
قذافی اطلاعات صحیحی از وضعیت امام موسی صدر نداد

در آستانه فرا رسیدن سی و نهمین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر، نشست خبری «خلیل حمدان» عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان در خصوص ابعاد مختلف این حادثه، در مقر جنبش امل در تهران، آغاز شد.

تهران- الکوثر:  عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان با اشاره به اینکه قذافی جنایتکار هیچگاه اطلاعات صحیحی از وضعیت امام موسی صدر نداد گفت: همه اظهارات او درباره امام موسی صدر دروغ بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمدان  در ابتدای این نشست گفت: امام صدر یاور انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی بود. او مجاهدان و پیشگامان بزرگ انقلاب اسلامی ایران را می شناخت و با تکیه بر جایگاه خود در لبنان در زمینه سازی و آمادگی برای یاری انقلابیان مشارکت داشت و با سخنان و موضع گیری های جدی خود انقلاب را به جهانیان معرفی می کرد و در این راه با امام خمینی ارتباط داشت.

حمدان تصریح کرد: انقلاب ایران جزو نخستین دغدغه های امام بود و هر کاری می توانست برای آن می کرد. نمونه روشن آن آخرین مقاله امام پیش از سفر خود به لیبی در مجله لوموند فرانسه است. موضوع این مقاله که با عنوان «ندای پیامبران» به چاپ رسید، اهداف انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی در برابر شاه معدوم بود که زشت ترین ستم ها را در حق علما و بندگان شایسته خدا روا داشت و ستم او همه کشور را فرا گرفته بود.

وی افزود: امام صدر یاور فلسطین نیز بود و با انقلاب فلسطین همبستگی داشت و ضمن تأکید بر اینکه اسرائیل شر مطلق است، فلسطین را مساله اصلی می دانست و رها کردن انرا همچون رها کردن دین می شمرد. حمدان در خصوص نقش ایران در قبال ربوده شدن امام موسی صدر گفت: ایران و رهبری فرهیخته آن آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) توجه ویژه ای به این مساله داشته و تلاش های زیادی را هم در این زمینه صورت داده است.

وی تاکید کرد: حتی امام خمینی (ره) بارها تاکید کردند که امام موسی صدر خدمات زیادی به اسلام ارایه کرد. حمدان در ادامه یادآور شد: متاسفانه تلاش های مشترک میان ایران و لبنان تاکنون به نتیجه نرسیده است. قذافی جنایتکار هیچگاه اطلاعات صحیحی از وضعیت امام موسی صدر نداد. همه اظهارات او درباره امام موسی صدر دروغ بود.

وی افزود: ما برای حل و فصل مساله ربوده شدن امام موسی صدر رایزنی های زیادی با مقامات کنونی لیبی انجام داده ایم. قطع به یقین امام موسی صدر در زمان ناپدید شدن زنده بوده است و این مساله برای ما اثبات شده است. با این حال مساله فوت ایشان هنوز برای ما مسجل نشده است و تلاش ها برای دستیابی به آخرین وضعیت امام موسی صدر همچنان ادامه دارد.

حمدان در ادامه تأکید کرد: دولت کنونی لیبی جدیتی برای روشن شدن ابعاد مختلف ربوده شدن امام موسی صدر از خود نشان نمی دهد. با این حال ما به درخواستهایمان از آنها در این زمینه پافشاری می کنیم. حمدان در پاسخ به سوالی پیرامون اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران می بایست در خصوص این مساله انجام دهد گفت: جمهوری اسلامی از قدرت دیپلماتیک بالایی در منطقه برخوردار است و ما از برادران ایرانی خود می خواهیم که از این قدرت خود در یافتن امام موسی صدر استفاده کنند و البته آنها هم اکنون نیز این کار را میکنند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی یک رژیم جنایتکار و آدمکش است. قطعا صهیونیستها از ناپدید شدن امام موسی صدر بیشترین سود را برده و می برند. اما این اشتباه است که ما صهیونیستها را مقصر ناپدید شدن امام موسی صدر معرفی کنیم. قذافی جنایتکار مسول اصلی این اقدام خصمانه محسوب می شود.

حمدان در پاسخ به سوالی پیرامون زنده بودن یا نبودن امام موسی صدر نیز تصریح کرد: واقعیت این است که برای ما هنوز مسجل نشده است که امام موسی صدر دار فانی را وداع گفته است. برخی می گویند که بر اثر کهولت سن، امام موسی صدر جان خود را از دست داده است. اما این مسأله صحیح نیست. اگر بعد زمانی را هم محاسبه کنیم، برادر ایشان یعنی سید علی صدر با وجود اینکه دو سال از وی کوچکتر است، اما همچنان در قید حیات است. بنابراین، اینکه گفته می شود امام موسی صدر بر اثر مرور زمان جان خود را از دست داده کاملا فرضیه غلطی است. 

عضو هیأت رئیسه جنبش أمل لبنان همچنین با اشاره به تلاش های این کشور برای یافتن امام موسی صدر، اظهار داشت: واقعیت این است که ما در روند یافتن امام موسی صدر و پی بردن به ابعاد مختلف عملیات ربایش وی، تنها به یک طرف یعنی جمهوری اسلامی ایران بسنده نکردیم و رایزنی های بین المللی را در این ارتباط انجام دادیم. دولت موریتانیا یکی از طرف هایی است که با آن در این خصوص رایزنی کردیم.

وی در همین ارتباط افزود: احمد سنوسی ازجمله افرادی است که ۳۳ سال در زندان های قذافی به سر بُرد و پس از آزادسازی در موریتانیا تشکیل حزب داد. ما از دولت موریتانیا خواستیم تا امکان بازجویی از سنوسی را برای ما فراهم کند اما با مخالفت آن مواجه شدیم و تنها توانستیم دیدارهای کوتاهی را با سنوسی داشته باشیم. پس از مدتی دریافتیم که تمامی اطلاعاتی که سنوسی به ما داده دروغ بوده است. 

خلیل حمدان همچنین با اشاره به سوء استفاده برخی کشورها از ربوده شدن امام موسی صدر توسط رژیم قذافی، اظهار داشت: این یک واقعیت تلخ است که برخی از دولت ها از این حادثه هولناک بهره برداری کردند. اما در هر صورت ما به دنبال این نیستیم که مسئولیت ربوده شدن امام موسی صدر را به گردن دولت ها و طرف های مختلف بیندازیم. این کار را نخواهیم کرد. به همین میزنا بسنده می کنیم که ربوده شدن امام موسی صدر به برخی دولت ها سود رساند. 

حمدان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص افکار و ایدئولوژی امام موسی صدر اظهار داشت: امام صدر، توجیه کردن تروریسم را مرگ بارتر از خود تروریسم می دانست. وقتی دولتهای بزرگ و روزنامه ها و ماهواره ها و رسانه های خودفروخته، جنایت ها و کشتارهای رژیم صهیونیستی را توجیه می کردند، امام صدر این برخورد را همچون بستری مناسب برای پرورش تروریسم خواند و امروزه نیز شاهدیم که برخی کشورها تروریسم را در عراق و سوریه و یمن و ایران و لبنان توجیه می کنند.  عضو هیأت رئیسه جنبش أمل لبنان همچنین تصریح کرد: استمرار غیبت امام صدر و دو همراهش یکی از انواع تروریسم دولتی است و سکوت جامعه بین الملل در قبال این جنایت، تنها از سر بی توجهی نیست بلکه ناشی از توطئه گسترش تروریسم سازمان یافته است. استمرار غیبت امام صدر و دو همراهش محکومیتی روشن برای جامعه جهانی است.

این سیاستمدار لبنانی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: گذر زمان موجب به فراموشی سپردن اتفاقی که برای امام موسی صدر افتاد، نخواهد شد. تأثیر گذر زمان، از اهمیت این مسأله نخواهد کاست و بلکه بر آن نیز خواهد افزود. مسئولیت جامعه جهانی در قبال این مسأله مسئولیت بسیار بزرگی است و هرآن کس که آن را نادیده بگیرد، در واقع مروج تروریسم است به ویژه آنکه جنایتی که معمر قذافی مرتکب شده است، برهمگان روشن است.

حمدان همچنین در سخنان خود اظهار داشت: ما در جنبش أمل لبنان بر موضع تغییرناپذیر خود تأکید می کنیم که دولت کنونی لیبی مسئول آزادسازی امام صدر و دو همراهش است؛ به همان اندازه که قذافی جنایتکار مسئول ربوده شدن آنها بود. روابط ما با لیبی هر اندازه که مهم باشد، ارتقاء نخواهد یافت. ما همچنان به تلاش ها و رایزنی های بین المللی جهت حل و فصل پرونده ربوده شدن امام موسی صدر ادامه می دهیم.

منبع: مهر


دو شنبه 6 شهریور 1396 - 15:34:16

عکسهای بیشتر :