شکست پروژه براندازی در سوریه

شنبه 28 مرداد 1396 - 14:5:7
 شکست پروژه براندازی در سوریه

نویسنده سرشناس جهان عرب در یادداشتی حضور ۴۳ کشور و از جمله ۱۰ کشور عربی در نمایشگاه بین‌المللی دمشق را سیلی به اتحادیه عرب خواند که عضویت سوریه را در این نهاد به حال تعلیق درآورده است.

تهران- الکوثر: روزنامه «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان «حضور 10  کشور عربی در نمایشگاه دمشق سیلی به اتحادیه عرب است»، روند سریع و پرشتاب بهبود اوضاع اقتصادی و فرهنگی در کنار اوضاع سیاسی و امنیتی سوریه را گواه شکست پروژه سرنگونی نظام دمشق توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی دمشق با مشارکت 43 کشور عربی و غیر عربی و در رأس آن روسیه، چین، ایران، ونزوئلا، عراق و هند و شرکت‌هایی از 20 کشور  که روابط خود با سوریه را قطع کردند از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان نشانه مهمی از بروز تحولی بزرگ در فضای فرهنگی و اقتصادی علاوه بر فضای سیاسی سوریه است به گونه‌ای که ترس و نگرانی جای خود را به امید و انتظار برای نزدیک شدن به پایان جنگ داده است.

تغییر و تحولی که ما در اینجا منظورمان است شتاب گرفتن روند بهبود اوضاع اقتصادی و فرهنگی در سوریه پس از گذشت هفت سال از جنگ و درگیری است که سایه سیاه خود را بر زندگی در این کشور عربی انداخته است کشوری که سرچشمه روشنگری در جهان عرب و حوزه دریای مدیترانه بوده و همچنان نیز خواهد بود.

مساله‌ای که دستکم برای ما قابل توجه بود، حضور چندین کشور عربی نظیر مصر، عمان، فلسطین، لبنان، سودان، یمن، امارات، اردن، الجزایر و بحرین یعنی نیمی از کشورهای عضو اتحادیه عرب در این نمایشگاه بود که سوریه عضویت آنها را به حال تعلیق درآورده است.

«بثینه شعبان»، مشاور رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگویی با شبکه المیادین گفت: بازگشت نمایشگاه بین المللی به دمشق و اقبال قابل توجه به آن گواه این است که جنگ در سوریه به پایان رسیده و سوریه همان گونه که تروریسم را سرکوب کرد با هر گونه حضور غیرقانونی در خاک خود خواهد جنگید و آن را شکست خواهد داد اما خانم شعبان در عین حال اذعان داشت که سوریه به طور کامل پیروز نشده و پیروزی به فداکاری‌های بیش‌تر نیاز دارد.

اندک کسانی پنج یا شش سال قبل استقبال هزاران سوری از نمایشگاه بین المللی دمشق را پیش‌بینی می‌‍کردند و معنایش این است که پروژه سرنگونی نظام و تجزیه کشور سوریه شکست سختی خورده است و حالا حق برادران سوری است که شاد باشند و جشن بگیرند.

روند رسیدن سوریه به ثبات و مرحله بازسازی، شتاب گرفته است و حضور بیش از یک هزار و پانصد تاجر مهمان در نمایشگاه بین المللی دمشق گواه بسیاری است، چرا که این سرمایه داران برای آفتاب گرفتن و هواخوری به سوریه نیامدند بلکه آنها به دنبال فرصت‌های سرمایه گذری و قراردادهای عمرانی برای آبادانی سوریه هستند تا در پس آن سودهای بزرگی به جیب بزنند، همه گام‌های آنها حساب شده است چون حس شامه آنها برای پول خوب کار می‌کند.

امروز تقریبا 10 کشور عربی در نمایشگاه بین المللی دمشق حضور دارند و سال آینده مطمئنا این تعداد بیش‌تر خواهد شد چون سوریه گام‌های بلندتری در مسیر بهبود و بازیافتن سلامت خود برخواهد داشت و اگر مخالفان دولت عزم بازگشت به دمشق کردند و از توطئه‌ها برای تجزیه سوریه می‌گویند برخی دیگر به دنبال واسطه‌ای هستند که راه بازگشت به سوریه را برایشان فراهم کند؛ این به معنای تحولی بزرگ و پرشتاب در عرصه سوریه است که همه بدشگونی‌ها را از بین می‌برد و بر بازگشت سوریه به جایگاه طبیعی خود در پیشگامی و رهبری جهان عرب تاکید می‌کند.

ما در همین جا گفته‌ایم و اصلا قصد تکرار آن را نداریم که ملت سوریه از اراده‌ای آهنین و شایستگی‌های بالا و ظرفیت و تجربه بی نظیری برای بازسازی کشورشان آن هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین هزینه برخوردارند.

عطوان در پایان این یادداشت آورده است : یک سیاستمدار بلندپایه مغربی در دیدار اخیر  و البته تصادفی که با وی در سفر به طنجه داشتم به من گفت تو زیاد درباره قانون آمریکا (جستا) درباره محاکمه کشورهای حامی تروریسم می‌نویسی، به نظرت وقت آن نرسیده که خواهان صدور مدل و نمونه عربی جستا شوی تا کشورهایی عربی که مصرانه در جنگ برای نابودی و کشتار در سوریه شرکت داشتند محاکمه شوند و به ملت سوریه  به خاطر آن غرامت بدهند؛ من به این سیاستمدار مغربی قول دادم که از جستای عربی هم بنویسم و همینجا به قول خود عمل کردم و امیدوارم که این مقاله را بخواند.


شنبه 28 مرداد 1396 - 14:5:0