ساختار سیاسی عربستان سعودی

سه شنبه 24 مرداد 1396 - 13:21:41
ساختار سیاسی عربستان سعودی

الکوثر فارسی: در عربستان سعودی خبری از فعالیت احزاب و رسانه‌های مستقل وجود ندارد و پادشاه از اختیارات مطلقه و کامل برخوردار است.

از سال ۱۹۳۲ (میلادی) که پادشاهی آل سعود بنیان نهاده شد، این کشور پادشاهی مطلقه داشته‌است. پادشاه باید برای بیش‌تر تصمیم‌هایی که می‌گیرد، تأیید علما و رهبران دینی کشور را داشته باشد. پادشاه مسئول پاسداری و نگاهبانی از مسجدالحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه است.

در این کشور خبری از فعالی احزاب سیاسی، پارلمان و انتخابات نیست. دین اسلام از قدرتمندترین نهادهای جامعه‌است و نظام دادرسی وابسته به دولت و نیروی انتظامی (شرطه) آن کشور موظف به اجرای قانون‌های امر به معروف و نهی از منکر هستند. خانواده پادشاهی آل سعود تسلط کامل سیاسی بر عربستان سعودی دارند. هم‌اکنون نیز قدرت در پادشاهی سعودی در دست پادشاه و مبلغان دینی آن متمرکز است.

عربستان سعودی به لحاظ نوع کنترل سیستم اجرایی، یک سرزمین مستقل به شمار می‌آید. این کشور از ۱۳ استان تشکیل شده است که در رأس هرکدام از آن‌ها، یکی از شاه‌زادگان سعودی فرمان می‌راند و از اختیارات کامل برخوردار است. در عربستان سعودی در رأس حکومت مرکزی، پادشاه قرار دارد که ریاست قوه مجریه، به عنوان اصلی‌ترین قوه کشور، در دست اوست. میزان کنترل حکومت مرکزی بر همه سرزمین عربستان سعودی به دلیل حضور شاه‌زادگان سعودی در امیری استان‌ها، یکسان است. در این کشور از فعالیت سیاسی مخالفان به شدت جلوگیری می‌شود. مطبوعات در این کشور به طور کامل زیر نظر دولت است و آنان در حقیقت، بازگوکننده خط فکری و سیاست حاکم بر کشور هستند و خط مشی دولت را تبلیغ می‌کنند.

در پادشاهی سعودی بزرگان و آموزگاران پایه نخست دین اسلام، همواره نقش مهمی در کشور بازی کرده‌اند و قدرت سیاسی بی‌پایانی دارند. بزرگان عربستان سعودی دربرگیرنده مبلغان دینی، قضات، وکلا، مدرسان، و خطبای مساجد هستند. در عربستان سعودی، شورای عالی علماء از قدرت چشم‌گیری برخوردار است. این گروه به صورت هفتگی با شاه دیدار می‌کنند. در بسیاری از موارد حکومتی، شاه با مبلغان دینی مشورت می‌کند. بیشتر مبلغان دینی عربستان سعودی به خاندان الشیخ منسوب هستند که از نوادگان محمد بن عبدالوهاب بنیانگذار فرقه وهابیت هستند. مبلغان دینی با خانواده پادشاه پیوند نزدیکی دارند.


سه شنبه 24 مرداد 1396 - 13:21:34