دویچه وله بررسی کرد

مراسم تحلیف روحانی؛ نمایش تقابل آمریکا و اروپا در مسئله برجام

شنبه 14 مرداد 1396 - 14:42:29
مراسم تحلیف روحانی؛ نمایش تقابل آمریکا و اروپا در مسئله برجام

یک رسانه آلمانی حضور سیاستمداران خارجی اروپایی در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان که امروز انجام می‌شود را صحنه نمایش تقابل آمریکا و اروپا در مسئله برجام دانست.

"دویچه وله" آلمان در مطلبی به بررسی تقابل و رویاروی اروپا و آمریکا در مسئله توافق هسته ای با ایران پرداخته و نوشت: به اعتقاد اروپاییان توافق هسته ای ایران، دنیا را امن تر کرده است و در عین حال آمریکایی ها بیشتر تمایل دارند از آن خارج شوند.

این تضاد آشکار بین اروپا و آمریکا در مراسم تحلیف حسن روحانی برای شروع دور جدید ریاست جمهوری اش کاملا آشکار است.

دویچه وله در ادامه نوشت: در صورتی که مکانی وجود داشته باشد که در آن رویکردهای متفاوت اروپا و آمریکا در قبال ایران آشکارا قابل مشاهده باشد آن مکان تهران در روز شنبه است.

حسن روحانی امروز شنبه بار دیگر برای دومین دور ریاست جمهوری ادای سوگند می کند. "فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مشاور وزیر امور خارجه فرانسه و معاون وزیر امور خارجه آلمان از مهمانان اروپایی این مراسم هستند.

حضور اروپاییان در این مراسم در تضاد آشکار با رویکرد واشنگتن در قبال ایران است. جهت یادآوری باید بگوییم که "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا در اولین سفر خارجی خود در ماه می سال جاری میلادی از همه کشورها درخواست کرد که ایران را منزوی کنند.

به این ترتیب ثمره مذاکرت حدودا 10 ساله برای توافق هسته ای با ایران که دو سال پیش به برجام انجامید در معرض خطر قرار دارد. این توافق هسته ای که به اختصار برجام نام دارد مبنایی برای بازگشت ایران به صحنه بین المللی وهمکاری های اقتصادی با این کشور بعد از سال های طولانی تحریم است.

موضوع مهم مطرح در این توافق هسته ای این است که برای یک مدت محدود، ایران از بخشی از برنامه های هسته ای خود عقب نشینی کرده و نظارت ها بر این برنامه ها افزایش پیدا کرده و در عوض تحریم های هسته ای علیه این کشور به تدریج لغو می شود. تا به حال این مسئله شکل گرفته است و آژانس بین المللی انرژی اتمی در شش گزارش این مسئله را تایید کرده است که ایران به این توافق پایبند بوده است. توافق هسته ای با ایران برای اتحادیه اروپا یک پیشرفت بزرگ در مسیر امنیت و منع گسترش سلاح های اتمی است.

"ساشا لوهمن" از موسسه علم و سیاست برلین در این باره به دویچه وله گفته اما تصویر کاملا متفاوتی درباره برجام در آمریکا دیده می شود و هم رئیس جمهور و هم کنگره نسبت به این توافق بسیار تردید دارند. بنابراین اکثریت قریب به اتفاق مسئولان این کشور خواستار این هستند که یا این توافق را تضعیف و یا لغو کنند. بنابراین این خطر بسیار ملموس و مشخص است که در آینده نزدیک از طرف آمریکا شرایط تغییر کند. فرصت بعدی برای چنین تغییری در ماه اکتبر است. در این ماه کنگره باید به رئیس جمهور خبر دهد که آیا ایران در طول این 90 روز همچنان شرایطی را برآورده کرده که کاهش تحریم ها علیه این کشور در پیش گرفته شود. در این میان در کاخ سفید یک گروه کاری تشکیل شده که برای ترامپ مشخص می کند چه تحریم های هسته ای جدیدی باید علیه ایران تصویب شود.

البته توافق هسته ای برای برخی مقامات آمریکایی از جمله سناتور جمهوریخواه "باب کروکر" مثبت است. وی که رئیس کمیته روابط سنای آمریکا است درخواست کرده که اجازه ندهند توافق اتمی با ایران به هم بخورد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: متحدان اروپایی آمریکا کم تر تمایلی به در پیش گرفتن رویکرد آمریکا در این باره دارند. در مسئله ایران، بروکسل و واشنگتن در مسیر تقابل و رویارویی قرار دارند و این مسئله ای است که در مراسم تحلیف روحانی قابل رویت خواهد بود.

"رولف موتزنیش"، نماینده مجلس آلمان و رئیس گروه دوستی آلمان و ایران حضور سیاستمداران اروپایی در مراسم تحلیف حسن روحانی را ضروری می‌داند. او در گفتگو با دویچه‌وله از تلاش سیاستمداران کشورش برای بهبود روابط با ایران خبر داد.

وی همچنین در این باره گفت که شرکت سیاستمداران خارجی اروپایی در مراسم تحلیف روحانی پیغام آشکاری است مبنی بر اینکه اروپا می خواهد به تفاهم با ایران مبتنی بر توافق اتمی پایبند باشد. هم زمان این پیغامی است مبنی بر اینکه ما همچنان می خواهیم با رئیس جمهور ایران همکاری های بر مبنای اعتمادی را در پیش گیریم.

همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از تبلیغ کردن درباره توافق هسته ای با ایران خسته نمی شود. در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در 20 ماه می در عریستان سعودی با حکام آل سعودرقص شمشیر می کرد موگرینی به عنوان اولین سیاستمدار خارجی در پیامی توئیتری انتخاب مجدد روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفته و همزمان بر آمادگی اروپا برای اجرای کامل توافق هسته ای تاکید کرد. وی همچنین در 20 جولای سال جاری میلادی با اعطای جایزه صلحی توافق هسته ای را به عنوان نمونه ای برای یک دیپلماسی موفق یاد کرد.

دویچه وله در ادامه نوشت: اگر آمریکا از توافق هسته ای خارج شود حتی در صورت پایبندی دیگر شرکا و متحدان آن به این توافق، این مسئله عواقب بسیار گسترده ای خواهد داشت. این مسئله مانع جدی برای مبادلات اقتصادی با ایران خواهد بود. تحریم های ثانویه آمریکا می توانند همچنین شرکت های اروپایی که با ایران تجارت می کنند را هم شامل شود.

"ساشا لوهمن" از موسسه علم و سیاست برلین بر این باور است که شرکت های اروپایی عملا در بروکسل تنظیم نشده بلکه تحت نفوذ واشنگتن قرار دارند. بنابراین شرکت های بزرگ اروپایی آشکارا می گویند که تحریم های آمریکا برای ما عامل تعیین کننده است. به زعم این شرکت ها حتی در صورتی که ما از نظر قانونی هیچ گونه نگرانی از طرف اروپا درباره عواقب تجارت با ایران نداشته باشیم، با این حال به سمت ایران نمی رویم چرا که نگرانیم به جرم نقض تحریم های آمریکا گناهکار شمرده شویم.

منبع : tasnimnews


شنبه 14 مرداد 1396 - 14:42:26