بارزانی به ابوالغیط: ما را سرزنش نکن!

جمعه 13 مرداد 1396 - 15:5:52
بارزانی به ابوالغیط: ما را سرزنش نکن!

بغداد- الکوثر: رئیس منطقه کردستان عراق در پاسخ به نامه دبیر کل اتحادیه عرب خطاب به وی گفت به جای اینکه ما را سرزش کنی، دوستان ما را در بغداد سرزنش کنید.

«مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق، به نامه «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب، پاسخ داد.

وی در این نامه به ابوالغیط گفته است: «دولت عراق بر اساس همزیستی، مشارکت واقعی و احترام به حقوق اقوام و طوایف عراق تشکیل شد، اما متاسفانه سهم ما از این مشارکت ویرانی 4 هزار و 500 روستای کرد، حمله شیمیایی به حلبچه و مناطق دیگر، انجام عملیات انفال و گورهای جمعی در جنوب عراق بود.

بارزانی در پاسخ نامه دبیر کل اتحادیه عرب افزوده است: «پس از مشارکت کردها در شکل‌گیری مجدد ارتش عراق و تدوین قانون اساسی در سال 2005 و تصویب آن، متاسفانه بندهای مربوط به کردستان نقض شد. حقوق منطقه کردستان محدود شد. نقش کردها در نهادهای نظامی به حاشیه رانده و توافق‌نامه‌های سیاسی با کردستان نادیده انگاشته و علیه نیروهای پیشمرگ موضع‌گیری شد و از سال 2014 بودجه 17 درصدی کردستان عراق نیز قطع شد.»

بارزانی در نامه خود خاطرنشان کرد: «بایسته است کردها در مقابل خون‌هایی که داده و جانفشانی‌هایی که فرزندان آن‌ها برای حفظ دمکراسی در عراق کرده‌اند، کرامت خود را حفظ کنند. کردها نمی‌توانند ظلم و ستم بیشتر را برتابند.»

مسعود بارزانی خطاب به ابوالغیط گفت: «شما، اما لازم است دوستان ما را در عراق مورد مواخذه و عتاب قرار دهید، نه ما را. آن‌ها باعث شدند تا ما برای برگزاری همه‌پرسی استقلال تصمیم‌گیری کنیم.»

وی افزود: «ماندن در این شرایط و در چارچوب کنونی روابط کردستان و عراق سبب پیش آمدن آمدن خطرهای زیادی خواهد شد و در نتیجه به رغم خواست ملت کردستان و عراق، به رویارویی منجر خواهد شد. برای جلوگیری از درگیری‌ها و با هدف تثبیت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز همه‌پرسی برگزار و برای تبدیل کردن رویارویی به همکاری و تبدیل شدن به همسایگان متحد تلاش خواهیم کرد.»

رئیس منطقه کردستان عراق در پایان خطاب به ابوالغیط گفته است: «در سایه ایمان‌مان به همزیستی مسالمت‌آمیز و در پیش گرفتن گزاره‌های مدنی در تعیین فرجام و سرنوشت خود، به رویکرد و روش خود ادامه خواهیم داد و تنها راه پیش روی ما نیز گفت‌وگو با برادرانمان در بغداد است.»

 


جمعه 13 مرداد 1396 - 15:5:45