گزارش تحليلي:

چرا کتب درسي عربستان در مدارس داعش تدريس مي‌شود؟

جمعه 30 تیر 1396 - 11:20:8
چرا کتب درسي عربستان در مدارس داعش تدريس مي‌شود؟

يک نماينده کنگره آمريکا اخيراً گفته گروه تروريستي داعش در مدارس تحت کنترل خود متون درسي عربستان را تدريس مي‌کند.

تهران - الکوثر :

«تِد پو» رئيس کميسيون فرعي مبارزه با تروريسم و منع سلاح هسته‌اي در مجلس نمايندگان آمريکا در نشست "بررسي متون آموزشي در عربستان" با بيان اينکه عربستان در حوزه افراطي‌گري، همزمان نقش آتش‌افروز و آتش‌نشان را ايفا مي‌کند، اظهار داشت متون آموزشي عربستان، الهام بخش ديدگاه افراط‌گرايي و ريشه و اساس فکري بسياري از سازمان‌هاي تروريستي مانند داعش و القاعده را تشکيل مي‌دهد. 
اين نماينده جمهوري‌خواه افزود برنامه‌هاي درسي در مدارس عربستان مملو از ايده‌هاي توطئه و دعوت به خشونت است. از اين‌رو داعش روش‌هاي مذهبي عربستان را سال 2015  در مدارس تحت کنترل خود تصويب کرد تا بتواند روش‌هاي درسي ويژه‌اي براي خود آماده کند. قاضي «تِد پو» همچنين اشاره کرده که عربستان در سال 2006 متعهد شد تا سال2008 در برنامه هاي درسي خود از نفرت افکني دست بردارد اما هنوز مواد درسي اين کشور هيچ تغييري در اين زمينه نکرده است.
آنچه از سخنان اين سناتور آمريکايي برداشت مي‌شود اين است که داعش تحت تأثير ايدئولوژي وهابيت ، شيوه‌هاي تروريستي را از راه‌هاي مختلف به دانش‌آموزان آموزش مي‌دهد. ويديوهايي منتشر شده از سوي داعش بيانگر آن است که بيشترين توجه اين گروه تروريستي در مدارس تحت کنترل خود، نحوه مبارزه به کودکان آموزش داده مي‌شود. بر اين اساس، در مدارس تحت کنترل داعش در رقه - مرکز اصلي استقرار داعش در سوريه- فقط مطالبي به کودکان آموزش داده مي‌شود که ذهن آنان را براي ارتکاب خشونت و جنگ آماده سازد. 
به يک سخن، داعش با تکيه بر آموزه‌هاي وهابي‌گري،کودکان را شست و شوي مغزي مي‌دهد تا براي ارتکاب جنايات بزرگ آماده شوند. از جمله اينکه  داعش به کودکان در مدارس تحت کنترل خود ، حملات انتحاري آموزش مي‌دهد.به عنوان مثال، سؤالات عجيبي در تمرين هاي رياضي دانش آموزان آورده شده است از جمله اينکه "يک کارخانه داعش چه تعداد مواد منفجره مي‌تواند توليد کند" و يا اينکه "چه تعداد کافر ممکن است در يک خودروي بمب‌گذاري شده کشته شوند؟"گروه تروريستي داعش حتي براي آموزش الفبا نيز از واژه هاي خشونت‌آميزي از جمله "شمشير" يا "اسلحه" استفاده مي‌کند.
البته اينکه پيکارجويان تکفيري داعش در مدارس تحت کنترل خود در سوريه و عراق ،کتاب‌هاي درسي سعودي را تدريس مي‌کنند.
از اشتراک ايدئولويک داعش و وهابيون عربستان حکايت دارد و نشان مي‌دهد که عربستان زادگاه واقعي داعش است. شکي نيست که روحانيان وهابي در پيدايش و موجوديت گروه‌هاي تروريستي به ويژه داعش نقش اساسي داشته اند. در اين باره«پاتريک کوکبورن»، مقاله‌نويس روزنامه انگليسي اينديپندنت اظهار داشته: «سياست آموزشي و مذهبي - و روحانيون وهابي- به ميزان زيادي در زمينه گسترش افراطي‌گري مقصر هستند ... مردم عادي عربستان سعودي‌ بهترين کساني هستند که مي‌توانند درباره ميزان دخالت ايدئولوژي و روحانيون وهابي و همچنين نظام آموزشي عربستان در ايجاد و رشد داعش قضاوت کنند».
اين سخن بدان معناست که گروهک تکفيري داعش محصول و فرآورده وهابيت و فرم سخت‌گيرانه و متعصب اسلامِ ارائه شده توسط رژيم سعودي است.به يک معنا ، دکترين داعش در وهابيت ريشه دارد. در اين باره يکي از سناتورهاي دمکرات سابق به نام «باب گراهام» که درخواست کرده است آن بخش از گزارش کميسيون يازده سپتامبر که در مورد ارتباط عربستان سعودي با هواپيما رباها مي‌شود از حالت طبقه‌بندي خارج شود، در مورد داعش گفته است، «(داعش)محصول ايدئولوژي سعودي، پول سعودي و حمايت سازماني  سعودي‌هاست.» 
در خصوص اين ارتباط و هم اشتراکي ميان داعش و رژيم سعودي، برخي از تحليل‌گران ، تعبير «داعش سياه و داعش سفيد» را به کار گرفته اند. «کامل داوود» نويسنده‌ي الجزايري در روزنامه نيويورک تايمز نوشته: «داعش سياه، داعش سفيد. اولي گلو مي برد، آدم مي‌کشد، سنگسار مي‌کند، قطع يد مي‌کند، ميراث بشري را نابود کرده و آثار باستاني، زنان و غير مسلمانان را خوار و خفيف مي‌سازد. دومي خوش پوش است ولي همان اعمال را انجام مي دهد. اولي داعش و دومي عربستان سعودي است...وهابيت شکل بسيار تصفيه شده‌اي از ايدئولوژي است که داعش از آن بهره مي برد.»
سخن آخر اين‌‌که بسيار ساده انگارانه است که اظهارات اين سناتور آمريکايي را به حساب انتقاد دموکراتيک و حقوق بشري هيئت حاکمه آمريکا از کارنامه و عملکرد حاکم رياض بگذاريم. چراکه به نظر مي‌رسد آمريکايي‌ها با لاپوشاني و فرافکني نقش خود در شکل‌دهي و پيدايش گروه‌هاي تروريستي در منطقه از جمله داعش، سعي دارند توپ را در زمين عربستان بياندازند و در عين حال حکام سعودي را براي دادن امتيازات بيشتر تحت فشار گذارند. 

 


جمعه 30 تیر 1396 - 11:1:36