چرا پادشاه و ولیعهد عربستان در اجلاس هامبورگ شرکت نمی کنند؟

سه شنبه 13 تیر 1396 - 10:27:48
چرا پادشاه و ولیعهد عربستان در اجلاس هامبورگ شرکت نمی کنند؟

تهران- الکوثر: برخی منابع خبری با اشاره به غیبت پادشاه عربستان سعودی و ولیعهد او در اجلاس آینده گروه بیست در آلمان، گمانه‌زنی می‌کنند که پادشاه طی روزهای آینده به‌ بهانه‌هایی چون بیماری و کهولت سن به نفع ولیعهد از سمت خود کناره‌گیری کند.

روزنامه «رای الیوم» در سرمقاله خود به اجلاس آینده گروه بیست در آلمان و مشارکت نکردن پادشاه عربستان در این اجلاس پرداخت و نوشت: «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی، در اجلاس گروه بیست در شهر هامبورگ آلمان، که بیست و هفتم ماه میلادی کنونی برگزار خواهد شد، شرکت نخواهد کرد.

آنچه در این باره شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد این است که پادشاه تصمیم گرفته است «محمد الجدعان»، وزیر دارایی را به این نشست اعزام کند، در حالی که انتظار می‌رفت دست‌کم «محمد بن سلمان»، ولیعهد، نه به این علت که ولیعهد است بلکه به این علت که پرونده مالی عربستان سعودی و طرح 20130  در اختیار اوست، عازم این اجلاس شود، اجلاسی که قرار است بیست تن از سران و روسای کشورهای جهان، از جمله رئیس جمهور آمریکا و روسیه، در آن شرکت کنند و این فرصت طلایی برای تبادل نظر برای عربستان بود.

این روزنامه درباره مشارکت نکردن پادشاه عربستان و ولیعهد در این اجلاس، سه علت را مطرح کرده است که عبارت‌اند از: نخست اینکه حال پادشاه عربستان در شرایط خوبی نیست. کسانی که چنین تحلیلی دارند بر این نظرند که پادشاه پس از برکنار کردن «محمد بن نایف»، از سمت ولیعهدی و منصوب کردن پسرش محمد بن سلمان به جای او،  از عرصه سیاسی عربستان کنار رفته است. دوم اینکه پادشاه سرگرم بحران کنونی قطر با کشورهای حوزه خلیج فارس و تحولات مربوط به آن است. سوم اینکه احتمال دارد پادشاه دستور ایجاد تغییرات جدیدی را صادر کند.

به نوشته این روزنامه، منابع آگاه از نارضایتی در بین خاندان آل سعودی از برکناری محمد بن نایف حکایت می کنند، فردی مطبوعات آمریکایی و انگلیسی گزارش دادند اکنون در منزل خود در شهر جده در حبس خانگی قرار گرفته است.

روزنامه رای الیوم افزود: آنچه می توان گفت این است که غیبت پادشاه عربستان سعودی در اجلاس آینده گروه بیست در هامبورگ، دلایل سیاسی دارد و چه بسا با هدف کامل کردن تغییر و تحولات در داخل حکومت و شاید کنارکشیدن پادشاه از سمت خود به نفع محمد بن سلمان به بهانه‌های مختلفی چون بیماری و کهولت سن باشد. بنابراین، آرامش کنونی در عربستان سعودی موقت بوده و به نظر می رسد که آرامش پیش از طوفان بزرگی باشد که این کشور طی روزهای آینده خواهد داشت.

منبع: سرمقاله روزنامه رای الیوم


سه شنبه 13 تیر 1396 - 10:26:41

عکسهای بیشتر :