حبس خانگی ولیعهد سابق عربستان؛ از تایید تا تکذیب

پنج شنبه 8 تیر 1396 - 15:23:28
حبس خانگی ولیعهد سابق عربستان؛ از تایید تا تکذیب

الکوثرفارسی: روزنامه آمریکایی نيويورک تايمز در گزارشي نوشت محمد بن نايف وليعهد سابق پادشاه عربستان سعودي در کاخ خود حبس شده است.

درگزارش پايگاه اينترنتي روزنامه نیویورک تایمز آمده است: به گفته چهار مقام فعلي و سابق آمريکايي و سعودي نزديک به خاندان سلطنتي، محمد بن نايف که به تازگي از سمت وليعهدي عربستان برکنار شد، اکنون تحت حبس خانگي قرار گرفته است و حتي اجازه ندارد از کاخ خود در شهر ساحلي جده خارج شود.
اين مقامات در حالي که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند اعمال محدوديت هاي جديد بر مردي که تا همين هفته گذشته در صف نامزدهاي سمت پادشاهي عربستان سعودي قرار داشت و مسئول نهادهاي قدرتمند امنيتي  اين کشور بود، با هدف جلوگيري از هر گونه مخالفت احتمالي با محمد بن سلمان سي و يک ساله و وليعهد جديد عربستان سعودي اعمال شده است.
مشخص نيست اين محدوديت ها از چه زماني بر محمد بن نايف اعمال شده است. يکي از مشاوران دادگاه سلطنتي عربستان سعودي تحقيقات در اين زمينه را به وزارت اطلاع رساني  ارجاع داد که روز چهارشنبه مقامات آن براي اظهار نظر در اين باره در دسترس نبودند. يک مقام بلندپايه در وزارت امور خارجه عربستان سعودي چهارشنبه شب در گفتگوي تلفني، ‌اين موضوع را «بي اساس و اشتباه» توصيف کرد.


ملک سلمان پادشاه عربستان هفته گذشته با صدور برخي احکام سلطنتي، روند جانشيني خود را تغيير داد؛ اقدامي که سبب شد محمد بن سلمان پسر وي به سمت وليعهدي منصوب و محمد بن نايف پنجاه و هفت ساله از وليعهدي برکنار شود.
محمد بن نايف همچنين از سمت وزير کشور برکنار و برادرزاده سي و سه ساله او در اين سمت جايگزينش شد. اين اقدام به معناي پايان يافتن دوره اي است که سبب شده بود او در واشنگتن و ديگر پايتخت هاي خارجي به سبب تلاش هايش براي برچيدن شبکه هاي القاعده در داخل عربستان، از احترام برخوردار باشد.
حاميان محمد بن سلمان از ارتقاي سمت او استقبال و اعلام کردند اين اقدام سبب تقويت اين شاهزاده جوان و جاه طلبي مي شود که يک چشم انداز مثبت را براي آينده عربستان سعودي ارائه کرده است.
اما ارتقاي سمت او به طور موثري سبب پايان يافتن چشم اندازهاي سياسي ديگر شاهزاده هاي بزرگ تر شد که برخي از آنها او را فردي بي پروا، تشنه قدرت و بي تجربه مي دانند. شاهزاده محمد همچنين وزير دفاع عربستان سعودي است و بدين ترتيب وي مسئول مداخله نظامي پر هزينه سعودي عليه شورشيان حوثي (جنبش انصارالله) در کشور همسايه خود يعني يمن محسوب مي شود.
رسانه هاي دولتي عربستان سعودي تلاش کردند روند انتقال قدرت را آرام نشان دهند و بارها ويدئويي را پخش کردند که نشان مي دهد محمد بن سلمان در حال بوسيدن دست محمد بن نايف است و نايف براي او آرزوي موفقيت مي کند اما محدوديت هاي اعمال شده بر محمد بن نايف نشان دهنده نگراني در اين باره است که برخي ازاعضاي خاندان سلطنتي از اين تغيير ناراضي هستند و اين که حضور او در محافل عمومي مي تواند سبب تشديد اين احساسات شود.
يک مقام بلندپايه آمريکايي گفت:‌ «اين امر نشان دهنده آن است که محمد بن سلمان هيچ مخالفتي را بر نمي تابد.» او همچنين گفت:‌ «او خواهان هيچ گونه تلاشي در داخل خاندان سعودي نيست . او خواهان يک ارتقاي مستقيم سمت بدون هر گونه مخالفتي است.»
اين مقام گفت دولت آمريکا با وزارت کشور عربستان سعودي در تماس بوده است، اما مقامات آمريکايي هيچ گونه تماس مستقيمي با محمد بن نايف نداشته اند و اوضاع را از نزديک دنبال مي کنند.
اين مقام بلندپايه آمريکايي گفت‌: «محمد بن نايف يک دوست و شريک بزرگ براي آمريکا محسوب مي شود. ما نمي خواهيم با او با بي مهري برخورد شود.»
از زمان برکناري محمد بن نايف از سمت وليعهدي پادشاه سعودي، چندين مقام کهنه کار آمريکايي، در محافل خصوصي درباره نشان دادن چنين رفتاري با او ابراز خشم کردند. اما اين مقامات با توجه به حمايت قاطع دونالد ترامپ و ديگر مشاوران بلندپايه او از جمله جرد کوشنر داماد رئيس جمهور آمريکا از ملک سلمان و پسرش، از سخن گفتن آشکار در اين باره خودداري مي کنند.
محمد بن سلمان در ماه مارس در کاخ سفيد با دونالد ترامپ ديدار کرد. اين ديدار زمينه را براي سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودي هموار کرد، جايي که او در آنجا عربستان سعودي را هم پيمان کليدي واشنگتن در مبارزه با تروريسم و افراط گرايي اعلام کرد.
به گفته مقامات سابق آمريکايي که با خاندان سعودي رابطه دارند، همچنين محدوديت هايي نيز بر دختر محمد بن نايف اعمال شده است. اين مقام سابق گفت به دختر متأهل محمد بن نايف گفته شده است که همسر و فرزندانش اجازه ترک خانه را دارند اما او بايد در خانه بماند. 
يک مقام سعودي نزديک به خاندان سلطنتي گفت اين محدوديت هاي جديد تقريبا بلافاصله پس از ارتقاي سمت محمد بن سلمان اعمال شده است.

درهمین حال خبرگزاری رویترز نوشت : یک مقام سعودی حصرخانگی و ممنوع السفری شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده این کشور را تکذیب کرده است.


پنج شنبه 8 تیر 1396 - 15:9:2

عکسهای بیشتر :