شراکت امارات در جنابات آل سعود:

 امارات پا به پای عربستان در جنایت علیه یمن

دو شنبه 5 تیر 1396 - 11:22:14
 امارات پا به پای عربستان در جنایت علیه یمن

الکوثرفارسی- یادداشت:پس از انتشار گزارشی از وجود زندان های مخفی امارات در جنوب یمن که شبکه الجزیره قطر در پی تنش های اخیر میان قطر و عربستان و متحدانش تصاویر و برنامه های مستندی در این خصوص منتشر کرد، سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیقات فوری درباره این زندان های مخفی شد. 

سیدرضی عمادی*

«لین معطوف»، مدیر تحقیقات سازمان عفو بین الملل گفت: «نتایج تحقیقات مستقیم سازمان ملل درباره نقش امارات و دیگر طرف ها در ایجاد شبکه های شکنجه و مخفی کردن هزاران یمنی در زندان های مخوف، به زودی اعلام می شود.» سازمان دیده بان حقوق بشر نیز پیش از این در نامه ای به «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات خواستار توضیح این کشور درباره اطلاعات و شواهدی مبنی بر وجود زندان های مخفی و غیر مخفی این امیرنشین در یمن شد.

در میان اعضای ده گانه ائتلاف سعودی، امارات بیشترین همکاری را با عربستان سعودی در جنگ علیه یمن دارد. ضمن اینکه نیروها و جنگنده های اماراتی زیادی در جنگ علیه یمن مشارکت دارند، این کشور بیش از همه بر مناطق جنوبی یمن تمرکز کرده است. در همین راستا، امارات چندی پیش «عیدروس الزبیدی»، استاندار عدن درجنوب یمن را که توسط منصورهادی برکنار شده بود، در رأس شورای تازه تاسیس هیئت سیاسی در جنوب یمن قرار داد که گام مهمی برای جدا کردن جنوب از شمال یمن محسوب می شود. در واقع؛ امارات با این اقدام تلاش کرد حمایت مردم عدن را به دست آورد زیرا مردم عدن مخالف برکناری «عیدروس الزبیدی» از سمت استانداری عدن بودند.

افزایش نقش و نفوذ امارات در جنوب یمن صرفاً تبعات سیاسی برای این کشور نداشته بلکه تبعات امنیتی نیز داشته که تشکیل زندان های مخفی از جمله این تبعات است. نیروهای اماراتی به طور خودسرانه یمنی ها را در جنوب بازداشت، شکنجه و حتی به طور فجیعی می کشند. عدن، مکلا، لحج و ابین از جمله مناطق  جنوبی هستند که سازمان های بین المللی از جمله سازمان دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل گزارش های مستندی درباره وجود دست کم 18 زندان مخفی امارات در این مناطق منتشر کرده اند. نکته مهم این است که اگر چه مقامات آمریکایی همکاری با امارات در ایجاد این زندان های مخفی و همچنین در فرآیند شکنجه و بازجویی از زندانیان یمنی را تکذیب کردند، اما، گروه تحقیقات خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس این همکاری را تائید و افشا کرده است.   

نتیجه اینکه؛ به نظر می رسد که تحرکات امارات در جنوب یمن بیش از همه ناشی از سهم خواهی این کشور از حضور در جنگ علیه یمن است. بر همین اساس، امارات پیش از این کنترل بخش های وسیعی از جزیره «سقطری» یمن را در اختیار گرفت. از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز تلاش می کند کنترل بندر الحدیده که یکی از راهبردی ترین بنادر یمن است را در قالب طرحی از جانب سازمان ملل در اختیار گیرد. در واقع؛ همسویی و مشارکت گسترده امارات با عربستان سعودی در جنگ علیه یمن سبب ایجاد نوعی رقابت با عربستان سعودی درباره مناطق نفوذ در یمن شده است. دولت آمریکا نیز این رقابت میان عربستان و امارات در یمن را در راستای منافع خود می داند.

*کارشناس مسائل خاورمیانه


دو شنبه 5 تیر 1396 - 11:22:6

دسته بندی :