رویارویی ایران و آمریکا در شرق ..

یک شنبه 4 تیر 1396 - 13:26:3
رویارویی ایران و آمریکا در شرق ..

شورای آتلانتیک با اشاره به رقابت ایران و آمریکا در شرق سوریه نوشت: در حالی که متحدان سنی واشنگتن در خاورمیانه (غرب آسیا) بر سر بحران قطردچار اختلاف شده اند، محور نیروهای ایران در منطقه کاملاً متحد هستند و از ایران حمایت می کنند.

این مؤسسه مطالعاتی در گزارشی به قلم جورجیو کفییرو و دانیل واگنر در پایگاه اینترنتی خود نوشت: حملات موشک های میان برد ایران، پاسخ رسمی این کشور به دو حمله مرگبار (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در تهران در تاریخ هفتم ژوئن (چهارشنبه، 17 خرداد) بود؛ حملاتی که پیامی آشکار به بسیاری در منطقه، و نیز واشنگتن در این باره بود که جمهوری اسلامی ایران در پاسخ قاطعانه به نیروهای متخاصم ضد ایران تعلل نخواهد کرد.
حملات ایران به اهداف (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش به دیرالزور سوریه در تاریخ هجدهم ژوئن (یکشنبه، 28 خرداد)، نخستین حملات موشکی ایران به یک کشور خارجی از سال 2001 است که تهران با موشک های بالستیک به سازمان مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) در دیاله عراق حمله کرد.
با اینکه موشک های ایران به اهداف در سوریه اصابت کردند، ایران بیش از همه قصد داشت پیامی را به عربستان سعودی القاء کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ریاض (و همچنین واشنگتن) را به خاطر حملات (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش به پایتخت ایران سرزنش کرد. ایران سال هاست که عربستان سعودی را به حمایت از تروریسم در استان های حاشیه ای کشور متهم می کند که محل زندگی قومیت هایی است که اکثر آنها سنی هستند (بلوچ ها، کردها، اعراب و ...). همچنین این استان ها، صحنه فعالیت های شورشی گروههایی علیه نظام جمهوری اسلامی بوده اند که برخی از آنها به خاطر بلندپروازی برای جدایی طلبی، و برخی دیگر به خاطر ظلم ناشی از به حاشیه رانده شدن فعالیت کرده اند.
با توجه به اینکه سران عربستان و ایران به تازگی بیش از پیش، یکدیگر را تهدید به رویارویی مستقیم نظامی کرده اند، حملات موشکی ایران به یک کشور دیگر نشانه دیگری از تشدید رقابت ژئوپلیتیکی بین ایران و عربستان برای سلطه در خاورمیانه (غرب آسیا) است. تصمیم ملک سلمان برای ارتقاء پسرس محمد بن سلمان به سمت ولیعهدی، چند روز پس از حملات ایران به شرق سوریه، می تواند تنها موجب تشدید هر چه بیشتر تنش های دوجانبه مبتنی بر دیدگاه سیاست خارجی فرقه گرایانه و ضد ایرانی محمد بن سلمان در خاورمیانه (غرب آسیا) شود.
زمان پاسخ ایران به حملات (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش، راهبردی بود. مجازات فعلی قطر به دست همسایگان عربی این کشور در منطقه خلیج (فارس) - که به منزله شدیدترین مناقشه سیاسی داخلی شورای همکاری خلیج (فارس) از زمان تاسیس این شورا در سال 1981 است، این امکان را برای ایران فراهم می کند تا از اختلافات در شورای همکاری خلیج (فارس) برای نشان دادن ضعف نسبی عربستان سعودی در منطقه، و افزایش فزاینده اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای دوحه، بهره گیرد.
از زمانی که ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا منصوب شد و دولتش به ایران درباره رفتار منطقه ای این کشور هشدار داد، ادامه آزمایش موشک های بالستیک ایران به مبنای استدلال مقامات واشنگتن برای حمایت از تحریم های بیشتر علیه این کشور تبدیل شده است. با این همه، حملات ایران علیه (مواضع گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در سوریه این پیام را به کاخ سفید القاء کرد که ایران حق خود را برای شلیک موشک برای دفاع از خود در برابر نیروهای متخاصم محفوظ خواهد دانست و از این حق استفاده خواهد کرد.
با توجه به اینکه اختلاف در شورای همکاری خلیج (فارس)، به علت به خطر افتادن منافع ملی متعدد آمریکا در منطقه، به مشکلی جدی برای دولت ترامپ تبدیل شده است، اقدام جسورانه ایران در حالی صورت گرفت که کاخ سفید - با وجود همه جنبه های نمادین اجلاس تاریخی آمریکا و کشورهای عربی اسلامی در ریاض در ماه مه- خود را در موقعیت ضعیف تری برای پاسخ قاطعانه با حمایت همه متحدان عرب سنی واشنگتن یافت. پیام های سردرگم کننده و ضدونقیض مقامات مختلف دولت ترامپ درباره اقدامات عربستان سعودی و متحدان منطقه ای آن علیه قطر، موجب تردیدهای بیشتری درباره اعتبار آمریکا و صلاحیت دولت این کشور شده است.
رسیدن ارتش عربی سوریه و نیروهای متحد، و نیروهای عراقی به یکدیگر در گذرگاه مرزی الولید در ماه ژوئن به منزله دستاوردی گسترده برای ارتش های سوریه و عراق در جنگ آنها با ( گروه تکفیری صهیونیستی) داعش بود. این نیروها در همان روزی در این گذرگاه به هم رسیدند که دو جنگنده F/A-18E Super Hornets نیروی دریایی آمریکا، یک جنگنده SU-22 سوریه را نزدیک طبقه سوریه سرنگون کرد. (این نخستین بار در 18 سال اخیر بود که یک جنگنده آمریکایی، یک جنگنده های دارای سرنشین را منهدم کرد.) با توجه به این تحولات، رقابت ژئوپلیتیک در شرق سوریه در حالی رو به تشدید است که (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در حال از دست دادن کنترل منطقه است، و جنگ داخلی خونین در سوریه وارد مرحله جدیدی می شود.
در عین حال، روسیه و ایران در تلاش برای جلوگیری از توانایی آمریکا و متحدانش برای تسلط بر شرق سوریه - که منطقه نفت خیز سوریه، و کوریدور زمینی است که پایتخت های عراق و سوریه را به هم وصل می کند-، با هم متحد هستند. هدف از حملات موشکی ایران در سوریه - که از طریق حریم هوایی عراق صورت گرفت- ، تقویت هر چه بیشتر مواضع ارتش عربی سوریه در شرق سوریه، و نیروهای بغداد در غرب عراق، همزمان با درگیری های سرنوشت ساز برای کنترل آتی منطقه ای بود که دمشق و عراق سال ها پیش از دست دادند.
با وجود سخنان شدیداللحن ترامپ علیه ایران، دولت وی هنوز طرح جامعی برای نحوه برخورد با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و نقش ایران در سوریه تهیه نکرده است. در حالی که دولت اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا محتاطانه از اقداماتی اجتناب می کرد که خطر درگیر شدن بیشتر واشنگتن در جنگ داخلی سوریه را داشت، و تلاش های خود را روی مبارزه با (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش متمرکز کرد، ترامپ در سه ماه گذشته تمایل خود را برای هدف قرار دادن مستقیم نیروهای رژیم سوریه، به ویژه با حملات موشکی ماه آوریل به یک پایگاه هوایی سوریه در پاسخ به حملات شیمیایی به شهروندان سوری، ثابت کرده است.
با وجود این، چنین حملاتی به منزله راهبردی منسجم در قبال اسد نیست.
در نهایت، تحولات اخیر در شرق سوریه نیروهای ائتلاف تحت حمایت آمریکا را در برابر ایران و نیروهای متحد این کشور قرار می می دهد که برای استحکام کوریدور تهران از مرکز ایران-افغانستان تا لبنان و سواحل دریای مدیترانه در سوریه مبارزه می کنند.
با توجه به حملات موشکی ایران به اهداف (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در دیرالزور و اقدام آمریکا در انهدام یک جنگنده سوریه، خطر فزاینده بروز درگیری بین واشنگتن و متحدانش از یک سو، و تهران، مسکو و دمشق از سوی دیگر وجود دارد.
ایران مصمم است نقش بسیار بانفوذ خود را در این درگیری، همزمان با حفظ متحدان، دوستان و گروههای نیابتی خود در سراسر منطقه، در بحرین، لبنان، عراق، سوریه و یمن حفظ کند. اینکه کشورهای عربی سنی و متحدان غربی آنها در موقعیت ضعیفی برای مقابله با حملات موشکی اخیر ایران در شرق سوریه هستند، این برداشت را تقویت می کند که نفوذ منطقه ای تهران به قیمت کاهش نفوذ ریاض رو به افزایش است. در واقع، در حالی که متحدان سنی واشنگتن در خاورمیانه (غرب آسیا) بر سر بحران قطر اختلاف دچار دودستگی شده اند، محور نیروهای ایران در منطقه کاملاً متحد هستد و از ایران حمایت می کنند.
منبع خبری : خبرگزاری صدا و سیما


یک شنبه 4 تیر 1396 - 13:25:25

دسته بندی :